Gå til innhold

kompostbinge

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

har nettopp flyttet og funnet ut at jeg har en underjordisk kompostbinge i hagen. Kjempegreit med kompost for det minsker jo mengden avfall som går rett i søppla, men har jo noen spørsmål da. :D

Denne kompostbingen har ikke vært i bruk på årevis. Er det et problem? Bør jeg gjøre noe med den før jeg begynner å bruke den? Dessuten er lokket vekk så jeg bør kanskje lage et nytt?

Hva går i komposten? Matavfall er jo greit, men er det noen typer matavfall som IKKE går i komposten? Da tenker jeg kanskje på ting som ikke brytes ned så lett som appelsinskall e.l Og er det avfall som kan gå i komposten, men som jeg eventuellt ikke ville tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo spørre meg.

Vi har jo hatt kompost binge i flere år.

Det er to typer kompostering, varm og kald.

Kald kompostering bør ikke brukes til matavfall, siden det går sakte, ogkan føre til lukt, og tiltrekker seg skadedyr. Kald komposterting er til hageavfall.

Varmkompostering, der går nedbrytingen raskere og er helt luktfritt.

Det er viktig med en godt isolert binge, da går komposterinegn som en lek også i vintertemp. Mine foreldres går for fullt også i -20.

i en slik binge kan temperaturen komme oppi over 60 grader C.

Alt av matavfall går i bingen, også appelsinskall, du vil bli forbauset over hvor fort de brytes ned i bingen.

Det er lufting under? Det bør det være.

I bunnen skal det ligge et nett meg små hull(mindre enn en 50øre idiameter)(sånna t ikke skadedyr kommer inni bingen), oppå der ganske grove kvister, med finere og finere kvister etterhvert dette kvistlaget bør være ca 30 cm. Så kan du begynne med å legge avfall oppå, kjøp kompoststrø,(Det får du hos BIR) det gjør at det kommer luft til under komposteringen og at det ikke blir for fuktig.

Du bør ikke fylle påbingen oftere enn en gang i uka, og grav da et lite hull son du legger i avfallet blandet med strø(ca en neve).

Legg så på lokket, som bør være av et godt isolerende materiale(f.eks isopor).

Og fest det godt sånn at ikke dyr(kråke, rotter) kommer til.

I bingen kan du ha all slags matavfall, bein går ganske sakte, men når du tømmer bingen, ca hvert halvår, kan du sikte ut de størst objektene og gi dem et semester til.

Du kan også ha i eggekartonger og aviser, men disse må fives i små biter.

Ikke ha klorbleket papir i bingen og unngå fargede servietter.

Det er det jeg kommer på i farten. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverheksa, du skal få se bingen neste gang du kommer på besøk! :D

Den er jo nedgravd da, med åpning opp og nede (står i en skråning). Regner med at den fungerer, men skal sjekke luka nede og se litt inni den før jeg begynner å bruke den. Uansett må jeg vel finne et lokk i tilfelle katta skulle finne på å ramle nedi......

Kjekt å vite at alt matavfall går i komposten. Og servietter også? Veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servietter, er litt i gråsonen. En del hvite er klorbleket og er FYFY, og endel fargede er lagd av bleket papir som farges. Så det unngår jeg i min binge. Og eggekartonger sender vi til en bonde på Kaland som vi bruker å få egg fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...