Gjest Vicci Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Hei, jeg jobben annen hver helg(fredag og lørdag) og har rett på fem uker ferie hvert år på denne arbeidsplassen. Dette er mitt første år på denne arbeidsplassen. Jeg har sagt at jeg vil ta tre uker ferie (min jobbehelg uke - fri helg uke - min jobbehelg uke igjen), men da fikk jeg beskjed om at det blir 4 ferieuker av min sjef. For siden jeg jobber så lite, så blir én dag en hel uke. I mitt hode er dette latterlig, en uke fri er en uke fri. Det er vel ikke sånn?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Du har rett på ferieuker, men det er nok sjefen som har siste ordet når det kommer til NÅR du kan ta de ut. Hvis det fører til "vesentlig ulempe for bedriften" (eller noe sånt) at du tar ferie når du egentlig skal jobbe, så kan han/hun dessverre pålegge deg å flytte ferien din..
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Eller, nå misforsto jeg deg. På tide å legge seg.. Du har bare tatt tre ferieuker! Hvis det du mente var at sjefen mente at du nå hadde tatt fire? Det er jo helt på jordet.. har du fri, så har du fri..
Wednesday Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 (endret) det er ikke alle arbeidsgivere som tillater at man deler opp ferie i dager. Endret 2. juni 2012 av stinestine
kaprifolen Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Din sjef har rett! Systemet er lagt opp slik for at ikke deltidsansatte skal kunne ta ut 10 uker ferie, for å nevne noe.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Man har vel bare krav på ferie en helg. Det er hvertfall det vi har fått vite på jobben. Så den helgen jeg tar fri er i sommerferien, da jeg har tre uker ferie. Og de to andre ukene tas uker der jeg ikke jobber helg. Jeg jobber hver tredje helg.
Gjest Vicci Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Ja, altså, jeg vet at jeg ikke kan ta ferie i bare jobbehelgene mine, altså dele opp ferien. Sjefen sa, at en ferieuke for meg tilsvarte enten en fredag eller en lørdag av en jobbehelg. Altså, skal jeg ha fri en hel helg, må jeg ta ti uker ferie, fri to helger; fire uker ferie... Synes dette er merkelig.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 Her har nok sjefen din rett. Dersom du jobber annen hver helg vil ferien din her regnes som uka du skulle jobbe, friuka di, uka du skulle jobbe, og friuka di = 4 uker. Du jobber i snitt 1 dagi uken, og 5 uker ferie blir da 5 feriedager. Det er dette du blir trukket for i lønn (ferietrekket) dersom du er fastlønt, og det er altså så mange feriedager du får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå