Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på ferie utenlands i år og lurer på hva dere pleier å bruke å betale med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Foretrekker Master Card og noe cash, siden jeg har opplevd skimming av Visakortet mitt. Man bør også ha to kort i tilfelle noe skjer med det ene.

Skrevet

Kredittkort ved kortbetaling og vanlig debetkort til uttak av kontanter i minibank.

AnonymBruker
Skrevet

Kredittkort der det er mulig. Jeg har alltid med minst to kort, og disse kortene har ikke veldig høy beløpsgrense. I mange land er det en god del steder som ikke tar kort, så da bruker jeg kontanter. Men kort så langt det lar seg gjøre, og aldri noe som kan tappes rett fra kontoen min.

AnonymBruker
Skrevet

Enten kontanter eller MasterCard Gold. Hvert til sitt bruk, og begge måter fungerer fint.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker kredittkort ved de aller fleste varekjøp, har både Visa og Mastercard og bruker det litt om hverandre. Til småkjøp som en flaske vann osv bruker jeg kontanter.

Tar ut kontanter med bankkort, men bruker alltid minibanker som er inne i bankfilialer og ikke de ute på gaten. Mindre sjanse for at det er skimmingutstyr på dem inne i en bank.

Og til Badabing - det har da ikke noe å si om du bruker Visa eller Mastercard, begge deler kan jo bli skimmet. Men å bruke kredittkort fremfor bankkort/debetkort er jo en klar fordel. Jeg har også gått på en smell etter å ha fått kortet mitt skimmet og lønnskontoen min ble tømt. Det var ikke særlig moro.

Gjest Badabing
Skrevet

Jo, for mastercard er jo nettopp kreditt, men da jeg fikk Visakortet mitt skimmet, tømte de det. Jeg var jo utenlands, og måtte anmelde det her i Norge. Tok tid før jeg fikk pengene tilbake, så i mellomtiden var jeg veldig glad jeg hadde en ekstra sparekonto å leve av.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Et rent Visakort er også et kredittkort, på lik linje med Mastercard. I forhold til skimming osv er det er ikke Visa´en som er problemet, men hvor vidt det er et debetkort eller et kredittkort.

Du tenker gjerne på vanlige bankkort tilknyttet en lønnskonto/brukskonto. Det er debetkort, men som svært ofte har en Visa-del tilknyttet. Dette er imidlertid normalt sett ikke Visa-kreditt, men Visa-debet.

Et rent Visa kredittkort fungerer på samme måte som et Mastercard. Det er knyttet opp mot en egen kredittkortkonto og man bruker av en kreditt. Blir man utsatt for svindel så er det kreditten som tømmes, og ikke dine egne penger. Stort sett vil man da få igjen pengene av banken innen forfall, i stedenfor å måtte leve på sparepenger hvis et bankkort blir svindlet og brukskontoen tømt

Gjest Badabing
Skrevet

Trodde folk ville forstå hva jeg mente, men fint at du oppklarer. :) Har alltid bare kalt det for visakort. De fleste har jo Visa på kortet tilknyttet lønnskonto om de skal bruke det utenlands.

Poenget mitt var i alle fall at jeg foretrekker et kredittkort i tillegg til det vanlige kortet mitt som er knyttet til min lønnskonto.

Skrevet

Bruker stort sett kontanter, innimellom visa. Men reiser som oftest til land med lite tilgang på kortmaskiner, så eneste løsningen er egentlig å bruke kontanter :gjeiper: Kredittkort har jeg ikke.

Skrevet

Kredittkort. Synes det er greit å kunne sjekke transaksjonene før jeg betaler regningen. Ellers er det alltids greit å ha kontanter, noen steder er jo ikke kort like lett å bruke overalt...

Skrevet

Am.ex eller mastercard, stort sett. I enkelte land og til enkelte kjøp bruker jeg kontanter. Aldri visa, både pga risikoen og på grunn av de gode forsikringsordningene som er tilknyttet kredittkort.

Skrevet

En blanding av Mastercard og kontanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...