Miranda Skrevet 3. februar 2004 #1 Skrevet 3. februar 2004 Man kjøper ikke alkohol til en alkoholiker, hvorfor kjøper man så sigaretter til en røyker? Både sigaretter og alkohol har skadevirkninger og er basert på avhengighet, ergo er det ene like feil som det andre.
Miranda Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2004 Det der har jeg lurt på lenge. Ja, det må jo være likhetstrekk mellom disse tingene :-?
aline Skrevet 3. februar 2004 #4 Skrevet 3. februar 2004 egentlig ett veldig godt spørsmål!! jeg tenkte først at "jammen, det går jo ikke an å sammenligne!!", men så skulle jeg sette meg ned å forklare hvorfor det ikke lar seg sammenligne, også var det plutselig ikke såååå lett lenger!! Men, skal nå se hva jeg får til å lire av meg: Når det dreier seg om alkoholen, så ødelegger den så mye raskere og så mye synligere, som alkoholiker så går det utover jobben din (det er ikke særlig mange jobber som tolererer at man er beruset på jobb, så man ryker fort da), du blir uten inntekt, du mister lett familie og kontakt med barn pga at det å være gift med en alkoholiker kan være ganske uholdbart både grunnet støtte og samarbeid og økonomi etc. Så i tillegg til å ødelegge kroppen fysisk, så ødelegger det også lett hele livet til den det rammer. Alkoholisme sies også være en sykdom, som kan være arvelig. Når man velger å ikke ville gi alkohol til en alkoholiker, så gjør man kanskje det fordi man ikke ønsker å være med på å ødelegge livet til både den det gjelder + kone og barn som mister sin mann og far til alkoholen? Det å røyke kan man gjøre selv om man jobber, det å være avhengig av røyk bryter sjeldent opp ekteskap (?) og skiller sjeldent fedre fra sine barn, røyken alene har gjerne ikke samme helhetlige ødeleggende effekt som det alkohol-avhengighet har. Man kan fungere 100% i samfunnet som røyke-avhengig, mens det vel er få som fungerer 100% i samfunnet som alkohol-avhengig? Så det er ikke bare å sammenligne disse. Røyken ødelegger oss innvendig, men endrer ikke hjernecellenes yteevne i negativ retning, og vi kan derfor fungere 100% som røykeavhengig inntill røyken evt tar livet av oss eller ødelegger oss fysisk. Og til og med da er det større sjans for at vi ikke mister familie og arbeidsplass, at de fremdeles er der som de har vært før. Jeg kjøper røyk til min røykende kjærste når jeg er i utlandet, fordi han allikevel ville røyket, men da slipper å bruke mer penger på det en ellers. jeg kan jo se på det som at jeg er med på å ødelegge hans helse på sikt, men det er hans valg, han vet om faren og velger selv å ta den. Jeg kjøpte ikke alkohol til min tidligere kjærste (som hadde ett og ett-halvt bein uti alkoholavhengigheten), fordi det ville vært med på å forværre en allerede vond situasjon for alle innvolverte. Jeg kan bomme bort en røyk på gata om jeg hadde, jeg kunne også gitt bort en øl til en alkoholiker som gikk på gata å tagg, om jeg hadde. Men allikevel ville jeg aldri kjøpt alkohol til en med alkoholproblemer som hadde kone og barn og jobb og var på vei uti grøfta!! :klø: hmm... konklusjon: -alkohol-avhengighet ødelegger den avhengige sosialt og helhetlig, ruinerer jobb, økonomi, familie etc i TILLEGG til at det ødelegger helsa. -nikotin-avhengighet kan man som oftest leve med sosialt, men ødelegger en fysisk. skal ikke påstå at dette ble veldig logisk og politisk korrekt svart.... men en så lenge så er det mitt bidrag.. men det fikk hjernen i sving da, den jobber enda!!
Gjest lurven Skrevet 3. februar 2004 #5 Skrevet 3. februar 2004 hvis man røyker kan man fortsatt fungere i jobben og samfunnet ellers litt vanskelig hvis man er dritings 14 timer i døgnet
Miranda Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2004 skal ikke påstå at dette ble veldig logisk og politisk korrekt svart.... men en så lenge så er det mitt bidrag.. men det fikk hjernen i sving da, den jobber enda!! Jeg må si jeg er imponert over ditt svar, Aline Jeg tenker bare: en alkoholiker vil selv få kjøpt alkoholen selv om den er dyr, - han drikker allikevel. Røykeren kjøper selv sine sigaretter selv om de er dyre. Man kjøper sigaretter til røykeren slik at han han spare noen penger, men alkoholikeren, som allikevel drikker, kjøper man ikke alkohol til. (Bortsett fra prins Charles ) *..... hm..... tenker*
Miranda Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2004 hvis man røyker kan man fortsatt fungere i jobben og samfunnet ellers litt vanskelig hvis man er dritings 14 timer i døgnet Hilsen Lurven som røyker
aline Skrevet 3. februar 2004 #8 Skrevet 3. februar 2004 Det har vel med at man ikke ønsker del i å pushe en alkoholiker ut av samfunnet, mens man ikke synes det er like ille å hjelpe en røyker å spare noen kroner. korrekt er det vel ikke, for ja, begge kan få tak i varene de trenger, men ønsker man å hjelpe til å skaffe disse dersom det går utover så mye som det gjør med alkoholen? Og er en alkoholiker like bevisst på hva han driver med, som en røyker? Det VET jeg rett og slett ikke, min erfaring sier nei, men det er jo bare basert på erfaringer jeg har med alkoholikere, og røykere da.
Gjest lurven Skrevet 3. februar 2004 #9 Skrevet 3. februar 2004 Hilsen Lurven som røyker nei det har jeg aldri gjort.. men likevel ser jeg at røykere fungerer bedre enn alkoholikere i samfunnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå