Gå til innhold

Kan noen vennligst forklare meg dette med lånekassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at jeg er 26 år. Skal begynne på fagskole til høsten.

Skal gå deltid der i to år.

jeg har egen bolig med min samboer. ugift og uten barn...

jeg søkte i går for morro skyld for å se om jeg kunne få stipend..

Ikke at jeg skjønner noen ting av det her..hehe

men uansett så fikk jeg 18.500 høst og 18.500 vår.

Det sto under lån, men det står at når du har endt utdanning og bestått eksamen, blir det omgjort til stipend.

det jeg ikke forstår er hvor mye jeg kan tjene...?

Her er linken hvor det står hvor mye man kan tjene..

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

Det står at jeg kun har fått lån høsten og våren..Det er jo et skolesemester, så går jeg under kategorien kr 363 501?

Og går jeg under 2013 eller 2012??

Nei jeg skjønner ikke jeg...

Jeg vet at på lønnsslippen min i desember, kommer det til å stå at jeg har tjent ca 360.000 kr... Er det fra januar - desember jeg skal regne ut hva jeg tjener eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har du støtte for kun et semester i 2012 vil grensen være på 363 000 for hele året. Hadde du studert to semester i 2012 hadde grensen vært 145 000.

Det samme gjelder for 2013. Skal du bare ha støtte for et semester er grensen 378 000, men skal du ha for to semestre er grensen 151 000.

Grunnen til at det er vanskelig å forstå er at lånekassen her følger kalenderåret, mens studier følger skoleåret ;)

Som du sier så vil lånet bli omgjort til stipend etter bestått eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

tror jeg har missforstått...Er vel 9 250 kr høst og det samme vår..Og tilsammen 18.500 hehe....

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som dette står det :

Stipend 0 0 0

Lån 9 250 9 250 18 500

Sum 9 250 9 250 18 500

Såh...Kan jeg tjene 363.000 da eller?

Dette blir jo da for 2012 og 2013? Men jeg kan tjene det som står for 2012, som er 363.000?

Må jeg søke på nytt for mitt siste skoleår til neste vår da eller?

AnonymBruker
Skrevet

Har du støtte for kun et semester i 2012 vil grensen være på 363 000 for hele året. Hadde du studert to semester i 2012 hadde grensen vært 145 000.

Det samme gjelder for 2013. Skal du bare ha støtte for et semester er grensen 378 000, men skal du ha for to semestre er grensen 151 000.

Grunnen til at det er vanskelig å forstå er at lånekassen her følger kalenderåret, mens studier følger skoleåret ;)

Som du sier så vil lånet bli omgjort til stipend etter bestått eksamen.

Nei dette der skjønner jeg ikke..

Hvorfor får man mer støtte om man går ett semester, og mindre når man går to?

Og hva mener med å gå to semestre på et år..

Forvirra jeg nå :O

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at jeg ikke skjønner hvorfor jeg får stipend når jeg har mitt eget hus og har flyttet ut fra mine foreldres for 9 år siden

er det noe jeg har missforstått her? :O

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg må betale tilbake noe av pengene etter endt utdanning, må jeg avslutte lånet.. Håper det er slik at jeg FÅR pengene når jeg har bestått eksamene neste vår? :O

AnonymBruker
Skrevet

To semester på et år vil si et høstsemester og et vårsemester. Du må søke på nytt neste år når du skal ta siste året.

Du får stipend selv om du har eget hus så lenge du består alle eksamenene.

Det med lønn kan jeg ikke svare deg på.

AnonymBruker
Skrevet

To semester på et år vil si et høstsemester og et vårsemester. Du må søke på nytt neste år når du skal ta siste året.

Du får stipend selv om du har eget hus så lenge du består alle eksamenene.

Det med lønn kan jeg ikke svare deg på.

Mulig jeg må ha det inn med teskje, men det er dette jeg ikke skjønner:

"Har du støtte for kun et semester i 2012 vil grensen være på 363 000 for hele året. Hadde du studert to semester i 2012 hadde grensen vært 145 000."

Hvorfor får man mer når man får støtte for et semester? Dvs kun støtte f.eks på våren?

jeg får jo støtte for vår og høst..To semestre, og da får jeg kun 145.000 da?

AnonymBruker
Skrevet

"Har du støtte for kun et semester i 2012 vil grensen være på 363 000 for hele året. Hadde du studert to semester i 2012 hadde grensen vært 145 000."

Hvorfor får man mer når man får støtte for et semester? Dvs kun støtte f.eks på våren?

edit: Jeg kan da TJENE kun 145.000

Gjest Wolfmoon
Skrevet

edit: Jeg kan da TJENE kun 145.000

Helt riktig ;)

AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig ;)

Huff dette går bare i surr..

Jeg har jo en årslønn på rundt 360.000

Hvis jeg kun kan tjene 145.000 blir jo alt lån da og null stipend???????????????????

Skrevet

Hvis jeg må betale tilbake noe av pengene etter endt utdanning, må jeg avslutte lånet.. Håper det er slik at jeg FÅR pengene når jeg har bestått eksamene neste vår? :O

Dersom du består alle fag vil 40% av lånet omgjøres til stipend. Du må uansett betale tilbake 60% av den totale summen. Failer du eller blir hengende for langt etter må alt tilbakebetales.

Skrevet
Hvis jeg kun kan tjene 145.000 blir jo alt lån da og null stipend???????????????????

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at jeg ikke skjønner hvorfor jeg får stipend når jeg har mitt eget hus og har flyttet ut fra mine foreldres for 9 år siden

er det noe jeg har missforstått her? :O

Det som kan omgjøres til stipend, blir omgjort først når du har bestått eksamen.

Lån må betales tilbake, stipend slipper du å betale tilbake.

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Lånet ditt blir ikke omgjort til stipend etter bestått eksamen dersom du tjener over 145 000 i 2012. Dersom du bare hadde studert i ett semester hadde ikke lånet blitt omgjort til stipend om du tjente mer enn 363 000.

Du får like mye i støtte for hvert semester du studerer, men lånet blir bare omgjort til stipend dersom du tjener "lite nok".

AnonymBruker
Skrevet

Ok. da må jeg ringe på mandag, for da er det uaktuelt. Jeg trodde jeg kunne få støtte og slippe å betale tilbake..

Det ene semesteret blir jo i 2012, og det andre i 2013. Og jeg kan kun tjene 145.000 på et år? Da blir det nok ikke noe støtte på meg.

:sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Ok. da må jeg ringe på mandag, for da er det uaktuelt. Jeg trodde jeg kunne få støtte og slippe å betale tilbake..

Det ene semesteret blir jo i 2012, og det andre i 2013. Og jeg kan kun tjene 145.000 på et år? Da blir det nok ikke noe støtte på meg.

:sjenert:

Nå er jo stipend først og fremst tenkt som støtte til studenter uten særlig høy inntekt, derfor må man jo ha en inntektsgrense på det. Med en årslønn på 360 000 tror jeg man fint klarer å finansiere studiene sine selv - så fremt det ikke koster flesk å gå på den skolen du skal gå på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet jo at det kommer til å stå rundt 360.000 på lønnsslippen min i desember, og da er vel det alt for mye og jeg kan derfor ikke få stipend. Lån er uaktuelt :(

Trodde jeg var heldig og fikk tjene 360.000 men som jeg har forstått er det kun hvis jeg f.eks hadde studert denne høsten..

Det høres helt feil ut i mine ører, og jeg forstår det fremdeles ikke...

Men det spiller ingen rolle når jeg alikevell ikke får stipend..

Takk for hjelpen! :)

AnonymBruker
Skrevet

Greien er vel at hvis du studerer kun ett semester i løpet av et år, så regner de med at du jobber det andre semesteret. For eksempel at du jobber om våren 2012 og studerer om høsten 2012 (og at du videre studerer om våren 2013 og jobber høsten 2013). Derfor kan du tjene MER hvis du bare studerer ett semester, fordi du har et halvt år til å jobbe på. De kan jo ikke gi deg en kjip høst 2012 bare fordi du har jobbet først før du videreutdanner deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...