Gjest Gjest i dag Skrevet 3. februar 2004 #1 Skrevet 3. februar 2004 Jeg er samboer og vi har ikke felles økonomi. Bor i hans leilighet. Jeg betaler halvparten av løpende utgifter samt halvparten av rentene vedr. hans boliglån. Har egen bolig som er leid ut. Jeg merker at jeg blir sint når tema økonomi bringes på bane. Dette fordi jeg mener at ting ikke er rettferdig og at jeg betaler mer enn det jeg skulle. Snart får jeg også redusert inntekt pga av at jeg er samboer. Jeg har bl.a. ikke vært med på å velge det dyreste parabol-abonnementet, men betaler halvparten. Min samboer er like steil og mener at jeg bare må betale. I hans øyne er det rettferdig. Som i går. På ny en amper diskusjon om økonomi. Jeg lager avstand mellom oss for jeg orker ikke nærhet når jeg er sint og frustrert. Han bare venter til stormen er over og jeg har "glemt" det. Men jeg vet at sånn orker jeg ikke å ha det for det er ikke glemt, bare gjemt. Joda, jeg vet at diskusjonen om økonomi burde vi hatt før vi flyttet sammen, men nå ble det ikke slik. Nå blir det bare hissige diskusjoner uten at vi kommer fram til noe fornuftig. Og jeg tror heller ikke at han er villig til å "kompensere" mitt fall i inntekt pga samboerskapet. Jeg blir så sint at jeg faktisk ser en mulig "løsning" i å flytte igjen, men det var ikke derfor jeg ble samboer da
Gjest Hilde K S Skrevet 3. februar 2004 #2 Skrevet 3. februar 2004 Det er faktisk slik at mange forhold går dukken pga separert økonomi. Det blir rett og slett ikke rettferdig og dette blir opptakten til mange krangler. Hvorfor tar dere ikke og legger sammen inntektene deres, trekker fra utgiftene og deler det som er igjen?
Gjest 3llie Skrevet 3. februar 2004 #3 Skrevet 3. februar 2004 Jeg er i samme situasjon som starter av tråden her, men har heldigvis en samboer som ikke har valgt det dyreste parabol-abonnementet og lignende. Jeg betaler halve husleien og halve strømregningen. Jobben hans betaler internet regningen og hustelefon har vi ikke. Jeg leier også ut min bolig og tjener ganske bra på det, har ikke mer enn 500,- i utgifter på min bolig i mnd og da ser jeg det naturlig at jeg bidrar med husleie og strømregningen her hos han. Hva med å fortsette å dele på utgiftene slik som dere nå gjør, men si til samboeren din at du da må få være med å bestemme hvilke utgifter dere skal ha også. Si opp parabolen og bli enige om et anonnement som dere begge kan leve med. Vil han absolutt ha det dyreste så får vel han betale en større andel.
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #4 Skrevet 3. februar 2004 Vi har opprettet en felles konto hvor vi har hvert vårt visa-kort. Fra denne kontoen betaler vi alle felles utgifter som f.eks , strøm, internett, kabel-tv, telefon pluss alle matvarer. Vi regnet ut hvor mye penger som trengs til dette hver måned (måtte justere opp summen et par ganger før vi "traff"), og han betaler inn 60% av dette beløpet fra sin lønn og jeg 40% (hans idé med denne fordelingen siden han tjener 60% av vår totale inntekt). Da har vi begge penger igjen av lønna, og det er greit å vite at dette er "bare mine penger" som jeg bruker som jeg vil. Siden han eier leiligheten alene så betaler han alle utgiftene vedr. lånet på den alene. Men jeg betaler husleie på to tusen til han i tillegg til summen jeg betaler til felleskontoen. Hadde jeg ikke flyttet sammen med han så måtte jeg jo betale husleie et annet sted, og da hadde jeg vært nødt å betale 2-3 ganger denne summen. Vi har satt husleia så lavt at jeg skal ha råd til å spare penger. Han betaler på lånet sitt, men samtidig øker verdien på leiligheten hans, så han "tjener" jo på dette. Tanken er at jeg også skal "tjene" på det ved å ha muligheten til å spare. Jeg er spesielt fornøyd med å slippe å betale matvarer med min lønnskonto (det er jo det som ofte skjer i forhold, mannen betaler de harde tingene mens kvinnen kjøper mat for sine penger). To visa-kort på en felles konto synes jeg er genialt.
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #5 Skrevet 3. februar 2004 To visa-kort på en felles konto synes jeg er genialt. jeg også.. men man må likevel bli enige om hvilke kostander som skal gå ut av denne.. en rådyr parabol som ikke begge er enige i å ha, bør ikke begge måtte betale like mye på... vi har også en felles konto for mat og husleie osv, men "lekene" sine får han betale selv.. akkurat som jeg betaler mine "greier" selv..
Gjest som Factor Skrevet 3. februar 2004 #6 Skrevet 3. februar 2004 Vi har det på samme måte som Gjest 2 her......... Felles konto til fellesutgifter (betaler inn likt fordi vi tjener likt). Vi bor i min leilighet så jeg betaler lån og renter, mens han betaler husleie (1500,-). Jeg skjønner egentlig ikke hva Gjest i dag er opprørt over. Hvordan er det urettferdig? Er det bare parabol- utgiftene? I og med at du leier ut din leilighet høres det egentlig ut som om dere har en noenlude lik fordeling.
Gjest Gjest i dag Skrevet 5. februar 2004 #7 Skrevet 5. februar 2004 Det at man flytter sammen medfører ofte at begge kommer bedre ut av det økonomisk. Han har dobbelt så mye "fortjeneste" i dag enn hva jeg har. Fordi jeg er samboer vil jeg også få redusert inntekt, blandt annet mister jeg barnetrygd for et barn ekstra. Enden på visa er at jeg vil ha null "fortjeneste" på å være samboer og han vil sitte med alle de økonomiske fordelene. Det er det jeg reagerer på. Bl.a så betaler jeg halvparten av renteutgiftene på hans boliglån uten at det blir tatt hensyn til den skattefordelen rentene gir og som han nyter godt av. Jeg protesterer på ingen måte å betale halvparten av løpende utgifter, men ser at jeg på en måte har gått inn og betalt for hans avgjørelser, så som parabolen. Takker for forslaget om at jeg dekker en mindre andel av parabolutgiftene. Det forslaget kan også brukes på andre ting. Er visst helt blind for tiden for det hadde jeg ikke tenkt på Felles økonomi er uaktuelt på nåværende tidspunkt. Jeg har barn boende hos meg som jeg (og selvfølgelig faren) forsørger. Han er bidragsyter. Jeg har studielån, men ikke han.
orakel Skrevet 5. februar 2004 #8 Skrevet 5. februar 2004 Er du med og betaler renter og avdrag på hans boliglån, så er det en selvfølge at du dermed får en eierandel i boligen. Det høres nærmest ut som om han utnytter deg økonomisk. Jeg hadde aldri funnet meg i en slik løsning som dere har.
Gjest GreenSky Skrevet 5. februar 2004 #9 Skrevet 5. februar 2004 Er du med og betaler renter og avdrag på hans boliglån, så er det en selvfølge at du dermed får en eierandel i boligen. Helt enig. Du får ikke automatisk rett til dette, men dere kan jo føre det opp i en samboerkontrakt.
Piglet Skrevet 5. februar 2004 #10 Skrevet 5. februar 2004 Helt enig. Du får ikke automatisk rett til dette, men dere kan jo føre det opp i en samboerkontrakt Det skulle jeg også til å si! hvis du betaler ned på lånet hans, må du få gjenom en avtale hvor du får noe igjen for dette. Ellers er jo dette med økonomi vanskelig i mange forhold, så jeg kan ikke anbefale annet enn at dere setter dere ned og snakker stille og rolig om det, og finner en løsning begge kan leve med. Piglet
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #11 Skrevet 5. februar 2004 Han ville at jeg skulle betale halve avdraget som først skulle komme meg til gode når jeg eventuelt kjøpte meg inn i leiligheten hans. Da sa jeg nei. Jeg gjør det kun dersom jeg opparbeider meg eierandel i boligen. Enden på visa er at jeg betaler halvparten av hans renteutgifter, mens han får skattefradraget.
Joplaya Skrevet 5. februar 2004 #12 Skrevet 5. februar 2004 Var litt i samme sit som deg med tanke på parabol abb. Men min sambo ønsket da adsl, noe jeg mente vi ikke trengte bruke penger på. Jeg sa til han at han kunne få det hvis han ville ha det, men da skulle ikke jeg se tegn til noe regning fra den kanten - det fikk han ta på egen regning. Jeg koser meg med adsl jeg, uten å betale Ellers deler vi det som er av utgifter. Prøver å ha noenlunde lik sum igjen etter at alt er betalt. Ang barn og barnetrygd. Din nye samboer er da ikke med å forsørge barnet? I så fall skal du vel fortsette å ha rett på det du hadde da du bodde for deg selv med barnet? Siden han som er med å forsørge barnet fremdeles ikke bor sammen med deg? Mulig jeg tar feil, men jeg trodde dette var tilfelle. Blir noe annet om du gifter deg med fyren. Å dele på boutgifter er vel naturlig. Enten dere leier eller eier? Eneste er nå at du på en måte betaler leie til han for å bo i hans hus. Skjønner du vil bli medeier. Men da må du ta det derfra og si du ønsker dele lånet på papirene, ikke bare plutselig stå oppført som medeier fordi du betaler renter.
Gjest Gjest i dag Skrevet 5. februar 2004 #13 Skrevet 5. februar 2004 Jeg ønsker ikke å kjøpe meg inn i hans hus ennå. Fordi jeg har barn trenger jeg tryggheten om at jeg har et eget sted å bo i kjente omgivelser dersom det ikke skulle fungere. Nå har jeg leid ut min leilighet så lenge at jeg må begynne og skatte av leieinntektene :-( Når du har vært samboer 12 av de 18 siste mnd så mister du barnetrygd for et barn ekstra. Tror det er ca 940 kr. I tillegg så blir bidragsforskuddet jeg får redusert fordi jeg har samboer. Skjønn det den som vil for samboer forsørger ikke mine barn og vice versa. Så enden på visa er at jeg mister all "fortjeneste" ved å være samboer. Hadde ikke trodd at økonomien skulle bli et så hett tema hos oss. Jeg var alt for snill mot faren til ungene mine og tapte maaaange tusen på det. Det jeg har av verdier i dag har jeg virkelig kjempet for og jeg vil ikke være snill lenger. Kun rettferdig. Men hva er rettferdig og for hvem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå