Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sønnen vår har slitt med lese og skrivevansker siden 1.klasse og nå har skolen mer eller mindre bekreftet at sønnen vår har dysleksi etter at de har utført diverse tester. Han har vært hos øyelege og ørelege og der var ting normalt.

Han går nå i 2.klasse. Jeg var på konferansetime i går og der fikk jeg se litt av skolearbeidet til sønnen vår. Han utelater mange bokstaver i ord og klarer ikke å å kjenne igjen ord/bokstaver/utale av bokstaven, f eks bilde av 1 stol og han krysser av for "stoler" eller bilde av 2 pærer og han krysser av for "pære" eller bilde av en kjole og han krysser av for "kle" osv. Nå skal skolen lage et opplegg som han skal få jobbe med både på skolen og hjemme.

Har lest litt om Dysleksi på internett og det som slo meg var at dysletikere kan slite med å forstå instruksjoner/beskjeder. Sønnen vår viser en del frustrasjon/irritasjon, vanskelig for å forstå når vi snakker med han. Vi sliter en del med han når det gjelder leggetid, gjøre som vi sier, følge en enkel beskjed fra oss o.l.

Nå lurer jeg på om det kan ha noe med dette og gjøre, iallefall litt av det. Det forklarer også uroligheten/utslittheten han noen ganger viser på skolen.

Hvis det er av betydning, så har jeg nettopp fått vite at den ene nevøen min fikk også påvist Dysleksi på barneskolen.

Er det noen andre her som har Dysleksi eller har barn som har Dysleksi som kan komme med noen

tips :jepp: ?

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke selv, men vet litt gjennom utdanning.

1. Terpe, terpe, terpe. Dysleksi gjør det vanskelig å lese og skrive, men svært skjeldent er det umulig å lære. Det tar "bare" mye tid å lære.

2. Gjør det morsomt. Mange voksne dyslektikere har opplevd at lystbetont bruk av msn, facebook og nettforum har gjort at de har lært mye de ellers ikke ville lært.

3. Når det gjelder beskjeder - gjør det enkelt. En og en beskjed, korte og helt presise. Når han f.eks skal legge seg, ikke si "gå på badet, kle av deg, vask deg, puss tennene, gå og legg deg". Si heller "gå på badet og stell deg, du skal legge deg".

Har dere kontakt med PPT? Om ikke, har de mange gode råd og mye kunnskap om hvordan et spesialpedagogisk opplegg kan bygges opp for at barnet skal få størst mulig utbytte av undervisningen. Sørg også for å sette dere inn i hva sønnen deres etter loven har krav på av tilrettelegging og oppfølging. Mange opplever dessverre at barnet får et mye dårligere tilbud enn de har krav på.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Har ikke selv, men vet litt gjennom utdanning.

1. Terpe, terpe, terpe. Dysleksi gjør det vanskelig å lese og skrive, men svært skjeldent er det umulig å lære. Det tar "bare" mye tid å lære.

2. Gjør det morsomt. Mange voksne dyslektikere har opplevd at lystbetont bruk av msn, facebook og nettforum har gjort at de har lært mye de ellers ikke ville lært.

3. Når det gjelder beskjeder - gjør det enkelt. En og en beskjed, korte og helt presise. Når han f.eks skal legge seg, ikke si "gå på badet, kle av deg, vask deg, puss tennene, gå og legg deg". Si heller "gå på badet og stell deg, du skal legge deg".

Har dere kontakt med PPT? Om ikke, har de mange gode råd og mye kunnskap om hvordan et spesialpedagogisk opplegg kan bygges opp for at barnet skal få størst mulig utbytte av undervisningen. Sørg også for å sette dere inn i hva sønnen deres etter loven har krav på av tilrettelegging og oppfølging. Mange opplever dessverre at barnet får et mye dårligere tilbud enn de har krav på.

Lykke til!

Vi har ikke kontakt med PPT, men jeg regner med ( personlig iallefall ) at det er en selvfølge at skolen har kontaktet PPT. De har hatt dialog med pedagogen på skolen. Og skal, i samarbeid med pedagogen, lage et opplegg.

Ser vi har veldig mye å sette oss inn i ja. Når vi gir beskjeder, så sier vi: kle av deg, gå ut der, gjør det og det og så gå der og der. Må korte ned der, ser jeg. Vi har 2 barn til og datteren vår hadde litt språkvansker på skolen ( 1 og 2.klasse ), men det var pga øreproblemer ( væske i mellomøret ). Hun var sent ute med å lære seg og snakke skikkelig og forstå hva vi sa til henne.

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Min sønn fikk diagnosen tidlig, men det har skortet på hjelp fra skolen til tider. Så det har vært en evig kamp.

Først så må diagnosen settes av en med kompetanse, stort sett logopeder. Det er ikke skolen som setter en slik diagnose. Er det riktig at han har dysleksi så er det viktig å få på plass diagnosen, da den faktisk utløser en del rettigheter.

Han er ikke utredet av PPT om ikke du har gitt ditt samtykke til det, det har de nemlig ikke lov til.

Meld dere inn i Dysleksi Norge, der er det mye god informasjon og støtte.

Et tips fra oss som har slitt i mange år. Legg vekt på lesing. Det er viktigere å lese bra, enn å skrive bra for hånd. Skriving kan du i de fleste sammenhenger gjøre på PC, men for å kunne forstå noe så må han kunne lese.

Min sønn leser nå over snittet på trinnet sitt, det har han klart ved å jobbe iherdig gjennom hele barneskolen. Han ser nå at det er verdt alle tårene.

Læringsstrategier og mestringsstrategier er også viktige. Begynn tidlig med dette.

Det koster, både for barnet og de voksne, men det er ingen grunn til at dyslektikere ikke skal få gjøre det de ønsker også senere i livet.

Skrevet (endret)

Hei

Min sønn fikk diagnosen tidlig, men det har skortet på hjelp fra skolen til tider. Så det har vært en evig kamp.

Først så må diagnosen settes av en med kompetanse, stort sett logopeder. Det er ikke skolen som setter en slik diagnose. Er det riktig at han har dysleksi så er det viktig å få på plass diagnosen, da den faktisk utløser en del rettigheter.

Han er ikke utredet av PPT om ikke du har gitt ditt samtykke til det, det har de nemlig ikke lov til.

Meld dere inn i Dysleksi Norge, der er det mye god informasjon og støtte.

Et tips fra oss som har slitt i mange år. Legg vekt på lesing. Det er viktigere å lese bra, enn å skrive bra for hånd. Skriving kan du i de fleste sammenhenger gjøre på PC, men for å kunne forstå noe så må han kunne lese.

Min sønn leser nå over snittet på trinnet sitt, det har han klart ved å jobbe iherdig gjennom hele barneskolen. Han ser nå at det er verdt alle tårene.

Læringsstrategier og mestringsstrategier er også viktige. Begynn tidlig med dette.

Det koster, både for barnet og de voksne, men det er ingen grunn til at dyslektikere ikke skal få gjøre det de ønsker også senere i livet.

Når jeg tenker etter så tror jeg det var logopeden på skolen, ikke pedagogen ( går litt i surr med de forskjellige titlene ).

Alle som har jobbet med hans lese og språkvansker, har sett symptomer på Dysleksi og dette nevnte læreren hans for en stund tilbake. Og forrige uke tok han en dysleksi-test på skolen ( blant mange andre ting ).

Men, bør vi gå til legen og be om henvisnig? Men da får vi vel henvisning til logoped, gjør vi ikke? Og det virker jo ikke nødvendig siden han allerede har vært i kontakt med logopeden på skolen sin.

Liten edit: leser litt på siden du ga meg og der står det at skolen ikke tester for Dysleksi før i 3.klasse. Men logopeden sa at hun hadde testet sønnen vår for Dysleksi og han går i 2.klasse....

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker etter så tror jeg det var logopeden på skolen, ikke pedagogen ( går litt i surr med de forskjellige titlene ).

Alle som har jobbet med hans lese og språkvansker, har sett symptomer på Dysleksi og dette nevnte læreren hans for en stund tilbake. Og forrige uke tok han en dysleksi-test på skolen ( blant mange andre ting ).

Men, bør vi gå til legen og be om henvisnig? Men da får vi vel henvisning til logoped, gjør vi ikke? Og det virker jo ikke nødvendig siden han allerede har vært i kontakt med logopeden på skolen sin.

Liten edit: leser litt på siden du ga meg og der står det at skolen ikke tester for Dysleksi før i 3.klasse. Men logopeden sa at hun hadde testet sønnen vår for Dysleksi og han går i 2.klasse....

Det er veldig opp og ned når de tester, men det sies at det ikke kan settes diagnose før tredje. Min erfaring er motsatt, tidlig diagnose = god prognose.

Det er skolen som henviser til PPT, ikke legen :)

Be om et tverrfaglig samarbeidsmøte, dvs. dere som foreldre, lærer, ppt og eventuelle andre som er aktuelle. Da kan dere få svar på mye.

Og Dysleksi Norge og siden er gull verdt ;)

Gjest lærer
Skrevet

Krev at skolen melder opp - i morgen den dag! Mas om ekstra hjelp. Øv daglig og grundig, besøk biblioteket og lån gode bøker. Lydbøker er også flott. Etterhvert kan dere få lydbøker til de fleste skolebøkene, men dette krever vel en fastsatt diagnose.

Les myye for ham. Les annenhvert ord. Annenhver setning. Mange liker tegneserier. Test ut hva han liker.

Les logoer: REMA, Rimi, Obs! osv.

Bruk følgende link når han blir litt større. Dette er høyfrekvente ord, og disse er viktige. Hastigheten er regulerbar, prøv dere frem.

http://www.hkskole.no/ord/

Her er enda en link: http://www.lokus123.no/?marketplaceId=14193243&languageId=1&siteNodeId=14198892&skipDecorating=true

Hør om skolen har CD-ord. Lær deg å bruke det, og få det installert på hjemmemaskina. Terp gutten i bruk av egnet programvare. Lær gutten å skrive på data. Han trenger ikke touchmetoden, men bør bli en habil bruker av data. Dette er viktig, for dataen vil bli arbeidsredskapet hans fremover.

Ikke fall for fristelsen og kjøp en litt billigere minipc. Disse er vanskeligere å skrive på, og det er absolutt ikke å anbefale.

Finn en ikke-skolelig (flott ord!) aktivitet som gutten din kan bli skikkelig god i, det hjelper på selvfølelsen.

Stikkordet er øving og mestringsfølelse. Lykke til!

Skrevet

Les om barns lese og skriveutvikling eks anne høygård. Barn med lese og skrivevansker har ofte problemer med å koble bokstavlyd til bokstav. Altså slik vi uttaler bokstavene når vi snakker. Les saaakte slik at han hører hvordan alle bokstavlydene høres ut i tale.

Ang ppt så er det skolen som henviser og du skal skrive under på henvisningen. Be dem om å gjøre det nå før ferien, det er ofte lang ventetid for testing hos ppt (vi ventet i 6 mnd til tross for at gutten hadde hatt spes pedagog i bhg). Om de vegrer tar du kontakt med ppt direkte eller får helsesøster til å henvise.

Skrevet

Nå er det en stund siden det ble oppdaget dysleksi på gubben min (han er 30 nå, de fant det når han gikk på barneskolen), men jeg ville bare foreslå det som hjalp ham mest: les! Samme hva det er, om det er reklameblader, donald, harry potter, eller skoleboka. Dersom det fenger interesse, så la ham lese til han blir grønn :jepp:

Vi snakket med en dame hvis sønn hadde dysleksi. Han leste aldri, han hatet det, men vi gav ham noen gamle star wars og edderkoppen-blader fra åttitallet som vi hadde liggende, og jammen begynte ikke ungen å lese. Så lenge det er bilder i det blir det lettere å følge handlingen også.

Jeg regner med at vårt barn har økt sannsynlighet for å få dysleksi, så vi må sette oss inn i det praktiske rundt dette også. Men å oppmuntre til leseglede er aldri feil :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg meldte selv opp sønnen min til PPT, skolen var ikke interessert i å ta tak i lesevanskene hans, da var vi kommet til tredje klasse.. Han fikk diagnose dysleksi i starten av fjerde, men fikk egentlig ikke noe større hjelp før sjuende, da han fikk en ny lærer som "virket".

Jeg hadde ikke godtatt diagnosesetting av en logoped eller andre i den sammenhengen, meld ungen opp til PPT selv!

Her testes ikke barna via skolen før de er i femte trinn.. og har gått halve barneskolen uten å gjøre noe som helst. Sinnsykt.

Nå går det bra med gutten min, han har ingen tilleggsproblemer av noe art, er veldig auditiv, har seks i engelsk muntlig. Men han sliter med å lese altså..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er voksen med dysleksi.

Vokste opp på en tid da en ikke var så mye hjelp å få med dette problemet, heller det motsatte.

Som et eksempel kalte læreren kalte meg dum og gjorde narr av meg fremfor klassen når jeg ikke klarte lese en hel setning uten feil.

Mas, stress og alt ubehaget jeg følte med lesingen gjorde at jeg HATET å lese. Ikke en smart ting å gjøre for et barn med slike problemer.

Jeg hadde det slik at er det 5 bokstaver eller mer i et ord. Byttet jeg om de første og de siste bokstavene. Øhm... blir ganske merkelig om du prøver det selv.

Enkelte bokstaver som D G B P gikk fullstendig i ett, klarte ikke skille på disse i et ord.

Jeg leser EN og EN bokstav i ordet, mens en som kan lese klarer å se hele ordet på en gang. Før en har stavet seg gjennom alle bokstavene har en konsentrert seg så mye for å se vær bokstav at en har glemt de første.

Da er det å starte på nytt,, et lite ord må gjenntas kanskje 4-5 ganger før det får noe mening i seg.

Mitt råd er ikke stress og mas. Å lete frem bøker og lesestoff konstant skaper bare irritasjon og frusrasjon for så små barn. Forsøk å gjør lesingen interessang og som en lek.

Har han noen interesser som du kan finne en bok med lettleste sider, tegninger og litt størrelse på bokstavene ?

I voksen alder fant jeg ut noe som kanskje kan være en ide å undersøke for dere også.

Jeg har også vært hos vanlig optiker, øyelege og slikt uten at de fant noe vesentlige feil (litt ubetydelig nærsynt og bitterlitt skjeve hornhinner,,, så lite at jeg kunne velge om jeg ville ha briller eller ikke)

Men etter et tips jeg fikk oppsøkte jeg en optikerspessialist som undersøker øynene svært grundig.

Fikk på meg noen merkelige briller med måleinstrumenter på, så skulle jeg lese. På pcn kunne han se hvordan hvert av øynene jobbet for å lese det som sto der.

Det som ovverasket meg stort var at øynene mine ikke jobbet sammen. På ene øyet startet jeg å se på hvert enkelt ord fra bakveien (altså siste bokstav først) så hoppet det frem til første og spratt litt frem og tilbake før jeg leste hele ordet. Merkelig å se på,, han kjørte sakte film så jeg fikk se det.

Det andre øyet virket som hoppet i "hytt og pine" i alle retninger, opp og ned på flere linjen, bokstaver både forran og bak det ordet, det andre øyet leste på... Øynene var ikke samkjørte i det hele tatt.

Så fikk jeg briller for å justere dette. Hærligtid,, plutselig klarte jeg se et og et ord klart og tydelig. Det er en fornøyelse å lese nå. Men skrivingen min (som du kanskje ser) har jeg nok ennå en del å jobbe med.

Prøv å få en slik undersøkelse på sønnen din. Mener opptikerspesialisten sa undersøkelsen gikk ut på å finne ut om øynene var samkjørt.

Noe som hører med dysleksi er at en fort blir sliten og trøtt,,, ukonsentrert.... Prøv og tenk etter hvor mye og ofte en MÅ lese for å få med seg ting... på Tlf, TV, PC, skole (Alle fagene må en jo lese i) butikken, beskjeder osv. Når en er dyslektiker krever det mer "jobb" for øynene å få med seg hva som står hvor.

En ender fort opp med mye hodepine, stramninger i kjeven, irritasjon forde en er så sliten og frustrasjon av å ikke få til det ALLE ANDRE GJØR.

Ofte når en har en slik plage har en gjerne forhøyet interesse for andre ting. Ekstra kreativ (det må en jo for å finne andre løsninger når lesing er et mareritt)

Som barn var jeg veldig kreativ. Det resulterte i at jeg var veldig tenkende og drømmende, spesielt når jeg ble sliten. Da ble jeg veldig fjærn og fikk ikke med meg ting utenom, beskjeder ble ikke helt mottat.

Men det hjalp få noen gode pauser med ingen mas, bare kos og fritid mellom vær økt av lesing.

Eks. 1 t helt fri (bare lek) etter skolen. For så å ta leksene i mindre puljer i løpet av ettermiddagen og kvelden. Ikke for mye på en gang... Å få beskjed på fårhånd at en skal gjøre 2 mattestykker, lese 20 sider, skrive 30 ord på en gang,,, ugg,,, da stoppet alt opp for min del husker jeg hehe.

Planlegg leksene godt fordelt ut over uken.

Noe annet jeg husker også var da vi lærte STORE BOKSTAVER i starten,, det ble helt håpløst for min del siden ordene gikk fulstendig i ett.. Prøv å del opp dette med å lese en og en bokstav om gangen. LISAGIKKTILSKOLENENMANDAGSMORGEN (får ikke mye vettug ut av det ;-)

Et tips du kan bruke ved lesingen er å bruke en linjal under setningen (mørk som en ikke ser noen bokstaver igjennom) Så har en en finger forran ordet og en bak,, slik at en leser et og et ord omgangen. Når en blir flinkere kan en ha flere ord i denne åpningen... Var noe jeg synes var veldig kjekt å bruke i alle fall...

Håper du skjønner noe av det jeg skriver, vet det er en del gramantikkfeil og ordfeil her... (Har nok en jobb å gjøre selv også igjen med dette)

Men håper du kan ha nytte av noen av mine erfaringer.

Lykke til

• Liker 3
Gjest Applecore
Skrevet

Jeg er voksen med dysleksi.

....

Noen ganger skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne gi flere plusser på et innlegg! :klappe:

Gjest test123
Skrevet

Vet ikke med dysleksi, men tegneserier er ofte en fin måte å skape leserglede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...