AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Hun har aldri grudd seg til tannlegen før...men når hun skulle trekke tenner ( skal ha tannregulering) gråter hun. Ho gråt og skalv gjennom de to første tanntrekkingene...hun er ellers ei fornøyd og glad jente...syns synd på henne,og prøver å trøste og berolige,men hun nekter på dette tannlegebesøket. Har dere noen råd?
Gjest Violetta Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Snakk med tannlegen og forklar situasjonen. Om hun har fått vondt bør de få vite det. Spør henne hva som plager henne. Kanskje hun har fått for lite bedøvelse?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Ja,tannlegen veit det og er kjempeflink. FOrsiktig og forklarer hele tida hva ho gjør. Ho fikk også ekstra bedøvelse,men det er vel selve sprøyta ho syns er vond,sjøl om tannlegen hadde på bedøvelsesgele...
Luppa Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Hør om det kan gå an å få lystgass. Jeg var LIVREDD tannlegen etter en vond trekke-opplevelse der bedøvelsen ikke virket, og fikk lystgass neste gang jeg måtte trekke. Var vel ca 12 eller 13.
Gjest Violetta Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Da må du vel i grunnen bare forklare at det er noe hun må gjennom. Avtal noe kjekt som hun kan få gjøre etterpå, kanskje det hjelper. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Bruker ikke lystgass nå tror jeg? Ja,jeg og jenta mi veit jo at ho må gjennom dette...men det er så vondt når hun gråter og gråter...da blør hjertet mitt..
Gjest AB Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Hos oss hjalp at vi lovte at tannfeen skulle gi han (den gangen 10-11 åring) ekstra penger.
Kittykat Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har samme problem med min 12 år gammel datter. Det frustrerende er at tannlegen sier at hun er stor jente nå og trenger ikke medisin ( hun fikk en beroligende medisin før hos tannlegen ). Tannlegen vil liksom ikke bry seg med det at hun er redd for tannleger og det har skapt mange dårlige situasjoner. Jeg ser for meg at det blir verre når datteren vår skal ha tannregulering før sommerferien/ i løpet av sommeren. Jeg gruer meg for hennes reaksjon. Du må ringe tannlegen og forklare situasjonen. Forklar tannlegen at datteren din nekter og gå og at både du og datteren din er fortvilet. Sånn at tannlegen er forberedt hvis det skulle oppstå problemer når dere er der. Desverre så er det noe hun må igjennom og det er ikke noe verken hun eller du kan gjøre noe med. Kanskje dere kan gjøre på noe gøyt etterpå?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Jeg hadde en drøm av en tannlege da jeg måtte trekke to tenner pga. tannregulering. Jeg var også 12 år og grudde meg så fælt at jeg ikke fikk sove. Da jeg lå i stolen gråt og gråt og gråt jeg, hele kroppen ristet og alt jeg kunne gjøre var å bite sammen tennnene. Det som hjalp for meg var å prate med tannlegen som skulle trekke. Vi pratet masse, han viste meg bilder og tegnet og forklarte. I tillegg hadde jeg to tannpleiere og mamma som alle tre var der og holdt meg i hendene og på skuldrene. Jeg trakk to tenner i to omganger. Etter første gang fikk jeg belønning i form av masse ros og noe jeg hadde ønsket meg lenge. Etter andre gangen fikk jeg enda mer ros, og mamma og pappa var "slavene" mine i en uke etterpå (hentet alt jeg ville ha, fikset mat, drikke, ryddet, osv). Så jeg vil anbefale å ha en belønning klar og å la ungdommen selv prate med tannlegen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Hvorfor må de trekke tennene da? Min datter er like gammel, og var hos kjeveortopeden nå nylig, og kom hjem med beskjed om at hun skal inn igjen i januar, for da er sannsynligvis den siste tanna borte (Dette var 2. gangen hun var inne på slik sjekk)
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #11 Skrevet 31. mai 2012 TS her. Det som er at ho er en drøm av en tannlege:-) Ung,blid og prata godt med jenta mi...jeg er flink å rose jenta mi,og føler jeg er en god støtte. Det er sånn at ingen form for belønning i form av materielle goder biter på henne...ho er så fornøyd i hverdagen og syns ho har det godt og har det ho trenger ( er IKKE bortskjemt altså) vi har snakket sammen i kveld,og avtalt at vi skal utsette timen litt,ho sa at da får ho den siste trekkinga litt på avstand. JEg respekterer henne,for jeg kan jo ikke tvinge heller...uff,dette er ikke enkelt.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Er det mulighet for at hun kan få noe beroligende (Valium?)i tillegg til å ha musikk på ørene mens det pågår? Tannlegeskrekk er pyton, og det setter seg gjerne ganske hardt når man først har fått det. Ville derfor gjort alt for at hun ikke tar helt skrekken av dette. Har hun selv noen forslag til "premie" som er innen rimelighetens grenser? Hadde selv tannlege-/sprøyteskrekk da jeg var yngre. Liker det fortsatt ikke, men før var det ILLE. Det gikk egentlig ikke over før jeg hadde tatt et par tattoveringer (face your fears og alt det der...) og etterhvert fikk barn (barnefødsler setter virkelig dette med smerte i perspektiv ).
Gjest Karina Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 Bruker ikke lystgass nå tror jeg? Ja,jeg og jenta mi veit jo at ho må gjennom dette...men det er så vondt når hun gråter og gråter...da blør hjertet mitt.. Lystgass brukes ennå, men vet ikke om alle tannleger har det. For meg ble redningen lystgass da jeg var 13 år, og har brukt det hver gang siden (er nå 26). Håper virkelig det ordner seg for henne, er forferdelig å ha den skrekken.
skruf Skrevet 1. juni 2012 #14 Skrevet 1. juni 2012 Hør med tannlegen om det er en mulighet for at hun kan få noe beroligende i forkant av timen! De fleste tannleger tilbyr dette. Minstejenta mi har aldri hatt tannlegeskrekk, og alle sjekker har gått som en drøm. Men så ramlet hun og slo løs to tenner, der den ene måtte rotfylles.........hun ble helt hysterisk i tannlegestolen, selv om første runde med rotfylling gikk bra. Så timen måtte bare avbrytes, fikk ny time, og vi fikk med hjem beroligende tablett som hun fikk ei stund før neste time. Tror hun nesten dormet seg igjenom rotfyllinga.... Hun var bare 7 år da dette skjedde, så det er ikke noe problem at barn får beroligende. Ang trekking av tenner i forbindelse med regulering så er det veldig individuelt, noen trenger ikke å trekke, mens andre må trekke opptil flere tenner. Lykke til med tannlegetime! 1
Celtic Heart Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 Tannlegeskrekk er helt grusomt for de som har det (jeg må følge min mann på 35 til tannlegen). Be om å få beroligende av tannlegen og lokk med en belønning etterpå. Det er også veldig individuelt for tannregulering om du må trekke eller ikke. Jeg trakk bare en tann i min tid, mens sønnen min må ut med 4 bare oppe. Lykke til hos tannlegen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 En 12-åring er for gammel til å nekte å gå til tannlegen. Om det gjør vondt å trekke tenner, så kan hun umulig ha fått nok bedøvelse. 1
skruf Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 En 12-åring er for gammel til å nekte å gå til tannlegen. Om det gjør vondt å trekke tenner, så kan hun umulig ha fått nok bedøvelse. Tannlegeskrekk er irrasjonelt, en kan være hysterisk redd selv om det ikke er vondt å trekke med bedøvelse. T.o.m voksne kan ha sånn angst for tannleger at de utsetter og utsetter en time....så at en 12-åring er livredd og "nekter" er ikke unormalt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 Hun kan få litt premedikasjon i forkant, men det er jo best å klare det uten. Litt viktig for mestringsfølelsen at hun ikke tror hun MÅ ha dette for å klare tannbehandling. Prøv å være positiv og fokuser på at nå får hun snart regulering og da blir tennene såå fine, og ikke så veldig "jeg syns synd på deg"/"hjertet blør". Fokuser på hvor flink hun var de andre gangene og at nå er det bare en igjen! Jeg er selv tannlege, og det er veldig vanlig at barn gruer seg for å trekke, særlig når de har gjort det noen ganger. Fokuser på at JA det er litt vondt å få bedøvelse, men resten av trekkingen handler mest om litt ekle lyder og press. Vil bare si at det alltid går mye bedre dersom foreldrene prøver å "tøffe opp" ungen litt på forhånd, ikke stå over henne og tannlegen under trekkingen og vis at du syns synd på henne (vet det høres litt brutalt ut, men det gjør behandlingen så mye lettere for henne). Veldig dum strategi å utsette timen, da viser du at dette er en stor og skummel ting. Kanskje det kan hjelpe om du venter på gangen under trekkingen? Ofte går ting såå mye bedre når foreldrene holder seg litt i bakgrunnen. Men jeg syns som sagt det viktigste er at dere kommer til timen (evt bare for en prat), så tar man det derfra. Ikke la henne utsette dette, blir bare verre! Lykke til:) 4
Marsipan Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Jeg er helt enig i at det å utsette timen bare underbygger datterens frykt. Ja, det er ekkelt å trekke tenner, og ja, det kan være vondt, men det finnes ikke farlig! Og dette må du, trådstarter, klare å overbevise deg selv om før du kan overbevise datteren din. Det er så viktig at vi som mødre blir flinkere til å skjule vår medlidenhet når det kommer til sånne ting. Vi må være trygge i oss selv for å kunne overføre trygghet til barna! Se i deg selv. Når føler du deg sterkest? Når noen sier "Stakkars deg" eller når noen sier "Stå på, dette klarer du!"? Det er en hårfin ballansegang mellom forståelse og svakeliggjøring. 2
Kittykat Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Det som er veldig viktig også er å fortelle henne ( gjerne flere ganger ) mens dere er hos tannlegen hvor flink hun er. Vi gjør også dette med våre barn når de er hos tannlegen. De får masse, masse ros. Sist gang sønnen vår var hos tannlegen så fikk han en premie av mor og far i form av en vannpistol ( han valgte selv ). Han var superflink, selv om han gren litt og var litt redd. Han var litt stolt da, etterpå Endret 1. juni 2012 av Kittykat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå