Gå til innhold

mat som inneholder mye animalsk fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed om å unngå å spise mest mulig animalsk fett i kosten.

googlet, men finner lite informasjon om hvilke matvarer som er animalsk fett, så spør her :)

Dette har jeg funnet ut:

kjøtt av svin

eggeplomme

Gjest Ludovie
Skrevet

Kjøttdeig (og hamburgere o.l.), pølser, bacon, leverpostei - stort sett alt av prosesserte kjøttprodukter. Når det gjelder rent kjøtt kan man stort sett se fettet, og dermed skjære det bort dersom man ikke vil spise det, selv om noen stykningsdeler (entrecôte, for eksempel) har fettet marmorert i kjøttet, sånn at det blir vanskelig å unngå å få det i seg. For øvrig inneholder kyllingfilet mindre fett enn kyllinglår, og mesteparten av fettet i kyllingen og annen fugl sitter rett under skinnet, sånn at det kan være lurt å kjøpe skinnfritt kjøtt eller ta av skinnet selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk.

Alt ferdigprodusert av kjøtt må ikke spises da..

Fikk beskjed om å holde meg helt borte fra svinekjøtt, men man kan spise det allikevel altså?

Kyllingfile kan jeg spise da, men kjøtt av firebente bør jeg holde meg unna?

Skrevet

men kjøtt av firebente bør jeg holde meg unna?

Nei. Renskåret kjøtt som biff o.l inneholder veldig lite fett. Det er dårlige farseprodukter som inneholder mye fett. Karbonadedeig f.eks kan du spise.

Hvorfor må du holde deg unna animalsk fett?

Gjest Ludovie
Skrevet

Svin er stort sett veldig magert kjøtt. Svinekjøttdeig er sikkert veldig fett, og det samme gjelder en del ferdigstrimlet svinekjøtt, pluss nakkekoteletter, men om du f.eks. kjøper svinekoteletter, sitter fettet rundt kanten, og dermed er det bare å skjære det vekk. Ytrfilet og indrefilet av svin er forresten også veldig magert kjøtt. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Vilt er vel forresten det magreste kjøttet av alt. Og når det gjelder biff, er det nok best å kjøpe ytrefilet eller indrefilet, og ikke, som tidligere nevnt, entrecôte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :)

Det er legen som vil jeg skal holde meg unna dette en periode for å se om det hjelper.

Jeg har ME og legen sier at flere har hatt bedring av dette.

Syntes egentlig det virket vanskelig, fordi hun nevnte at jeg skulle holde meg unna svin, brød, smør... og da så jeg for meg all mat..melk, yoghurt, ost, skinkepålegg.. er det også animalsk fett i ?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :)

Det er legen som vil jeg skal holde meg unna dette en periode for å se om det hjelper.

Jeg har ME og legen sier at flere har hatt bedring av dette.

Syntes egentlig det virket vanskelig, fordi hun nevnte at jeg skulle holde meg unna svin, brød, smør... og da så jeg for meg all mat..melk, yoghurt, ost, skinkepålegg.. er det også animalsk fett i ?

Animalsk betyr "fra dyr". Derfor er det også animalsk fett i alle melkeprodukter og kjøttpålegg. Men f.eks. skummet melk har jo 0,1 % fett, og en rekke lettprodukter (Yoplait yoghurt Dobbel 0% f.eks.) er nesten fettfrie. Renskåret kjøtt er mest protein og lite fett. Pølser, farse/kjøttdeig og slikt inneholder mye fett, men også her finnes det lettvarianter.

AnonymBruker
Skrevet

Hjertelig takk for svar!

Da er det bare å prøve så godt som mulig :)

Gjest Badabing
Skrevet

Du kan jo sjekke ut bloggen til mjuugly som er en bruker her inne. Hun har ME og har lagt om kostholdet sitt, bruker minimalt med animalsk fett. Kanskje du kan få tips om god mat der? :)

http://mjuuugly.blogg.no/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...