AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Har en katt som sliter med at pelsen toves. Hun liker ikke å bli gredd, slik at jeg får ikke gredd henne ofte nok. Lurer derfor på om jeg heller kan bruke en klippemaskin? Og evnt. hva slags klippemaskin jeg kan bruke? Jeg vil helst unngå å gjøre slik med katten min: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8080263
frøkna Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Er det over hele katten? Da katten min ble gammel fikk han samme problem. Vi måtte dessverre barbere hele ryggen :/ Var bare der det var et problem og da. Hva med å kjøpe kattebalsam? Men ja.. Vet selv hvor vanskelig det kan være å vaske pelsen til en katt.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Det er deler av katten, spesielt på nedre del av ryggen og rundt halsen, samt ved ørene. Har forsøkt noe kattebalsam tidligere, men det er utfordrende da katten ikke liker det. Har også forsøkt å klippe klumpene, men det er skummelt, redd for å klippe huden til katten. Har en slik spesialbørste som skal ta tovene, men den lugger nok ganske mye, da katten ikke liker den i det hele tatt. Noe må jeg gjøre med klumpene, for katten får ikke vasket seg så godt. Spesielt ille er det med noen klumper som er ved analåpningen.
frøkna Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Bruk barbermaskin så du ikke risikerer å klippe huden. Vi gjorde det på vår gamle katt. Han så rar ut en stund, men det vokste ut igjen og gjentok seg faktisk ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Det er deler av katten, spesielt på nedre del av ryggen og rundt halsen, samt ved ørene. Har forsøkt noe kattebalsam tidligere, men det er utfordrende da katten ikke liker det. Har også forsøkt å klippe klumpene, men det er skummelt, redd for å klippe huden til katten. Har en slik spesialbørste som skal ta tovene, men den lugger nok ganske mye, da katten ikke liker den i det hele tatt. Noe må jeg gjøre med klumpene, for katten får ikke vasket seg så godt. Spesielt ille er det med noen klumper som er ved analåpningen. Hva slags spesialbørste er det du bruker? Dersom det er furminator eller tilsvarende type børste som tynner og og "skjærer" pelsen, så skal den ikke brukes på flokete pels, det lugger nok veldig ja. Når flokene allerede har oppstått lugger det selvfølgelig å bli dratt i flokene med børste, børstene brukes jo i utgangspunktet forebyggende. Etter at floker/tover allerede har satt seg i pelsen må du bruke en grovtagget, god kam til å greie ut floken uten å lugge, eller klippe av floken med saks eller klippemaskin. Bruker du saks legger du en kam i mellom huden og floken du skal klippe så du ikke treffer huden, og bruker selvsagt en butt saks. For å venne pus til pelsstell kan du la børste/kam ligge framme og gi ros og godbit når pus snuser på børstene. Og børste i små (snakk om sekunder i starten) intervaller, med godis og øke etter hvert. Legg vekk børsten før pus rekker å bli irritert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå