Tabris Skrevet 8. august 2012 #41 Skrevet 8. august 2012 Jeg fikk også 24 på den testen. Samt 78 på den andre (hvor man antagelig er HSP hvis man får 60 ellreer mer). Dette var interessant, og linker opp til hva som nevnes i boken "Quiet: The Power of Introverts in a World that can't Stop Talking". Her nevner forfatteren at det å være introvert kan blant annet komme av at man er mer sensitiv til stimuli enn ekstroverte. Det linker introverte med HSP.
Gjest WendyClear Skrevet 8. august 2012 #42 Skrevet 8. august 2012 Jeg har lest litt om høysensitivitet som personlighetstrekk, men såvidt jeg vet er ikke dette et "veletablert" begrep innenfor personlighetspsykologien. Det er funnet trekk mellom nevrotisme og introverthet, der man ser at de som er ekstremt introverte ofte også scorer høyt på nevrotisisme. Nevrotisisme går på følelsesmessig kontroll, den som scorer høyt her blir lett beveget, og har ofte sterkere reaksjoner på smerte eller annen stimuli. Dette kan jo ligne på det som står om høysensitive. Dette er personlighetstrekk, og ikke lidelser eller sykdommer. Det er bare synd at samfunnet ikke er lagt opp for personer med akkurat disse trekkene (for introverte er i mindretall).
trudes Skrevet 8. august 2012 #43 Skrevet 8. august 2012 Vet ikke helt om overskriften er treffende, men jeg blir så sliten av "sosial omgang", om jeg kan kalle det det. Jeg har mange venner, noen nære, er glad i familien min, har deltidsjobb og studerer. Men jeg har slitt litt med å passe inn på studiet (er nå snart ferdig med 3 av 5 år), men snakker med folk og har det trivelig. Etter at jeg begynte med studiene og flyttet på hybel har jeg imidlertid slitt veldig med at jeg blir så utrolig sliten. Dersom jeg bare er hjemme, på lesesalen, trener, er på jobb (kontorjobb uten særlig med menneskekontakt) eller generelt sysler for meg selv uten veldig mye sosialt, er jeg i storform. Å f.eks. holde foredrag, taler (er litt intr. i politikk) og andre ting med avstand er nada problem, og jeg gruer meg ikke for kontakt, det er bare så "vondt" etterpå! Men med en gang dagene mine innebefatter familiemiddag, gruppearbeid, kundekontakt, vennekvelder, besøk og mye kontakt med ukjente, så blir jeg helt utslitt. Føler meg helt mør i kroppen, og er totalt utslitt. Dette selv om jeg spiser som vanlig, sover som vanlig og egentlig ikke gjør noe som helst annet enn at jeg har mer kontakt med folk.... Det skal utrolig lite til, og jeg er drit lei. Da jeg hadde kjæreste/samboer var det samme greia, jeg ble utslitt bare av å være sammen med han. Jeg sover godt om nettene, og setter av tid til sofa og egen-tid (bor i kollektiv), der jeg gjerne går tur, leser eller gjør andre hobbyer. Det er med andre ord mye "slappe av tid" i livet mitt. Jeg har, som skrevet over, slitt litt med innpass på studiet, kan det ha vært en utløsende faktor? Jeg trives bra nå, med unntak av i gruppearbeid der jeg gjerne faller litt tilbake (har en kronglete dialekt og er litt sjenert) da jeg er på en gruppe med en lærer som er veldig streng og medstudenter som er veldig for seg. Men jeg har venner der, snakker med folk og gleder meg til å gå på universitetet. Noen tips til hva dette kan være, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å bli kvitt/redusere det? Jeg vet ikke om lege er noen vits? Jeg har det bra, tenker positivt og har ingen angst overfor sosiale ting, føler jeg selv iallefall... Har gått endel i meg selv og lurt på om jeg kan ha det, men jeg gleder meg jo til å være med andre, men jeg blir helt tappet for energi veldig fort, og det henger igjen såpass lenge Jeg er jente i tjueårene. Frisk ellers, tror og håper jeg. Tips?
trudes Skrevet 8. august 2012 #44 Skrevet 8. august 2012 Mange her i forumet peker på at du sannsynligvis er introvert. jeg er helt enig. Det er nylig kommet ei fantastiskk bra bok av ei dame som heter Susan Caine, den heter "Quiet,. The power of introverts": Gå på google og skriv inn Quiet i søkefeltet. Da får du en link opp som du kan lese. Anbefaler at du går inn på forumet og leser om andres erfaringer. Da skjjønner du at du er helt normal. Tr
Gjest padawan Skrevet 15. august 2012 #45 Skrevet 15. august 2012 Noen av dere lest boken Networking for people who hate networking: A field guide for introverts, the overwhelmed and the underconnected?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå