Gjest Den du veit Skrevet 3. februar 2004 #1 Skrevet 3. februar 2004 Heisann! Jeg har prøvd mandrake 9.2, og det fungerer i og for seg greit. Er helt nybegynner, så jeg har egenlig et helt banalt spørsmål: Hvordan setter man opp Mplayer som plugin i Opera? Må man sette det opp manuelt, eller fins det en RPM-pakke som gjør det for deg, sånn som jeg gjorde med flash-player. Takker for svar
Postmannen Skrevet 3. februar 2004 #2 Skrevet 3. februar 2004 Det om mplayerplugin fungerer så veldig bra i Opera vet.jeg ikke noe om, men den fungerer Mozilla, som den er bygd til. Opera er ikke min favoritt. Siden jeg ikke har funnet versjon 1.2 for Mandrake, bygger vi den fra kildekode av. Last ned fra http://easynews.dl.sourceforge.net/sourcef...g-in-1.2.tar.gz Klikk på ikonet med en skjerm OG et skjell, slik at du åpner "Konsole". Skriv så inn følgende. (Beklager teskjementaliteten min) tar -xzvf mplayerplug-in-1.2.tar.gz cd mplayerplug-in BYGGING I mplayerplug-in mappen skriv: ./configure (få med deg, at det er et punktum på begynnelsen av linjen) make Nå skal du ha fått en fil som heter "mplayerplug-in.so" i denne mappen. Kopier mplayerplug-in.so til plugin-mappen for Mozilla.
Gjest Den du veit Skrevet 3. februar 2004 #3 Skrevet 3. februar 2004 Går bra med "teskje-mentalitet" , trenger det her.... Men jeg gjorde som du sa, det gikk bra helt til jeg skrev ./configure. Da fikk jeg følgende melding: checking for g++... no checking for c++... no checking for gpp... no checking for aCC... no checking for CC... no checking for cxx... no checking for cc++... no checking for cl... no checking for FCC... no checking for KCC... no checking for RCC... no checking for xlC_r... no checking for xlC... no checking for C++ compiler default output... configure: error: C++ compiler cannot create executables See `config.log' for more details. Er helt grønn på dette, men kan det være at selve fila er korrupt, eller er det noe med kompilatoren min som det er noe galt med? Jeg har forøvrig aldri pakket og kompilert en tar.gz så jeg kan ikke si noe om tidligere erfaringer. RPM-pakker har gått bra selvfølgelig, ellers hadde jeg ikke hatt Opera
Gjest Den du veit Skrevet 3. februar 2004 #4 Skrevet 3. februar 2004 Jeg fikk det visst til til slutt . Jeg lastet ned en RPM-pakke hvor filen mplayerplug-in.so la seg inn i mozillaplugins, som jeg kopierte til operaplugins. Takk for hjelp 8)
Postmannen Skrevet 3. februar 2004 #5 Skrevet 3. februar 2004 Ohhh.......Du har ikke innstallert utviklings verktøy (det er en typisk uting ved nye distroer, at de ikke innstallerer dette default). Et tips: Neste gang du installerer Linux, sørg for å velge "development platform" eller noe i den duren. Klikk på ikonet med en skjerm, og en rød skrunøkkel med rød ring rundt. Velg "Software Manangement" Velg "RpmDrake helps you install...." Søk på "mplayerplugin" i boksen Huk av for "mplayerplugin" i listen under og velg install. Har du ikke Mozilla inne fra før av, får du det nå (ikke siste versjon heller)! Hvis du absolutt ikke vil ha Mozilla, kan jeg legge ut ferdig kompilert mplayerplugin for deg på hjemmesiden min. Det var faktisk et lite problem med å kompilere den også, så jeg brukte configure-fila fra versjon 1.1. Det står nå i Mozillaen min at dette er 1.1, men det er 1.2, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Gir du meg et hint så legger jeg fila ut........
Postmannen Skrevet 3. februar 2004 #6 Skrevet 3. februar 2004 Jeg fikk det visst til til slutt . Jeg lastet ned en RPM-pakke hvor filen mplayerplug-in.so la seg inn i mozillaplugins, som jeg kopierte til operaplugins. Takk for hjelp 8) Jeg fant noe på nett om at folk har hatt problemer med at mplayerplugin kræsjer Opera, så ikke bli forundret om det ikke virker. Hvis du fremdeles vil ha siste versjon, kan jeg legge den ut altså.
Gjest Den du veit Skrevet 3. februar 2004 #7 Skrevet 3. februar 2004 Du kan godt legge det ut, men jeg fikk et nytt problem . Jeg satte brannmuren min til "paranoid", som jeg tenkte var greit siden jeg ikke skal ha noen server. Jeg restartet og jeg kom ikke inn. Er dette vanlig, eller er dette en bug? Må jo si at Mandrake har blitt virkelig paranoid når den ikke slipper inn meg en gang
Postmannen Skrevet 3. februar 2004 #8 Skrevet 3. februar 2004 Du kan godt legge det ut' date=' men jeg fikk et nytt problem . Jeg satte brannmuren min til "paranoid", som jeg tenkte var greit siden jeg ikke skal ha noen server. Jeg restartet og jeg kom ikke inn. Er dette vanlig, eller er dette en bug? Må jo si at Mandrake har blitt virkelig paranoid når den ikke slipper inn meg en gang [/quote'] Nå er vel den ferdig oppsatte brannmuren i Mandrake veldig tett hvis den settes til paranoid, ja. Nei det er vel ingen bug tror jeg.... Jeg synes det er greit å bruke brannmur med GUI. "FireStarter" er veldig grei! Mplayerplug-in ligger her: http://home.online.no/~rumad/div/mplayerplug-in.so (bruk "save target as")
Gjest Den du veit Skrevet 3. februar 2004 #9 Skrevet 3. februar 2004 Takk skal du ha, lastet den ned nå . Da må jeg vel reinstallere, så velger jeg "development platform" neste gang... Takk for hjelp
Postmannen Skrevet 3. februar 2004 #10 Skrevet 3. februar 2004 Du kan jo prøve: urpmi gcc og urpmi make Som "root". Finne deg en pakke å prøvekompilere og se hvordan det går. Regn med å måtte installere mange dependencies.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå