AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Noen som har en basic, god forklaring på hva homeostase og hormese er? Hva er forskjellen? Kanskje noen som har hatt om dette på univ.? På forhånd, tusen takk! :D
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Nå begynner det å bli mange år siden jeg hadde om dette, men enkelt forklart ville jeg sagt at homeostase er hvordan cellene jobber for at kroppens indre miljø skal være i likevekt/stabilt ( og at det skjer ved hjelp av diverse mekanismer og cellekommunikasjon i det endokrine systemet og nervesystemet, f.eks den feed back mekanismen om du har lært om den enda. Uttrykket hormese kan jeg ikke huske at jeg har vært borti, men ut fra kjapp lesing på wiki m.m. virker det som dette er et uttrykk (og en teori som ikke er så velbrukt enda?) innen farmakologien. Synes det var noen gode eksempler her: http://www.nature.com/embor/journal/v4/n10/full/embor953.html Mia
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Jeg studerer ikke medisin, så jeg har ikke lært om den feed back modellen nei Men tror jeg fikk et greit bilde av hva homeostase er. Jeg trenger ikke kunne alle mekanismer og prosesser bak. Og den artikkel du linket til forklarte hormese ganske greit Tusen takk for hjelpen! :) Har en del valgfag i studiet mitt, så da blir det en del kjemi, molekylærbiologi, toksikologi og farmasi. Synes det er interessant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå