Rødvinspiken Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Naboene har for noen år siden (før vår eiertid) plantet en rekke lave busker (mispel) på vår tomt. Vi ønsker å ta dem bort for å plante en hekk der, slik at hagen vår blir usjenert. Det er ingen tvil om at vi eier den delen det gjelder. Naboen ønsker at vi heller planter på innsiden av buskene, men dette vil gjøre vår plen, som ungene bruker til lek og moro, mindre. I tillegg vil hekken komme en del lavere slik at det går lengere tid før hagen blir usjenert. Kan naboen ha en sak om vi fjerner buskene? De kan få dem tibake om de vil, men en del vil nok bli ødelagt da vi må bruke minigraver (mispel som setter nye røtter er svært vanskelig å grave opp for hånd). Mannen i nabohuset er ganske vanskelig på mange områder, så det er ikke lett å ha en konstruktiv samtale/debatt med ham. Kona tør ikke si noe. Lurer derfor på om vi bare skal si at dette kommer vi til å gjøre - ferdig med det. Men da er det også greit å være sikker på at vi har vårt på det tørre. Takker for inspill.
Rødvinspiken Skrevet 1. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2012 Ja det er jo det jeg også tenker. Men det er deres busker. Vil bare være helt sikker på at de ikke kan "ta oss" på noe - for det er det jeg regner med at han vil forsøke seg på.
Wildy Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Stikk over, si at dere kommer til å grave opp buskene og hør om han vil ha de igjen eller ikke. Ikke gi rom for noen diskusjon om buskene skal stå eller ikke, spørsmålet er om han vil ha de etter at de har kommet opp av jorda. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 besteforeldrene mine hadde satt gjerde sitt på en annen tomt.ikke med meninga men det var ingen hus der før bare skog å det hadde skjedd noe feil der. og der hadde de masse planter å sånn. ikke verre enn at de måtte fjerne de å sette dem på egen tomt. bare gi han tilbake plantene. blir noe ødelagt så mener jeg og at det ikke er deres feil.han har planta det på deres tomt.ikke gi etter å plant innen for! dere eier å skal jammen meg få bruke hele tomta som dere vil!
Rødvinspiken Skrevet 1. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2012 Takk for inspill - godt å høre om besteforeldrene som måtte flytte på sine ting (synd for dem da).
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Han har ikke rett til å plante på din tomt. Du er i din fulle rett til å fjerne plantene. Grav dem opp, og lever dem til ham i den tilstanden de enn måtte være i. Da har du ditt på det tørre. Her er det han som gjort en feil. Det er utrolig frekt å ta seg til rette på andres eiendom. Og når han så først blir fersket i å plante på andres grunn er det jo helt vanvittig frekt å skulle ha dere til å plante deres hekk på innsiden igjen. Da blir jo deres hage mindre, og han har stjålet til seg fra deres hage.
QueenK Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Kan du ikke bare rive opp buskene å legge dem i hagen dems? Det er jo din eiendom, kjøpt å betalt:) Noen naboer er så utrolig vanskelige!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Takk for inspill - godt å høre om besteforeldrene som måtte flytte på sine ting (synd for dem da). ja men de ble ikke sure. de har bodd der i flere hundre år nesten;P og det skjedde en feil for over 40 år siden med det gjerde men sånne ting skjer. de flytta bare på det uten større problemer:)
Gjest navnelapp Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Selvtekt er ikke lov. Det er ikkje sjølvtekt å fjerne noko som andre har plassert på din eigedom. Du må ta vare på det, slik at det ikkje kjem til skade, men overlevering er heilt ok så lenge dei vert varsla. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Dere må være klar over at dere ikke kan plante hekken i tomtegrensen hvis naboen ikke er enig i det. Da må dere plante hekken minst en meter inn på deres egen tomt.
Henkie Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Dere må være klar over at dere ikke kan plante hekken i tomtegrensen hvis naboen ikke er enig i det. Da må dere plante hekken minst en meter inn på deres egen tomt. Godt innspill - dersom det stemmer
Rødvinspiken Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har googlet litt rundt spørsmålet og kommet over dette hvor det litt ned på siden er spørsmål og svar som også berører vårt tilfelle: http://www.nettavisen.no/bolig/article2055518.ece Jeg kan altså fjerne buskene og også sette opp en hekk. Det er ikke selvtekt å fjerne buskene siden de står på vår tomt. Hekken må være lavere enn 2 meter. Dette gjør det også vesentlig at vi planter der buskene står, ettersom en to meter hekk på innsiden av buskene ikke vil gjøre vår hage usjenert.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #15 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har googlet litt rundt spørsmålet og kommet over dette hvor det litt ned på siden er spørsmål og svar som også berører vårt tilfelle: http://www.nettavisen.no/bolig/article2055518.ece Jeg kan altså fjerne buskene og også sette opp en hekk. Det er ikke selvtekt å fjerne buskene siden de står på vår tomt. Hekken må være lavere enn 2 meter. Dette gjør det også vesentlig at vi planter der buskene står, ettersom en to meter hekk på innsiden av buskene ikke vil gjøre vår hage usjenert. Hvis dere planter på nabogrensen vil en del av hekken komme inn på hans tomt. Hvis han mener det er en ulempe kan han kreve at dere skjærer av alle grener som er innenfor hans tomt, og fjerner alle røtter som er på hans tomt. Hvis dere ikke gjør det, kan han gjøre det selv. Da kan hekken bli både stygg og skadet. Hvis dere planter slik at hele hekken, og alle grenene, er på deres tomt kan ha ikke kreve noe. Jeg synes du burde prøve å prate med naboen og forklare hva du har tenkt å gjøre. Det meste pleier å ordne seg hvis man legger det frem på en vennlig måte.
Holar Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 Først og fremst så bør du tenke på at denne naboen kommer du til å ha i mange år. Da er det kjekt å iallefall forsøke å beholde et godt naboskap. Som tidligere sagt, snakk med han først. Forklar hva du ønsker å gjøre, og hør om han har innspill eller forslag. Tilby han gjerne å gjøre jobben med å flytte buskene selv. Vær så vennelig og snill du overhodet kan være. Setter han seg på bakbeina bør du sjekke det juridiske, for å ha noe mer å snakke med han om. Da bør du også vurdere å komme med det skriftlig, slik at du har dokumentasjon på hva du vil gjøre. Kansje du også i et slikt tilfelle kan trekke han til konfliktrådet? Det siste du bør gjøre er å bare fjerne buskene, det vil garantert føre til at du har en forbanna nabo som gjør livet surt for deg.
Rødvinspiken Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 4. juni 2012 Hvis dere planter på nabogrensen vil en del av hekken komme inn på hans tomt. Hvis han mener det er en ulempe kan han kreve at dere skjærer av alle grener som er innenfor hans tomt, og fjerner alle røtter som er på hans tomt. Hvis dere ikke gjør det, kan han gjøre det selv. Da kan hekken bli både stygg og skadet. Hvis dere planter slik at hele hekken, og alle grenene, er på deres tomt kan ha ikke kreve noe. Jeg synes du burde prøve å prate med naboen og forklare hva du har tenkt å gjøre. Det meste pleier å ordne seg hvis man legger det frem på en vennlig måte. Hele hekken blir plantet på vår tomt (ikke i grensen). Vi skal selvsagt gå i dialog på en hyggelig måte, vi ønsker på ingen måte å komme i klammeri med naboen. Men i og med han er såpass vanskelig ville jeg gjerne vite på forhånd hva rettighetene våre er. Regner med at det kommer til å bli trøbbel... Først og fremst så bør du tenke på at denne naboen kommer du til å ha i mange år. Da er det kjekt å iallefall forsøke å beholde et godt naboskap. Som tidligere sagt, snakk med han først. Forklar hva du ønsker å gjøre, og hør om han har innspill eller forslag. Tilby han gjerne å gjøre jobben med å flytte buskene selv. Vær så vennelig og snill du overhodet kan være. Setter han seg på bakbeina bør du sjekke det juridiske, for å ha noe mer å snakke med han om. Da bør du også vurdere å komme med det skriftlig, slik at du har dokumentasjon på hva du vil gjøre. Kansje du også i et slikt tilfelle kan trekke han til konfliktrådet? Det siste du bør gjøre er å bare fjerne buskene, det vil garantert føre til at du har en forbanna nabo som gjør livet surt for deg. Skal som sagt være så hyggelig jeg bare kan. Men jeg tviler på at jeg kommer til å trekke han til konfliktrådet. Juridisk har vi så vidt jeg kan bedømme en solid sak. Jeg ønsker overhode ikke å komme i konflikt med naboen, men mener også at begge parter bør prøve å holde et godt naboforhohold (ikke kun oss)
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Jeg har googlet litt rundt spørsmålet og kommet over dette hvor det litt ned på siden er spørsmål og svar som også berører vårt tilfelle: http://www.nettavisen.no/bolig/article2055518.ece Jeg kan altså fjerne buskene og også sette opp en hekk. Det er ikke selvtekt å fjerne buskene siden de står på vår tomt. Hekken må være lavere enn 2 meter. Dette gjør det også vesentlig at vi planter der buskene står, ettersom en to meter hekk på innsiden av buskene ikke vil gjøre vår hage usjenert. Nettavisen er ingen rettskilde.
Rødvinspiken Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #19 Skrevet 4. juni 2012 Nettavisen er ingen rettskilde. Det er jeg selvfølgelig klar over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå