marielle171 Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 (endret) Noen jeg kjenner har en treåring. Det virker ikke som om denne familien har noen soverutiner (Da vi var på besøk på en ukedag var 3 åringen fortsatt oppe kl21. vi spurte om ikke hun skulle legge seg snart og mora svarte med at det var vel ikke så seint å legge seg kl.21, men vet ikke om det alltid er slik, sikkert ikke). Ellers har vi ofte vært der på fredager/lørdager og 3-åringen legger seg da rundt kl.21:30 mens 9 åringen ofte fortsatt er oppe i 12 tida. Jeg personlig syns at kl.24 for 9 åringen er ganske seint selvom det er helg og han kan sove lenge dagen etterpå. Jeg vet ikke hvordan han er dagen etterpå, så jeg vil egentlig ikke snakke om han, men jeg lurer på 3 åringen. Jeg har ingen barn selv enda, så derfor vil jeg gjerne høre hva dere syns. Så 3 åringen legger seg ofte i halv 10 tida i helgene (hvordan det er på ukedagene vet jeg ikke, bortsett fra den ene gangen). Mora har klaget over at 3 åringen våkner kl.24, kl.01 hver eneste natt og jenta griner da og har ofte mareritt. Nå har jeg egentlig to spørsmål. 1) La oss si at 3 åringen legger seg til vanlige tider på ukedagene (kl19/19:30) og 21:30 i helgene. Er det usunt for en 3 åring å ha så store forskjeller i sovetider eller tåler de fleste det? 2) Kan dårlige/uregelmessige leggerutiner føre til at denne jenta våkner alltid i Kl24/kl01 tida og av og til også seinere på natta? Endret 31. mai 2012 av marielle171
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har ikke noe fasitsvar her, men jeg leste nettopp en artikkel på nettet hvor det stod om akkurat dette. Barn har ikke godt av å bli lagt senere f.eks. i helgene. Søvnmangel er som en rus, tror jeg det stod. Og barn vil starte en ny uke med jetlag. Vi har en 3 åring som legges kl. 19 hver dag. Og står opp like tidlig hver dag....
Gjest imli Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 3-åringar skjøner ikkje forskjell på kvardag og helg, og har null glede av å vera lenger oppe i helgene.
marielle171 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2012 Det var akkurat det jeg også tenkte. (men vil bare høre men de som faktisk har egne barn/har lest noe om dette emne) Men nå lurer jeg på om det kan føre til at hun våkner så ofte om natta. Hvis det blir som om barnet startet uka som en slags jetlag kan det jo godt føre til søvnvansker kan jeg tenke meg.. Jeg har ikke snakket om det med mora, men syns det er litt interessant å tenke litt om dette.
Gjest imli Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Erfaringa mi er i alle fall at ungar vaknar til omtrent same tid sjølv om dei legg seg seinare, så å vera lenge oppe gjev mindre søvn for ungen, og det er jo ikkje bra.
SummerJoy Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Men nå lurer jeg på om det kan føre til at hun våkner så ofte om natta. Ja. Hun legges altfor sent, og det gir urolig søvn som kan føre til hyppige oppvåkninger. Barn trenger faste rutiner. Det er jo også helt klart best for døgnrytmen om barnet blir lagt til faste tider, og står opp til noenlunde samme tid hver dag.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Så lenge du ikke sier noe om når de står opp og hvor mye barnet sover på dagtid, så kan man jo heller ikke si noe om barnet får for lite søvn. Jeg bor i utlandet og her er det vanlig at småbarna legger seg litt senere, men så sover de også tilsvarende lenge om morgenen. Døgnet er rett og slett litt forskjøvet og på mange måter må det nesten være sånn for ellers vil mange knapt se f.eks. far på ukedagene siden folk jobber lengre.
marielle171 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2012 Så lenge du ikke sier noe om når de står opp og hvor mye barnet sover på dagtid, så kan man jo heller ikke si noe om barnet får for lite søvn. Jeg bor i utlandet og her er det vanlig at småbarna legger seg litt senere, men så sover de også tilsvarende lenge om morgenen. Døgnet er rett og slett litt forskjøvet og på mange måter må det nesten være sånn for ellers vil mange knapt se f.eks. far på ukedagene siden folk jobber lengre. Mora sier hun ofte kommer inn på soverommet deres i 6/7tida i helgene. (Hun nevnte nemlig at hun aldri får sove så lenge i helgene for da vekker dattera dem og er sulten) Og i ukedagene begynner jenta i barnehagen i 8 tida, så hun sover ikke lenge. hun sover ikke midt på dagen lenger.
marielle171 Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2012 Ja. Hun legges altfor sent, og det gir urolig søvn som kan føre til hyppige oppvåkninger. Barn trenger faste rutiner. Det er jo også helt klart best for døgnrytmen om barnet blir lagt til faste tider, og står opp til noenlunde samme tid hver dag. Det er det jeg også mener. Synd denne mora ikke har skjønt det helt. Hun sier de har slitt lenge med søvnproblemene til dattera si, men det skjønner jeg godt hvis hun ikke har soverutiner. Jeg har merket at hun behandler denne jenta som en slags bortskjemt prinsesse og hvis hun ikke vil noe så trenger hun ikke det. Så når hun sier hun ikke vil legge seg enda, syns mora det er greit for hun vil ikke at jenta blir lei seg. Tsja.. er ikke helt enig i denne oppdragelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå