Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ønsket meg valp hele livet og for noen månder siden fikk jeg det. det er jeg som går de fleste turene, men mamma og pappa sier at jeg aldri passer på hunden min, men det er jo nettopp det jeg gjør. nå tvinger mamma meg tilå være med på det siste valpekurset og da skal vi bare gå tur. vi trenger ikke to for å gå tur. hva skal jeg gjøre for at de skal slutte å si at jeg aldri gjør oe med den når jeg faktisk gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv opp hva du gjør, når.

Skrevet (endret)

Å ha hund (spesielt valp) handler om mye mer enn å gå tur med den. Kanskje foreldrene dine vil lære deg litt om hva dette innebærer ved å ta med deg på valpekurs? Hvorfor har du ikke tatt ansvar og deltatt på kursene før? Å oppdra en hund er på mange måter som å oppdra et barn og gjøres det ikke skikkelig vil du få en uskikkelig hund..

Hvor gammel er du egentlig?

Bruk internett til å finn ut om hva hunden din trenger, den fortjener det.

Kan anbefale en side som du finner her: Min lenke

Endret av Mau5
  • Liker 2
Skrevet

Å ha hund (spesielt valp) handler om mye mer enn å gå tur med den. Kanskje foreldrene dine vil lære deg litt om hva dette innebærer ved å ta med deg på valpekurs? Hvorfor har du ikke tatt ansvar og deltatt på kursene før? Å oppdra en hund er på mange måter som å oppdra et barn og gjøres det ikke skikkelig vil du få en uskikkelig hund..

Hvor gammel er du egentlig?

Bruk internett til å finn ut om hva hunden din trenger, den fortjener det.

Kan anbefale en side som du finner her: Min lenke

Jeg er 14 år og VET at det er mye mer enn å bare gå tur med han, har vært på kursene før men siden jeg spille fotball mange ganger i uka så har jeg ikke fått deltat kjempe mange ganger. men faren min har egentlig ikke noe å si for han er treneren på laget. det er JEG som har lært han foreksempel sitt, gi lab, give me 5, dekk og sånt. Passer på han når de er på jobb og leker så jeg kjønner egentlig ikke hva jeg gjør så lite av

Skrevet

Jeg er 14 år og VET at det er mye mer enn å bare gå tur med han, har vært på kursene før men siden jeg spille fotball mange ganger i uka så har jeg ikke fått deltat kjempe mange ganger. men faren min har egentlig ikke noe å si for han er treneren på laget. det er JEG som har lært han foreksempel sitt, gi lab, give me 5, dekk og sånt. Passer på han når de er på jobb og leker så jeg kjønner egentlig ikke hva jeg gjør så lite av

Tørker opp når den gjør fra seg på gulvet, bader den, børster den, mater den, trener den, går tur med den (lange turer), leker med den?

Skrevet

Tørker opp når den gjør fra seg på gulvet, bader den, børster den, mater den, trener den, går tur med den (lange turer), leker med den?

den gjør ikke fra seg inne, vi bader den sammen for han blir redd, vi på gang, mater han om morgen og når jeg kommer hjem fra skolen, gårturer med han lange og korte, leker med han;)

AnonymBruker
Skrevet

den gjør ikke fra seg inne, vi bader den sammen for han blir redd, vi på gang, mater han om morgen og når jeg kommer hjem fra skolen, gårturer med han lange og korte, leker med han;)

Klipper klør på den, pusser tennene hans, driver med mentaltrening, fullfører valpekursene, sosialiserer den.

• Liker 1
Skrevet

Klipper klør på den, pusser tennene hans, driver med mentaltrening, fullfører valpekursene, sosialiserer den.

alt dette gjør jeg ( hva er mentaltrening ? )

Gjest _La Femme
Skrevet

Er det DIN hund? Hvordan kunne du kjøpe deg en hund som 14-åring? Jeg syns det er litt rart når barn får hunder, ett liv, som kan leve i opp til 14-15 år. Ikke bare fordi at hunden krever mye tålmodighet, kunnskap og ressurser, men også fordi at en 14-åring ikke har peiling på hvor livet går de neste årene, ergo om hun har tid og plass til å ta vare på en hund.

Når det gjelder det du skriver, kan ingen her fortelle deg hva foreldrene dine mener med at du gjør lite. Det må du nesten snakke med dem om. Jeg vil forøvrig påpeke noe angående den delen jeg har markert med fet skrift i innlegget ditt. Det er fint at du leker med hunden og lærer den triks, men det finnes mange ting som er viktigere å lære valpen enn dette. Å lære hunden til å kunne omgås fint med andre hunder og dyr, og ikke minst andre mennesker. Både voksne og barn. Hunden må lære å gå pent i bånd, komme på innkalling, godta at andre mennesker fikler med den og tar på den i f.eks. ørene og munnen (viktig for at veterinæren skal kunne gjøre det senere). Den må lære forskjellen mellom riktig og galt. Hva den får lov til å gjøre, og hva som ikke er greit. Ikke minst må den lære å være alene hjemme i noen timer! Alt dette er bare et lite utvalg av ting en valp må lære - ting som er viktigere enn "gi labb" f.eks.

En hund er et liv. Et liv som du og jeg. Det krever utrolig MYE å ha en hund. Derfor mener jeg at det er ganske sykt at du har hund nå når du er 14 år (dersom det faktisk er din hund).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg kunne fint tatt vare på en hund som 14-åring. Har hatt hund siden jeg var 15 år, fikk min andre da jeg var 16. Har alltid hatt det fulle ansvaret for begge, dog fikk jeg en del hjelp av mine foreldre et år jeg var syk. Den første hunden ble kjøpt for oppsparte penger, den andre for konfirmasjonspengene. Ukepengene mine ble brukt til utstyr og mat, og oppsparte midler ble brukt til veterinærregninger, forsikring, kurs og konkurranseavgifter. Fikk selvfølgelig noe økonomisk støtte fra mine foreldre i blant, men det var aldri noen større summer.

Begge hundene er premierte på utstilling, godkjente ettersøkshunder, har flere premieringer på ferskspor, har konkurrert i rallylydighet og har gått flere kurs både valpe-, lydighet-, rallylydighet- og agilitykurs. De lever enda i beste velgående og er fine, rolige hunder. Den ene hunden er også lettstresset og veldig miljøberørt, noe som har krevd mye jobb fra min side for å få den stabile hunden jeg har i dag.

Har aldri hatt noen ambisjoner om å reise eller være utvekslingsstudent, så den biten var egentlig grei. Når jeg flyttet ble selvfølgelig hundene med på lasset.

Men nå skal det sies at jeg bestandig har vært en litt sær og spesiell person som aldri har hatt så mye til overs for sosiale sammenkomster (fester, kino, overnattinger, bursdager, middager, filmkvelder osv).

Det handler vel mer om hvor moden og hvor mye kunnskap man har om hund enn alder. Jeg har blitt dømt opp og ned i mente av eldre, ignorante hundeeiere (og instruktører) for at jeg fikk hund i en så tidlig alder. Veldig irriterende ettersom jeg vil si at jeg hadde mer kunnskap og sunnere holdninger om både hundetrening og hundehold enn majoriteten på de forskjellige kursene.

For øvrig er jeg enig i at TS virker en smule umoden og uvitende til å ha hund. Å si at du ikke kan delta på valpekurs fordi at du skal på fotballtrening holder ikke når man har hund.

Jeg kan også godt forstå at foreldrene dine mener du ikke gjør noe med hunden, det er jo de som må oppdra hunden når du er ute og gjør hva enn normale 14-åringer gjør? Å ha hund innebærer også å tilbringe tid sammen med den, ikke bare å utføre diverse nødvendige oppgaver. Valper krever oppdragelse døgnet rundt, og hunder er sosiale dyr som ønsker å være med folk hele tiden.

Dette vil si at om man går til anskaffelse av hund, så må man prioriterer hunden over fotball (og andre sosiale sammenkomster). De fleste folk som har hund tilbringer stort sett resten av dagen etter skole/jobb med hunden. Skal man møte andre folk har man enten hunden med seg, inviterer vedkommende ut på tur eller inviterer dem hjem til seg. Man er med andre ord veldig bundet til hunden.

Man leser også en god del om hundetrening og hundehold, gjerne i flere år, før man går til anskaffelse av hund og rase. Om du ikke vet hva mentaltrening er, så burde du ha hatt mer kunnskap.

Man skal heller ikke gå lengre turer med valper, spesielt de som blir store, da de vokser mye på kort tid og for stor belastning kan føre til at de utvikler seg dårlig.

Men gjort er gjort og anskaffet er anskaffet, og nå burde du jo prøve å gjøre det beste ut av det? Foreslår at du kjøper eller låner deg et par bøker på biblioteket. Spesielt bøker som omhandler valpen og sosialisering er lurt å lese, om ikke annet skumme gjennom så du får innblikk i hva du må gjøre nå før det er for sent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...