Gå til innhold

IKKE rart de er feite og syke i USA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usj, fikk helt sjokk da jeg så dette bildet i denne artikkelen her. SE så utrolig MYE sukker i brusen, men det største er jo, sier seg selv, aller verst!

Skjønner ikke at det kan være tillat å selge slikt? Folk dør jo av det, eller blir kjempefete og syke..

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10054046

1338533366653_429.jpg

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vi får i oss alt for mye sukker her i Norge også. Det er sukker i "alt". Mennesker er som maur etter sukker og produkter med sukker selger mer. Det er sukker i alt fra brød til kryddermikser her også.

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at jeg lager alt fra bunnen av er for å unngå dette ;)

• Liker 5
Gjest BabyBlue
Skrevet

Har drukket cola zero i flere år nå (ikke helsemessig det heller, det er jeg klar over), så når jeg en sjelden gang drikker vanlig brus får jeg helt sukkersjokk og kjenner på tennene hvordan sukkeret bare legger seg over tennene og råtner emaljen... fysj. Er ikke lenge siden jeg lærte hvor mange sukkerbiter det er i en liten flaske coca cola, og fikk egentlig et lite sjokk over hvor usunt det egentlig er.

Og slik som ting utvikler seg nå, er ikke Norge så langt bak USA når det kommer til overvekt og fedme.

Skrevet

Tenker jeg kutter ut brus fra nå av, ja...!

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Grunnen til at jeg lager alt fra bunnen av er for å unngå dette ;)

Skulle ønske jeg var flinkere til dette selv. Nå bruker jeg fortsatt ferdige kryddermikser, men skal begynne å lage disse selv, så jeg slipper sukkeret der i hvert fall. Prøver å spise så rent som mulig men er redd mitt inntak av youghurt og Biloa sprenger sukkerbehovet mitt :gjeiper:

Skrevet

Bor i USA for tiden, og merker godt dette med sukker. Det er jo sukker i mye hjemme og, men det er forskjell, og maten er enda mer bearbeidet her, det er tydelig. Jeg begynte å trene igjen da jeg flyttet over, og for første gang i mitt liv gikk jeg opp og ble chubby, i stedet for å gå ned ved treningsstart, pga maten her. Det har aldri skjedd hjemme i tilsvarende situasjon.

Og så var jeg litt sløv, det tok tid før jeg koblet at "evaporated cane juice" er det samme som sukker, og det står som nr 2 på ingredienslisten i nesten alt. I butikken finner man fettfri variant av absolut alt, men til gjengjeld er produktene da proppet til randen med sukker og andre tilsetninger... Fettfobi altså, men sukker gjør visst ikke noe. I tillegg er det så og si umulig å finne bra brød, brødet her er loff, men tonnevis av sukker, gjær og salt, og knekkebrød, det må jeg på helsekost for å finne. :murvegg:

Haha, men ikke meningen å være negativ her altså, det er kjempefint her borte, og jeg nyter oppholdet, dette er bare noen matkuriositeter jeg har lagt merke til mens jeg har vært her. :):duskedame:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bor i USA for tiden, og merker godt dette med sukker. Det er jo sukker i mye hjemme og, men det er forskjell, og maten er enda mer bearbeidet her, det er tydelig. Jeg begynte å trene igjen da jeg flyttet over, og for første gang i mitt liv gikk jeg opp og ble chubby, i stedet for å gå ned ved treningsstart, pga maten her. Det har aldri skjedd hjemme i tilsvarende situasjon.

Og så var jeg litt sløv, det tok tid før jeg koblet at "evaporated cane juice" er det samme som sukker, og det står som nr 2 på ingredienslisten i nesten alt. I butikken finner man fettfri variant av absolut alt, men til gjengjeld er produktene da proppet til randen med sukker og andre tilsetninger... Fettfobi altså, men sukker gjør visst ikke noe. I tillegg er det så og si umulig å finne bra brød, brødet her er loff, men tonnevis av sukker, gjær og salt, og knekkebrød, det må jeg på helsekost for å finne. :murvegg:

Haha, men ikke meningen å være negativ her altså, det er kjempefint her borte, og jeg nyter oppholdet, dette er bare noen matkuriositeter jeg har lagt merke til mens jeg har vært her. :):duskedame:

Usj :spy: også selger de brus med så mye sukker i tillegg, som om de ikke får i seg nok om dagen der borte. Er vel der problemet ligger, et daglig kosthold med for mye sukker, også den brusen med 10x så mye som de har fått i seg fra før. Se så mange sukkerbiter i den største, hadde jeg spist så mange på en gang så tror jeg kroppen min hadde gått i sjokk, jeg som omtrent ikke spiser sukker om dagene.

Gjest NozMonster
Skrevet

nei ts, det er ikke rart det er mye overvekt i USA!

Jeg har en venninne som er i USA hver sommer, og hun er veldig veldig fast bestemt for å gjøre hva som helst for ikke å komme hjem som chubby- men alikevell, de første sommerene hun var der, så gikk hun opp en del kilo uten at hun kunne forstå hvorfor. Men etterhvert så fant hun ut hvor den store kilden til sukker som hun fikk i seg uten at hun visste det, kom fra.. Melken! Hun syntes at melken var usedvanlig god, så det ble litt mer melk enn hun drikker her hjemme. Men melken i USA har jo holdbarhet i en halv evighet, pga tilsetningsstoffer- den blir ikke ødelagt om man glemmer å sette den inn i kjøleskapet og at den står lenge i en varm leilighet- pluss alle de sukkerbitene som er tilsatt...

Jeg tror nok det er skremmende hvor mye mangel på kunnskap det er blant disse amerikanerne som tror de vet best og er best i hele verden! :roll:

• Liker 5
Skrevet

Litt av et kosthold de har der borte...

Hvis det noz skriver er tilfelle så... får jeg litt bakoversveis...

AnonymBruker
Skrevet

nei ts, det er ikke rart det er mye overvekt i USA!

Jeg har en venninne som er i USA hver sommer, og hun er veldig veldig fast bestemt for å gjøre hva som helst for ikke å komme hjem som chubby- men alikevell, de første sommerene hun var der, så gikk hun opp en del kilo uten at hun kunne forstå hvorfor. Men etterhvert så fant hun ut hvor den store kilden til sukker som hun fikk i seg uten at hun visste det, kom fra.. Melken! Hun syntes at melken var usedvanlig god, så det ble litt mer melk enn hun drikker her hjemme. Men melken i USA har jo holdbarhet i en halv evighet, pga tilsetningsstoffer- den blir ikke ødelagt om man glemmer å sette den inn i kjøleskapet og at den står lenge i en varm leilighet- pluss alle de sukkerbitene som er tilsatt...

Jeg tror nok det er skremmende hvor mye mangel på kunnskap det er blant disse amerikanerne som tror de vet best og er best i hele verden! :roll:

Alle tilsetningstoffene i melken er en ting for seg selv, sjokkerende nok, men jeg droppet nesten kjeven i stuebordet når jeg leste at.. SUKKERBITENE som er tilsatt i melken? Herregud, du tuller, tilsetter de sukker i melken, vanlig melk sm de selger i butikken? Det er jo ikke rart folk er overvektige om de putter sukker i absolutt alt, da er det jo en kamp om å ikke gå opp i vekt, det er en kamp om å ikke få diabetes osv. Det er jo da sukker i alt mulig, det skulle vært ULOVLIG!

Skrevet

^ Knekkebrød på helsekost? De har Wasa på Walmart, der jeg bodde hadde de det til og med på den pittelille lokale dagligvarebutikken. :)

Jeg synes det er trist at det ikke gjøres noe med det norske fedmeproblemet før det blir enda større. Det fører både til plager hos folk som er overvektet, samtidig at utgiftene for staten kan bli ganske så store! Samtidig er det vanskelig å vite nøyaktig hva man kan gjøre. Hva må til for at voksne mennesker skal lære seg å spise riktig, eventuelt gå en liten tur hver dag? Og hvordan kan staten få til noe uten at alle slenger seg etter og skriker "kommuniststat"?

Det som irriterer meg mer enn overvektige voksne, er når jeg ser overvektige barn. Jeg hadde fint lite kunnskap om hva som var sunt da jeg var liten, utenom at jeg forstod at brus og boller hører til lørdager. I dag kjøper jo ungdomsskjoleelever sjokolademelk hver dag i lunsjen. Selvsagt er det lettere for noen å legge på seg enn for andre, men hvordan tror egentlig folk at dette barnet kommer til å klare seg kostholdsmessig når det blir eldre? At kroppen på magisk vis går ned i vekt? Det er foreldres ansvar når barnet er under 18, og jeg ser jo at noen foreldre i dag ikke har nok kontroll over ungene sine.

• Liker 3
Gjest NozMonster
Skrevet

Litt av et kosthold de har der borte...

Hvis det noz skriver er tilfelle så... får jeg litt bakoversveis...

ja, om jeg noen gang skal til USA, så må jeg på et vis få med meg nok mat hjemmefra til hele oppholdet :tunge1:

ja, det er så sant som at..at..at George Bush er en tragisk kis!

Alle tilsetningstoffene i melken er en ting for seg selv, sjokkerende nok, men jeg droppet nesten kjeven i stuebordet når jeg leste at.. SUKKERBITENE som er tilsatt i melken? Herregud, du tuller, tilsetter de sukker i melken, vanlig melk sm de selger i butikken? Det er jo ikke rart folk er overvektige om de putter sukker i absolutt alt, da er det jo en kamp om å ikke gå opp i vekt, det er en kamp om å ikke få diabetes osv. Det er jo da sukker i alt mulig, det skulle vært ULOVLIG!

mmmhm, det er vanskelig å tro, men det er desverre tilfelle..

Foreldrene mine var i USA for 19 år siden, og de skulle ut å spise formiddagsmat. Mamma bestilte en omelett, for det tenkte hun var greit nok sunt og passe mettende. Meeeeeen- for det første så gikk hun en gediiigen omelett (på størrelse med et slikt pannekaketårn som man ofte ser med slike amerikanske pannekaker)- og for det andre, så var omeletten dekka med bacon og masse baconfett! :spy:

Mamma er veldig glad i mat og spiser ikke rent lite selvom det absolutt ikke ser sånn ut, men hun sa at man ikke så forskjell på maten da den kom og etter at hun var forsynt...

AnonymBruker
Skrevet

mmmhm, det er vanskelig å tro, men det er desverre tilfelle..

Foreldrene mine var i USA for 19 år siden, og de skulle ut å spise formiddagsmat. Mamma bestilte en omelett, for det tenkte hun var greit nok sunt og passe mettende. Meeeeeen- for det første så gikk hun en gediiigen omelett (på størrelse med et slikt pannekaketårn som man ofte ser med slike amerikanske pannekaker)- og for det andre, så var omeletten dekka med bacon og masse baconfett! :spy:

Mamma er veldig glad i mat og spiser ikke rent lite selvom det absolutt ikke ser sånn ut, men hun sa at man ikke så forskjell på maten da den kom og etter at hun var forsynt...

Det vil jeg tro, du! En kompis av meg var til USA og besøkte noe stater der. Ute på resturant så ba de om å få litt ekstra pommes frites til maten så han og dama kunne dele. Og de kom med et enormt, helt gedigent fat med store potetbåter som var fritert i fett så det rant av de. Grøss.. Og det var helt vanlig der borte.

En ting er sikkert, skal jeg noen gang til usa, så skal jeg passe kostholdet jeg også, GRUNDIG... Ser for meg at det blir mye salater med egg, det kan de i allefall ikke sprute sukker inn i :fnise:

Men seriøst, de sliter, for ramme alvor.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Det vil jeg tro, du! En kompis av meg var til USA og besøkte noe stater der. Ute på resturant så ba de om å få litt ekstra pommes frites til maten så han og dama kunne dele. Og de kom med et enormt, helt gedigent fat med store potetbåter som var fritert i fett så det rant av de. Grøss.. Og det var helt vanlig der borte.

En ting er sikkert, skal jeg noen gang til usa, så skal jeg passe kostholdet jeg også, GRUNDIG... Ser for meg at det blir mye salater med egg, det kan de i allefall ikke sprute sukker inn i :fnise:

iiiuk! blir jo kvalm av tanken... når jeg tenker på en amerikaner, så ser jeg for meg en svææææær mann med valker i nakken.. hehe, det har jeg bestandig gjort!

ang det jeg skrev om melk, det er litt vanskelig å tro, så jeg har prøvd å finne noe smart på google, men det varke så lett, men jeg fant dette:

"We found a pumpkin spice donut had 22g of sugar while the chocolate glazed donut had 20g. That means we could eat a chocolate donut and get less sugar than our so-called healthy milk."

http://themilkrevolution.blogspot.no/2011/04/how-much-sugar-is-in-milk.html

det står jo faktisk i arikkelen der at melken innholder 170 kcal! :hakeslepp: her i norge har vel lettmelken 46 (om jeg husker riktig) kalorier!

Endret av NozMonster
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

iiiuk! blir jo kvalm av tanken... når jeg tenker på en amerikaner, så ser jeg for meg en svææææær mann med valker i nakken.. hehe, det har jeg bestandig gjort!

ang det jeg skrev om melk, det er litt vanskelig å tro, så jeg har prøvd å finne noe smart på google, men det varke så lett, men jeg fant dette:

"We found a pumpkin spice donut had 22g of sugar while the chocolate glazed donut had 20g. That means we could eat a chocolate donut and get less sugar than our so-called healthy milk."

http://themilkrevolution.blogspot.no/2011/04/how-much-sugar-is-in-milk.html

det står jo faktisk i arikkelen der at melken innholder 170 kcal! :hakeslepp: her i norge har vel lettmelken 46 (om jeg husker riktig) kalorier!

For å si det slik, jeg tror IKKE at hollywood og oscarutdelingen, og det du ser på film er helt representativt for hvordan resten av USA's gjennomsnittelige befolkning ser ut og hvor mye de veier...!

Og når det kommer til hvordan de resonerer og argumenterer seg til at usunne ting er usunne så: herregud, det kommer til å ende i helvete med hele usa.

Gjest NozMonster
Skrevet

For å si det slik, jeg tror IKKE at hollywood og oscarutdelingen, og det du ser på film er helt representativt for hvordan resten av USA's gjennomsnittelige befolkning ser ut og hvor mye de veier...!

Og når det kommer til hvordan de resonerer og argumenterer seg til at usunne ting er usunne så: herregud, det kommer til å ende i helvete med hele usa.

heheee, så sant, så sant! det virker som hollywoodfoolka er de eneste tynne der borte :ler: alle som er tynne blir skuespiller og/eller artister! hehe, neida.. men det er vel slik at sunn mat (altså, grønnsaker og det man lager fra absolutt grunn av) er vel ganske så dyrt i usa, men det koster en slikk og ingenting å bestille pizza og diverse. pluss at det er en veldig høy prosentandel i usa som ikke akkuratt står sterkt økonomisk- så når man legger sammen 1+1, så får man jaggu 2!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

heheee, så sant, så sant! det virker som hollywoodfoolka er de eneste tynne der borte :ler: alle som er tynne blir skuespiller og/eller artister! hehe, neida.. men det er vel slik at sunn mat (altså, grønnsaker og det man lager fra absolutt grunn av) er vel ganske så dyrt i usa, men det koster en slikk og ingenting å bestille pizza og diverse. pluss at det er en veldig høy prosentandel i usa som ikke akkuratt står sterkt økonomisk- så når man legger sammen 1+1, så får man jaggu 2!

Hahaha, ja, med en gang man er tynn og slank så blir man fanget opp av talentspeider for å sjekke om det i det minste er et gram talent i kroppen :ler:

Jeg har hørt det at grønnsaker og sunne råvarer som renskåret kjøtt og kylling og fisk er dyrt, mens det bare koster rundt 1 dollar for nesten 2 liter cola, i de pappbegerene. Utrolig at de ikke sprenger og renner over, forresten.....

Og at et stort måltid på mcdonalds koster ti ganger mindre enn en sunn hjemmelaget middag. Økonomien i USA er jo ikke den sterkeste, det er IKKE et så rikt land som man skulle tro. Gjennomsnittelig så tjener folk der mye mindre, MYE mindre enn i Norge for å si det sånn.

Og når man legger det sammen, som du sier hehe, så har man resultatet tydelig....

Gjest Hikken
Skrevet

Å fy søren! Sukker i melk?! :hakeslepp: Potetbåter og omeletter som bader i fett?! :overrasket: Tror jeg holder meg i Norge jeg, eventuelt tar med meg så mye salat og grovt brød som overhodet mulig om jeg noensinne drar til USA. Så hvis man tar med familien sin ut for å spise så holder å bestille en porsjon som alle kan dele? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Å fy søren! Sukker i melk?! :hakeslepp: Potetbåter og omeletter som bader i fett?! :overrasket: Tror jeg holder meg i Norge jeg, eventuelt tar med meg så mye salat og grovt brød som overhodet mulig om jeg noensinne drar til USA. Så hvis man tar med familien sin ut for å spise så holder å bestille en porsjon som alle kan dele? :fnise:

Ja, herregud, fylle opp kofferten med mest mulig mat fra Norge så man overlever :fnise:

Jeg mistet seriøst litt lysten på å dra til USA av å lese om alt her. I allefall skal jeg lese MEGET nøye på etikettene så jeg ikke kommer tilbake til Norge med sukkeravhengighet og abstinenser, og som det første jeg gjør, spiser hele sjokoladedisken på Rema 1000.

Hahaha, ser for meg at om dere bestiller feks 5 porsjoner med litt tilbehør, så kan du mate hele gata..!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...