Gå til innhold

Jeg vil bli eiendomsmegler...


*Kaisa*

Anbefalte innlegg

Jeg vil altså bli eiendomsmegler!!! :hoppe:

Hvordan blir jeg det? Hadde tenkt på deltidssudier. Jeg jobber deltid og er småbarnsmor, så jeg er ikke motivert til å sette meg på skolebenken på fulltid. Hadde det gått an å ta ett slikt studie på nki eller noe sånt eller... Jeg trenger noen tips her jenter og gutter... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det er KUN BI du kan gå på for å bli eiendomsmegler, og som gir deg mulighten til å bli statautorisert, dvs at du kan inneha bevillningen i et foretak. Det finnes andre som tilbyr ettårig studier som heter ting som "eiendomskonsulent" m.m Jeg anbefaler ikke denne utdanningen, har ikke hørt om noen i bransjen som har ansatt noen med denne linjen, du blir bare en overkvalfisert visningsassistent. Om meglertittelen blir beskyttet (som forbundet vil) sitter du igjen med ingen ting...

Du kan ta meglerstudiet på deltid, da tar det 6 år vil jeg tro. Siden det er 3 ellers. Men første året er "vanlig" bedriftsøkonomi, så om du har gått på BI før så kan det hende du slipper det.

Men jeg ville ikke anbefalt eiendomsmegleryrket om du har små barn ol. Det er IKKE en 8-4 jobb.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Dixie: det er ikke en 8-4 jobb. Er du heldig så er det en 8-20 jobb... Ikke lett å kombinere med små barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en megler i familien.. er mye jobb på kveldene, og mange visninger etter kl 4.. så det er ikke bare bare.. men sikkert en veldig spennende jobb.. hun har jobbet mange år i meglerfirma, men har først nå blitt megler, hun er over 50, men er ikke statsautorisert.. man behøver ikke være det, har man erfaring så teller det.. men det er vel kanskje det "tryggeste"? om du tar deltidstudier på BI, så tar det vel en del år, og da er jo barna blitt eldre.. så hvorfor ikke begynne? :) men du bor i oslo da? er kun bi oslo som har utdanningen.. men 1. året med bedriftsøkonomi kan du ta hvor som helst i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring kan ikke veie opp den utdannelsen som kreves for å bli eiedomsmegler. Din tante er derfor ikke eiendosmegler i ordets rette forstand, selv om hun sikkert er vedlig flink. Hun bruker nok titlern "megler" nå fordi foretaket har bestemt at de skal hete de. Desverre er ikke ordet megler beskyttet, det er derfor ikke en garanti for at vedkommende er utdannet eller noen ting. Om man leser reklame for div. meglerfirmaer vil man se mange kreative titler!! Megler/selger/seniormegler/konsulent osv osv.....

Om jeg skulle solgt boligen min så hadde jeg krevd en utdannet eiendomsmegler, helst en statsautorisert. De bør ha "tittelen" Eiendomsmegler MNEF, evt Stats.aut eiendommegler MNEF. Det er ikke noe galt i å spørre den megleren du har på verdivurdering om hvilken utdannelse h*n har, tvert i mot......

Hilsen Dixie som snart er statsaut........... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor desverre ikke i oslo.. Så der ble ikke BI noe av :-?

Der hvor jeg jobber i dag, så hjelper jeg til med en del sånne "bolig-ting". Det virker veldig interssant. Har snakket med noen av de som jobber her og de fleste er ikke eiendomsmeglere, men jurister. Kan en utdannelse som advokatsekretær være noe kanskje?

På det studiet så er det en egen modul med juss. Hoveddelen under der igjen er visst skifte og arv har jeg hørt?

Burde nok ha tenkt på dette før barna kom... :roll:

Nei, nå ble jeg negativ; barna mine er det fineste jeg har, men jeg føler for min egen del at jeg liksom har stoppet opp. Jeg har lyst til å vidreutvikle meg. Jeg klarer det vel bare jeg er motivert nok. Og motivert, det er jeg!! :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring kan ikke veie opp den utdannelsen som kreves for å bli eiedomsmegler. Din tante er derfor ikke eiendosmegler i ordets rette forstand, selv om hun sikkert er vedlig flink. Hun bruker nok titlern "megler" nå fordi foretaket har bestemt at de skal hete de. Desverre er ikke ordet megler beskyttet, det er derfor ikke en garanti for at vedkommende er utdannet eller noen ting. Om man leser reklame for div. meglerfirmaer vil man se mange kreative titler!! Megler/selger/seniormegler/konsulent osv osv.....

Om jeg skulle solgt boligen min så hadde jeg krevd en utdannet eiendomsmegler, helst en statsautorisert. De bør ha "tittelen" Eiendomsmegler MNEF, evt Stats.aut eiendommegler MNEF. Det er ikke noe galt i å spørre den megleren du har på verdivurdering om hvilken utdannelse h*n har, tvert i mot......

Hilsen Dixie som snart er statsaut........... :D

jeg vet ikke hva hun har måttet gjort for å bli megler.. (vet bare at hun har jobbet i meglerfirmaer all sin tid) men det er altså det hun driver med nå, selger hus like mye som de statsautoriserte i firmaet.. og det gjorde hun ikke før sommeren i fjor.. hehe..

- Det er nok av dyktige folk som ikke har formell meglerutdannelse eller er statsautoriserte eiendomsmeglere. Veldig mange av oss er mye mer erfarne og drevne enn dem som har formell utdannelse. Og om vi kaller oss meglere, saksbehandlere, selgere eller formidlere av eiendom blir det samme. Innstrammingen fra Norges Eiendomsmeglerforbund får ingen konsekvenser, sier kjendismegler Nordvik

godd luck med utdanninga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det ikke er en jobb for en med små barn.. Vel.., jeg kjenner flere som jobber på kvelden. De kan være med barna på dagen, og mannen med barna på kvelden. Det som er kjipt at de aldri har tid sammen alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva hun har måttet gjort for å bli megler.. (vet bare at hun har jobbet i meglerfirmaer all sin tid) men det er altså det hun driver med nå, selger hus like mye som de statsautoriserte i firmaet.. og det gjorde hun ikke før sommeren i fjor.. hehe..  

- Det er nok av dyktige folk som ikke har formell meglerutdannelse eller er statsautoriserte eiendomsmeglere. Veldig mange av oss er mye mer erfarne og drevne enn dem som har formell utdannelse. Og om vi kaller oss meglere, saksbehandlere, selgere eller formidlere av eiendom blir det samme. Innstrammingen fra Norges Eiendomsmeglerforbund får ingen konsekvenser, sier kjendismegler Nordvik

Hun har sikkert jobbet seg flink. Men det kan ikke erstatte utdanningen på den måten at hun aldri vil kunne drive sitt eget eiendomsmeglerselskap. Om foreningen på lang sikt får det som de vil, vil hun heller ikke ha lov til å megle - men det tror jeg ikke kommer til å skje i min levetid :wink:

Og selv om Nils Nordvik (kjendismegler og veldig flink selger) er erfaren og dreven uten formell utdannelse, må han ha en statsautorisert megler eller en advokat som faglig leder for selskapet sitt for å få bevilling fra Kredittilsynet. Dette gjør utdannede eiendomsmeglere "mer verd" for mange selskaper.

Dessuten er det enormt mye jus og regler å forholde seg til i boligomsetning. Den klart raskeste måten å lære det på er å sitte på skolebenken, men erfaring kan selvsagt erstatte mye av dette. Eller - slik tilfellet er for mange superselger-meglere uten utdanning - man må ha eiendomsmeglere som sitter "backoffice" og gjør denne jobben.....

Men om det er å selge hus du ønsker, kan du sikkert jobbe deg frem til erfaringen Kaisa. Begynne som visningsassistent kanskje - og ta det derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

se på Miguel sørholt i eiendomsmegler1, En av norges beste meglere. Kun grunnskole utdanning,9år!!!

Han har jobbet seg opp i stillingen og er nå dagligleder på eiendomsmegler1, oslo.

Det viktigste på en slik jobb er pesonlig utstråling og kommunikasjons evner. og selvfølgelig å være selger typen.

Det hjelper ikke å hat en 3årlig utdanning med topp karaktere og ikke ha

utstråling og kommunikasjons evner.

eiendomsmeglere jobber kunn på provisjon og det finnes både folk som ikke lykes i denne bransjen og folk som lykkes.

jeg har tatt eiendomskonsulent utdanningen på MI og jobber nå i et av landets ledende eiendomsselskap. Mi er like bra som BI, men det er deg det kommer ann på og ikke utdanningen din. ¨

Har du salgserfaring og gode resultater kan du finne deg jobb uten utdanning.

sheri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Om målet er å bli som Miguel så kan du like gjerne holde deg unna bransjen. Profilerte meglere som Miguel, Norvik, Poppe, Karlsen ol. er de som ødelegger for hele bransjen og som gjør at 1 av 2 ikke stoler på megleren. De bedriver ikke god meglerskikk og det enste de kan er å selge. Loven sier faktisk at man skal være en nøytral mellommann mellom begge parter, det ved de gutta der fint lite om!!

Og du som har gått på MI, det er jo et helt bortkastet år, da kunne du jo likegjerne driti i å betale 30.000 i skolepenger og begynt direkte i jobb. Det må jo være litt frustrerende å vite at du aldri kan bli noe mer en det du er nå!!! Aldri få bevilling eller noe. Jeg håper det kommer en lovendring raskt, slik at vi blir kvitt folk som deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skrevet: Tir Feb 10, 2004 11:09 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Om målet er å bli som Miguel så kan du like gjerne holde deg unna bransjen. Profilerte meglere som Miguel, Norvik, Poppe, Karlsen ol. er de som ødelegger for hele bransjen og som gjør at 1 av 2 ikke stoler på megleren. De bedriver ikke god meglerskikk og det enste de kan er å selge. Loven sier faktisk at man skal være en nøytral mellommann mellom begge parter, det ved de gutta der fint lite om!!

Og du som har gått på MI, det er jo et helt bortkastet år, da kunne du jo likegjerne driti i å betale 30.000 i skolepenger og begynt direkte i jobb. Det må jo være litt frustrerende å vite at du aldri kan bli noe mer en det du er nå!!! Aldri få bevilling eller noe. Jeg håper det kommer en lovendring raskt, slik at vi blir kvitt folk som deg!!!

-------------------------------------------------------------------------------------

Å ha gått på MI er nok ikke bortkastet! Jeg tror jeg lærte mere enn det jeg kunne ha lært på BI på det ene året. Jeg kunne ikke drite i å betale 50 000kr i skolepenger fordi jeg har nå en titel som eiendomskonsulent. På Bi kunne jeg blit statsautorisert etter 3 år også jobbet i 2år, men jeg har jo ikke tenkt å starte for meg selv. Det går ann å jobbe seg opp som dagligleder.

Det er en lovgiving som sier at man ikke kan kalle seg "eiendomsmegler" hvis man ikke er utdannet fra BI.

MEN DERE SOM ER HER SYNS DERE IKKE DET ER BEDRE Å HA ETT ÅRLIG UTDANNING SOM EIENDOMSKONSULENT ENN Å BARE GÅ DIREKTE UT I JOBB?

jeg mener at ett årlig utdanning er nok for å kunne selge hus. Selvfølgelig kommer jeg en eller annen gang til å utdanne meg videre for å få bevilling til starte for meg selv. Men foreløpig har jeg ikke tenkt meg det, Syns at det er gøy å selge hun som eiendomskonsulenbt nå!

Og foresten hva veit du om eiendomsbransjen siden du uttaler deg så sterkt om det?

Om målet er å bli som Miguel så kan du like gjerne holde deg unna bransjen. Profilerte meglere som Miguel, Norvik, Poppe, Karlsen ol. er de som ødelegger for hele bransjen og som gjør at 1 av 2 ikke stoler på megleren.

SYNS DU SKAL SKAFFE DEG LITT KUNNSKAPER OM DE DU UTTALER DEG OM HER, FRØKEN!

Lurer nå virkelig på hva du tenker med!

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo lille venn.

Jeg har flere år bak meg i bransjen en du noen gang kommer til å få. Jeg tok utdannelsen min den gangen det het "meglerskolen", lenge før BI kom inn i bilde. Jeg har sittet med sentrale verv både i lokalforeningen og i klagenemda, og vet hvilke meglere som ødelegger bransjen. Og den holdningen og tonen du har til yrke, så skjønner jeg at du er et sånt menneske som vi ikke ønsker i bransjen, og du hadde aldri blitt ansatt i min meglerforretning. Nesten alle sakene vi behandlet i klagenemda, hvor det var saksbehandlingsfeil av megler var megler uten utdannelse!!! Kanskje noe å ha i bakodet når man velger megler?

Og du, jeg kjenner svært godt til de meglerene nevt i forrige innlegg. Men om du kjenner bransjen så godt som du later til, burde du vært enig. Medmindre du bare er i bransjen for å tjene penger til deg selv, og ikke tar hennsyn til alle menneskene du jobber for, så holder du ikke lenge uasett.

Jeg synes det er fryktlig synd at slike folk får jobb. Bransjen burde ta ett oppgjør med seg selv, faglig leder burde ta et ansvar og bare ansette Eiendomsmeglere fra Bi, evt. advokater/jurister. Hvordan skal bransjen bli tatt seriøst, om foretakene ansetter folk "rett fra gata?" Du og mange fler har en alt for lettvint holdning til det å være megler, håper vi kan få en fortgang i lovendringen slik at bransjen igjen får verdighet og gode arbeidsfohold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...