Gjest nemorosa Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Lånekassen har nå satt ned renten igjen, til det som er tidenes laveste ti-årsrente. Jeg ble ferdig med utdanningen min i vår, og sitter nå og lurer på om jeg burde binde renten. Jeg ser at fordelene ved å ha flytende rente er at det blir billigere over tid, men når ti-årsrenten nå er helt nede i 3%, er det ikke da en mulighet for at det vil kunne lønne seg å binde den? Er det noen her inne som har noen gode tips/erfaringer å komme med i forbindelse med dette? Hva ville dere gjort? Endret 1. juni 2012 av nemorosa
Gjest Badabing Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg er litt usikker på dette og har vurdert det selv. Holdt på å gjøre det forrige gang. Slik jeg har forstått det, lønner det seg som regel å følge renten svingninger. Men om du er i en litt ustabil økonomisk situasjon, som man gjerne er som nyutdannet, kan det lønne seg å binde den. Hva tenker du når du nå er ferdig og skal ut i jobb? Skal du kjøpe leilighet? Det er jo usikkert hvordan boligrenten blir fremover, og om man kanskje vil ha nok med et rentehopp på boligrenten, kan det lønne seg å binde på studielånet slik at man vet hva man har å forholde seg til. Edit: leste artikkelen først etter at jeg hadde svart. Det virker jo veldig sannsynlig at det vil være lurt å binde renta nå, i alle fall for fem år, kanskje til og med ti. Men det er jo sånt man aldri kan vite på forhånd. Endret 1. juni 2012 av Badabing
Gjest nemorosa Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Jeg er litt usikker på dette og har vurdert det selv. Holdt på å gjøre det forrige gang. Slik jeg har forstått det, lønner det seg som regel å følge renten svingninger. Men om du er i en litt ustabil økonomisk situasjon, som man gjerne er som nyutdannet, kan det lønne seg å binde den. Hva tenker du når du nå er ferdig og skal ut i jobb? Skal du kjøpe leilighet? Det er jo usikkert hvordan boligrenten blir fremover, og om man kanskje vil ha nok med et rentehopp på boligrenten, kan det lønne seg å binde på studielånet slik at man vet hva man har å forholde seg til. Edit: leste artikkelen først etter at jeg hadde svart. Det virker jo veldig sannsynlig at det vil være lurt å binde renta nå, i alle fall for fem år, kanskje til og med ti. Men det er jo sånt man aldri kan vite på forhånd. Takk for svar! Jeg er i grunn ikke bekymret over økonomien min fremover. Jeg har fått jobb fra høsten av med grei lønn og bor billig. Har ikke planer om huskjøp enda, men det inngår jo i 3-årsplanen min å spare opp egenkapital til huskjøp, og skjønner at dette også er noe en bør ta hensyn til. Slik sett, hadde det kanskje akkurat nå lønnet seg å ha flytende rente..men så er vel sannsynligheten for å få en så god avtale på fastrente som nå ganske liten om en skulle velge å skaffe seg det senere. Sannsynligheten for at renten kommer til å synke mer er vel ganske liten vil jeg tro . Men det er jo også vanskelig å vite hvor lenge en bør binde den..for 3 år får en jo kjempebra rente, men hva om den er veldig høy når avtalen utløper om 3 år? samme med 5 år..og da sitter en jo sikkert med huslån og greier i tillegg. Hva tenker du å gjøre?
Gjest Badabing Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Jeg er egentlig veldig usikker og har sittet på trappene en stund. Jeg skal kunne tåle en temmelig høy boligrente.. Men jeg tipper jeg kommer til å binde for fem år. Ti år føles litt for lenge for min del. Bare for å ha sagt det, jeg er ingen økonom altså.
-hild Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Det er så lav fastrente at man uansett ikke taper store penger om de. Flytende renten holder seg lavere enn den faste i den perioden.
Gjest nemorosa Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Akkurat det jeg tenker - at det ikke er så mye å tape på å gjøre det heller! Har heller ikke såå stort studielån at det utgjør store forskjellen tror jeg (i underkant av 200')..men det hadde vært interessant å visst hva gjennomsnittsrenten for den flytende renten har vært for den siste 10-årsperioden, for en sammenligning av den nåværende fastrenten på 3% .
-hild Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Historiske satser finner du her http://lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/
Gjest nemorosa Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Ah, takk! Prøvde å komme inn på den siden tidligere i dag, men fikk bare feilmelding..men nå virket det ser ikke ut som at det er så mye å tape på å binde renten nå nei!
Zinnia Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Jeg lurer også veldig på dette! Det virker veldig fristende å binde i ti år, jeg har ganske stort studielån. Søkte litt rundt, og kom over denne artikkelen fra i dag. Alt virker jo fint og flott, helt til de to siste setningene, hvor det står at pga forsikrng vil flytende rente alltid lønne seg. Jeg har ikke peiling på sånt, kan noen forklare for en nybegynner angående dette? Om det aldri lønner seg å binde uansett, hvorfor gjør noen det likevel? Hvor mye er denne forsikringen på, er det årlig eller engangssum eller hva? Forvirret... Endret 2. juni 2012 av Zinnia
Fortunatus Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Det var lav rente jeg tror jeg kommer til å binde den for fem år fremover, 2,575 virker som svært lav rentesats. Og jeg planlegger boligkjøp i løpet av neste året og hadde vært greit med stabiliteten med tanke på studielånet Tusen takk for tipset TS.
Zinnia Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Jeg lurer også veldig på dette! Det virker veldig fristende å binde i ti år, jeg har ganske stort studielån. Søkte litt rundt, og kom over denne artikkelen fra i dag. Alt virker jo fint og flott, helt til de to siste setningene, hvor det står at pga forsikrng vil flytende rente alltid lønne seg. Jeg har ikke peiling på sånt, kan noen forklare for en nybegynner angående dette? Om det aldri lønner seg å binde uansett, hvorfor gjør noen det likevel? Hvor mye er denne forsikringen på, er det årlig eller engangssum eller hva? Forvirret... Noen som vet? Hva ville dere gjort om dere var nyutdannet nå med ganske stort studielån?
Gjest nemorosa Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Jeg bestemte meg nå til slutt for å binde for 10 år, ettersom jeg går ut ifra at det ikke er så veldig mye å tape på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå