Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Her er situasjonen min:

- 23år, nyutdannet(5års lærerutdannelse), jobbsøker, samboer som skal studere til høsten og derfor må ta sommerkurs (mandag-fredag- fulltid 6uker). 2 barn(1 og3 år). Eldste går i barnehage(men denne er stengt i siste uka i juni og hele juli). Yngstemann er hjemme med samboern mens jeg har studert.

Har ingen rettigheter til dagpenger(tror jeg?) siden jeg ikke har hatt noen jobb ved siden av studiene(tok 5 års studier samtidig som vi fikk 2 barn- har derfor ikke hatt kapasitet/mulighet til sommerjobb/helgearbeid).

Faller med dette mellom 2 stoler?

Har såvidt jeg vet ikke noen rettigheter fra NAV, siste utbetaling fra lånekassen 15.mai. Har levd på studielån, fulltidsstudent med to barn- 9800kr i mnd(har derfor ikke spart opp store summer), samboer tok ut foreldrepermisjon gradert - 80% av opprinnelig lønn fra NAV,ikke kjempemye... Men nok til at vi har klart oss. Nå har jeg ikke støtte fra lånekassen eller NAV. Å jobbe kan jeg bare glemme siden samboer har sommerkurs fra juli til skolestart, dessuten er barnehagen stengt. Har boliglån,husleie(bor i borettslag) barnehageutgifter, strøm, forsikringer+++. Det verste er egentlig ansvaret for de to barna våre. Hvordan skal vi få råd til mat og alle løpende utgifter frem til jeg får jobb. Mange bekymringer :(

Har ikke så veldig mye penger, men har "i alle år" spart på BSU- Har vel ca. 100.000 der(ingenting fra i år). NÅ er jeg redd for hva som skjer videre. Har jo penger på bok(BSU), så får sikkert ikke støtte fra sosialen heller?. Har søkt bostøtte flere ganger, men siden de regner lånekassen som inntekt tjener vi for mye til sammen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Alt ser svart ut :(

Er faktisk så desperat at jeg vurderer å flytte fra samboer for å få støtte som alenemor. Det er så moralskt forkastelig at jeg ikke har ord :S Men vet virkelig ikke hva som skjer fremover.

Heldigvis får vi hjelp fra frelsesarmeen og div. støtteorganisasjoner. LItt mat en gang i uka- lever generlt veldig billig, men ser ikke hvordan vi skal klare oss fremover...

Håper noen har noen tanker/kan hjelpe :)

Har ikke mannet meg opp til å gå på NAV enda, men har meldt meg som arbeidssøker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din får utsette studiene til du har inntekt. Enkelt og greit. For nei, dere har ingen rettigheter ift. NAV. Dagpenger kan dere begge glemme, sosialstønad får dere ikke siden du har så mye penger på BSU.

Det er ikke nok å flytte ut for å få aleneforelderstønad. Dere kan heller ikke være kjærester eller elskere. Og slik trygdesvindling er NAV utrolig god til å snuse opp.

• Liker 9
Skrevet

Anonm Bruker over er hard, men det han sier er sant.

Løses enkelt ved at du tar deg sommerarbeid på kveldstid eller natterstid og i helgene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet 200% i tre måneder før(uten barn), så burde klare å passe unger på dagtid og så gå på kveldsjobb på natta. Samboer har full sommerskole i juli og frem til skolestart, og bundet seg til(del av gradert foreldrepermisjon)alle helgene- ettermiddag+ kveld.

Men vanskelig å få seg sommerjobb blir det jo...

- Hei, jeg søker på sommerjobb, men kan ikke jobbe på dagtid, i tillegg har jeg to barn som kommer først siden samboer går et intensivt sommerkurs :P. Ikke akkurat førstevalget for en potensiell arbeidsgiver:P Men jeg ser tegninga. Manne seg sammen og skrive søknader. Takk for et hardt, men nødvendig spark i rompa... :P

Har antakelig ikke rett på noenting. Har fått arv * 2 de to siste årene. Alt er brukt til kjøp av egen bolig,så ikke mye å hente der, men det ser jo heller ikke bra ut for evt. besøk hos NAV. Tror jeg bare kan glemme det ja :P

Uff, jeg mente virkelig ikke det jeg skrev om trygdesvindel. Det er bare SÅ lavmål og umoralskt.

Er bare så utrolig desperat:S Også ser jeg satsene for alenemødre og kunne bare drømme at de tikket inn på min konto. Uff, dårlig tankegang(jeg vet- særlig med tanke på at jeg har fem års utdannelse og får MYE mer i måneden bare jeg får en jobb..).

Men en ting må jeg bare få ut: Å studere samtidig som man har 2 barn OG samboer er så lite lukrativt som det kan gå ann. Har stresset veldig med skolegang på normert tid og så fram til å endelig kunne roe ned fireogfemti hakk denne sommeren, men ser visst ut til at det blir jobbings på meg(hvis jeg er så "heldig" å få sommerjobb da).

Vi har familie som vil hjelpe oss å komme over kneika, men hadde vært godt å klare seg uten(er en veldig stolt person- patetisk I know!) Også har vi som sagt frivillige organisasjoner som deler ut mat en gang i uka.

Skrevet

Alltid bruk for flere hender innen helsevesenet, og da gjerne på ugunstige tidspunkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål: men hvor henvender jeg meg da?

Med tanke på at det ikke er utlyst noen stillinger for ufaglærte helsearbeidere/miljøarbeidere osv. i min kommune(og dessverre blir logistikken på noe annet utenfor kommunen vanskelig siden jeg ikke har bil).

Jeg er villig til å gjøre det meste av arbeid for å få økonomien til å gå rundt.

Skrevet

Ta kontakt med lokale sykehjem, hjemmetjeneste, evt. omsorgsboliger og bofellesskap. Er ofte mulighet til å få en god del jobber på kveld/natt når du kan, og jobber du noen kvelder i helgene kan du tjene ganske bra uten at du trenger å jobbe så ekstremt mange vakter i måneden. Nattvakt er jo godt betalt, men er kanskje litt vanskelig med to små barn..

• Liker 1
Skrevet

Du må jo få noe støtte?? Folk i Norge får jo støtte for alt mulig rart, som overhode aldri skulle hatt det. Eller så er det jo et alternativ for deg og ta på deg noe nattjobbing et sted.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke fra NAV ihvertfall :( .

Har studert med støtte fra lånekassen i mange år, har ikke hatt noen deltidsjobb eller liknende fordi jeg har to små barn, står derfor helt uten noen rettigheter fra det offentlige. Kan melde meg som student igjen til høsten, men de pengene må jo også betales tilbake.

Heldigvis finnes veldedige organisasjoner og litt gratis mat, men ikke akkurat der jeg ville være etter mange års utdannelse. Ønsker meg en jobb der jeg får brukt utdannelsen min. Er SÅ klar for å jobbe :) Er ikke laget for å gå hjemme. Trenger utfordringer - nå :P

Skrevet

Herregud, det skjønner jeg:) men du må vel kunne ta deg en liten ekstra jobb ell noe? Enn så lenge, til du får en ånkli jobb! Skulle mannen din begynne på skole til høsten? Har han ikke jobb i dag?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med kommunen og de har mottatt søknad om ferievikar i div. yrker innen helse og omsorg. Tilkallingshjelp passer meg veldig bra siden jeg ikke har mulighet til å binde meg til noe bestemt pga. ungene.

Å ta hull på BSU er ikke aktuelt, da spiser vi heller nudler :P Neida, men det er så utrolig flott gavepakke fra staten at den ordnigen vil jeg ikke ødelegge.

Samboer har foreldrepermisjon, ferdig 1 juli. Student 9 juli--> søke om stipend fra lånekassen med en gang :) Det pleier jo å ta litt tid :P...

AnonymBruker
Skrevet

Å flytte fra hverandre for å få aleneforelderstønader fra NAV er ingen løsning. Det tar noen måneder å behandle de søknadene. Dere må til mekling først og få attest også. Så dersom dere gjr dette kan det hende du får penger i september/oktober en gang.

"Jeg vil ikke ta hull på BSU" - nei vel så finn deg en jobb da! NAV skal ikke subsidiere at du er så fisefin at BSUen ikke skal røres. Dere eier jo allerede egen bolig, så den BSUsparinga er rein luksus nå!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men det er det flere som har vært før deg!

Jeg reagerer på at enkelte her sier du må få støtte! Du har en partner, dere har et hjem dere eier, penger på BSU, og du er i tillegg litt for "stolt" til å motta mye hjelp fra familie.

Jeg var ferdig utdannet, det gikk laaang tid før jeg fikk meg noen ordentlig jobb. Ikke krav på ei krone fra noen steder når man er ferdig å studere og ikke har fått jobb.

Inntil da måtte jeg ta alskens mystiske småjobber, begynne å selge ting, leve på kredittkort. Jeg hadde -30.000 på kredittkort da jeg endelig fikk jobb. Du finner garantert mye skrot du kan selge hvis du leiter litt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men det er det flere som har vært før deg!

Jeg reagerer på at enkelte her sier du må få støtte! Du har en partner, dere har et hjem dere eier, penger på BSU, og du er i tillegg litt for "stolt" til å motta mye hjelp fra familie.

Jeg var ferdig utdannet, det gikk laaang tid før jeg fikk meg noen ordentlig jobb. Ikke krav på ei krone fra noen steder når man er ferdig å studere og ikke har fått jobb.

Inntil da måtte jeg ta alskens mystiske småjobber, begynne å selge ting, leve på kredittkort. Jeg hadde -30.000 på kredittkort da jeg endelig fikk jobb. Du finner garantert mye skrot du kan selge hvis du leiter litt.

Meg over her. Ville bare gi eksempler på ting jeg har gjort: Satt inn annonse i avisa om at vask utføres. Å ta en storvask i et hus en hel dag fikk jeg 500,-. for. Benytt sjansen nå som barnehagene er stengt til å være dagmamma. Sett opp plakat, og ta inn alt som kan krype og gå. (Så lenge det er forsvarlig antall selvsagt.)

Jeg hadde ikke råd til å bruke linser i perioden, så her var det rett på Nille og kjøpe briller til 99,-. Utrolig mye du kan gjøre hvis du bruker fantasien litt. Og så synes jeg du her og nå skal sette inn en annonse på finn.no og begynne å selge ting og tang. Med små barn har dere da garantert barneutstyr dere ikke bruker lengre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta hull på BSUen? Dere har jo kjøpt bolig?

Da er jo BSUen genial til å benytte seg av til å betale ned på lånet?

• Liker 2
Skrevet

Ser du stresser veldig nå, men trøst deg med at dette er en overgangsperiode. Det løser seg. Du får nok jobb som lærer ganske snart. Og om du ikke får det, så trenger skolene vikarer hele tiden. Ta kontakt med skolene i nærområdet, og spør om de har bruk for folk.

AnonymBruker
Skrevet

Jada, er så fisefin atte :P Ha, ha. Dere skulle bare visst hvor lite fisefin jeg egentlig er :P. I går hadde jeg hendene inni ei ku, ble tissa på av naboungen og trente (jogga) i de fillete treningsklærne til samboer :P Spøk tilside:

Hvis man tar hull på BSU så får man jo ikke godene (4000kr) hvert år frem til BSU er fylt opp. Dette er jo en midlertidig situasjon så derfor vil jeg ikke ødelegge den muligheten fremover :)Det er jo litt logisk?

Jeg har alltid jobbet hardt og klarer ikke ta imot hjelp fra familie fordi jeg føler at det er et nederlag. Da jobber jeg heller ettermiddager og netter for å få det til å gå rundt de mnd- det tar før jeg får jobb.

Siden jeg skrev første innlegg har jeg tatt noen grep/vært heldig:

- fått tilbud(over telefon) om å være tilkallingsassistent på aldershjemmet i kommunen

- fått tilbud om flere vikartimer i neste uke(får 500kr timen- så det er en stor lettelse!)

- solgt barneutstyr for 2000kr. Går kanskje litt lavt på tingene jeg selger på finn, men får ihvetfall god respons så jeg får solgt det raskest mulig :)

- gjort storhandel på OBS(pasta, hermetikk, ris, kjøpt kjøtt, brød, fisk osv. på tilbud som jeg fryser ned osv, osv...)

- jeg har jobbet frivillig i ulike organisasjoner i mange år(når jeg var tenåring og frem til ungene kom) så har kjennskap til hva de kan tilby i den fasen vi er i akkurat nå. Så på mandag skal jeg stelle meg i kø for utdeling av mat. Jeg har nettverk som også vet om situasjonen og fått noen middagsinvitasjoner.

Er generelt mye mer optimistisk enn når dette det første innlegget ble skrevet. Mye takket være dere! :D Helt sant. Trengte virkelig et spark bak! he,he :)

Man må rett og slett ta ansvar for eget liv og gjøre det beste ut av det. Jeg hadde på mange måter gravd meg ned og misunnt alenemødres stønader. Uff, tragisk å tenke på...

Også må jeg legge til at jeg er et heldig menneske. Som regel pleier ting å ordne seg for meg :) Vet ikke hvorfor, men kanskje jeg er født under en heldig stjerne eller noe? :P

Fortsatt god helg alle sammen! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...