AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har lyst til å spise mer fisk, og det hadde vært genialt hvis jeg kunne få det i meg også til lunsj - i en eller annen form. Altså i lunsj som man tar med på jobb. Noen som har noen gode oppskrifter eller idéer? Kan man lage noe slags salat med biter av fiskefilet i, og er biter av kokt/stekt fiskefilet i det hele tatt godt kaldt? Jeg har prøvd å lære meg å like makrell i tomat, men har gitt det opp nå. Men liker laksepålegget som er i de rosa boksene og makrell med pepper og sitron-pålegget. Men er litt lei av det og knekkebrød, og kunne tenke meg noe litt friskere. Ellers liker jeg røkelaks og gravet laks og all slags sushi og fiskefileter. Tips tas i mot med stor takk!
Brunhilde Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Jeg "koker" laksefilet (kjøper gjerne billige pakker på Rema1000) i mikroen med litt hvitløk, basilikumolje, pepper og salt. Kjøler ned og lager den i salat, gjerne med sukkererter, gulrotskiver, paprika og den grønne salaten du liker best. En annen variant er brokkolig i små buketter (rå), med dressing, cashewnøtter og samme laksefilet. Ja, jeg er glad i laksefilet.
Zzyzx Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Laks i alle varianter kan også brukes i wraps, det samme med fiskekaker. Jeg pleier ofte å lage meg en "dølamaki" der jeg har røkt eller gravet laks i potetlefser sammen med ruccola, snøfrisk og rødløk. Skjærer dem bare ikke opp i biter.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har veldig sansen for salat med røkelaks, jeg. Hiver oppi det jeg har, men den skal aller helst i hvert fall inkludere egg, ruccola, avocado, grønn salat og litt rødløk. Gjerne revet gulrot, paprika og agurk også.
Gjest mari kontrari Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Dersom jeg har hatt laks til middag pleier jeg å lage meg en slags røre av restene. Finrenser laksen som er igjen og blander det med litt creme fraiche, fiskekrydder eller dill og salt etter smak. Dette smaker godt som pålegg (blir jo litt som de boksene, men jeg syns det er bedre), eller som tilbehør til f.eks. en pastasalat. Ellers syns jeg gode fiskekaker går bra kalde også (evt. varmet i mikro). Kan spises på skive som fiskeburger, eller i biter i en salat. Røkelaks er også en hit, enten i en kald pastarett, eller som pålegg. Kan også rulles inn i wraps, sammen med kremost, agurk og div. grønt. Om du har mulighet til å oppbevare maten kaldt, og kanskje har en sånn matboks med kjøleelement til frakt, kan du kjøpe salmalaks og ta med det sammen med en lite boks soya og wasabi. Sashimi til lunsj - luksus. Da ville jeg hatt en litt mettende salat med litt asiatisk smak som tilbehør. Om du liker tunfisk er det en fin fisk å bruke som pålegg, i salat og f.eks. fylt i paprika eller tomat. Har sett mye oppskrifter på tunsfisk-pålegg og -salat på nett. En kald lunsjfavoritt nå om sommeren er forøvrig røkt makrell eller peppermakrell med en god grovbrødskive og litt hjemmelaget potetsalat ved siden av. Nam nam
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Kald, kokt laks + kald byggris + grønnsaksrester + chutney = deilig lunsj (synes jeg)
Gjest Ludovie Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Jeg liker denne oppskriften veldig godt. Det passer fint som lunsj i en tortillalefse sammen med grønn salat og agurk, pluss matyoghurt/lettrømme/crème fraîche eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Tunfisk er genialt i salat. Du kan også lage "tunfiskrøre", bland tunfisk med mager kesam, hakket rødløk og agurk, salt, pepper, hvitløk og hva enn annet du måtte ønske. Går fint som pålegg på skive, eller med salat. Laks er også godt i salat. Torsk derimot liker jeg ikke kald, det er bare ekkelt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Hjemmelaget fiskekake (stek opp en stor porsjon, frys ned og ta opp stykkvis etter behov) i pitabrød eller focaccia med salat, tomat, rødløkringer, aïoli, spirer... Kjempegod lunsj.
muesli Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Veit ikkje kor praktisk det er å ha med seg på jobb/skule, men er du heima så er røykelaks og eggerøre i pitabrød kjempe godt :D Endret 1. juni 2012 av muesli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå