Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, endelig, fått et formelt tilbud om sommerjobb. Det er mer prosjektbasert, og en stilling jeg kan lære mye av, så jeg skal takke ja uansett.

Men jeg ble litt skuffet i dag da jeg fikk tilbudet med oppgitt lønn. Lønna er 145,- timen. Jeg har fullført en bachelorgrad i økonomi, og studenter jeg kjenner med samme utdanning som har tilsvarende jobber har fått rundt 170,- - 180,- timen. Det er snakk om en stor bedrift som er vant til ferievikarer (nå er ikke jeg akkurat vikar da), men ikke til nyutdannede.

Bør jeg kommentere dette før jeg aksepterer? Bør jeg bare akseptere? Hva skal jeg eventuelt si hvis jeg skal kommentere lønnen?

Jobben har jeg fått fordi bedriften håper at jeg skal ta en jobb der når jeg er ferdig med master. Slik situasjonen er nå tenker jeg at det ikke er sjans i havet for at jeg tar en jobb der når jeg er ferdig (pga lønna), og at jeg neste sommer kommer til å søke på bedre betalte jobber (i år har jeg ikke søkt noen stillinger pga lang ferie). Jeg tenker at jeg i det minste burde gjøre dem klar over det, at de nå gjør seg mindre interessante for meg i fremtiden. Men samtidig synes jeg det er pyton å skulle klage på lønn, jeg er ikke vant til å tenke sånn. Jeg bare ble litt deppa da jeg innså at jeg kommer til å tjene mindre i år enn jeg har gjort de somrene jeg har jobbet på sykehjem.

Men det kan jo hende at jeg bare hadde for høye forventninger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg kommer til å ha nøyaktig samme timelønn for å jobbe ufaglært i sommer. Du bør kommentere lønna, synes jeg, det kan hende du f¨r noe ut av det.

Skrevet

Dersom bacheloren din er relevant for sommerjobben var dette absolutt dårlig betalt - selv om det bare er sommerferien. Jeg hadde nok kommentert det.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok kommentert, men tatt jobben uansett. Det har verdi for deg både læringsmessig og på cv'n.

Da jeg fikk min aller første jobb så fikk jeg så lav lønn som det gikk ann å gi meg. Etter prøvetid så gikk jeg opp 30%. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også startet på møkkalønn der jeg jobber nå. Har over doblet lønna på 6 år. Og gikk opp mye i to omganger det første året.

Skrevet

Jobbet selv hos et regnskapsfirma (som sommervikar) og tjente mer enn de som hadde fullført bachelor. Jeg på min side hadde aldri hatt noe relevant erfaring eller utdanning! Følte meg heldig og slem :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da kommenterer jeg det. Men hva skal jeg si? "Hei, jeg tar jobben, men synes lønna er elendig!" ? :P

Jeg bare aner ikke hvordan jeg går fram! Jeg fikk tilbudet på mail, er det da ok å svare og kommentere dette på mail? Grunnen til at jeg ønsker det er at jeg har eksamen i morgen, og får ikke tatt kontakt før de har stengt for helgen - og jeg må takke ja (skriftlig) før mandag.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen råd før leggetid? :P

AnonymBruker
Skrevet

Du sier bare at du har vurdert tilbudet,men synes at lønnen var veldig lav, etter hvilken kompetanse du har. Tror kanskje at det ikke er så lurt å si at du tar jobben føøør du prater om lønn.. For ellers vet de at du uansett tar jobben, og da er det ikke noe vits for dem å strekke seg noe lenger kanskje.. men hva vet jeg :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare redd for at ting skal drøye for mye, eller at de trekker tilbudet tilbake. Jeg begynner i neste uke hvis jeg takker ja, så det er litt hastverk.

Kan jeg f.eks skrive at jeg synes det meste de ber om virker greit (arbeidstid, oppgaver etc), men at jeg gjerne vil høre hvordan de har kommet frem til lønnen og at jeg vet at studenter med akkurat samme utdanning får høyere lønn for en tilsvarende jobb i andre bedrifter i samme landsdel?

Skumle saker... :ler:

AnonymBruker
Skrevet

De gikk med på å øke timelønnen med 20 kr, så nå er jeg mer fornøyd. :) Lønna jeg fikk tilbud om først var vanlig sommervikarlønn - for alle over 18. Så de skjønte lett at jeg syntes det var litt urettferdig at jeg skulle få samme lønn som 18-åringene (veldig bra timelønn for 18-åringene da!).

• Liker 2
Skrevet

Så bra TS :)

God sommer!

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om dette er Aker Solutions?

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om dette er Aker Solutions?

Det er ikke det nei, der hadde jeg fint godtatt lav lønn. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det nei, der hadde jeg fint godtatt lav lønn. :ler:

Hehe okei. Måtte spørre ettersom jeg har sommerjobb der på femte året og fremdeles får det samme som førstegangssommervikarer :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...