naro Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Hei! Jeg skal studere i Bergen til høsten og må da selvfølgelig finne meg et sted å bo! Tenkte å søke på studentbolig (selv om sjansen for å få en er relativt liten..). Derfor lurer jeg på om noen av dere har erfaringer med noen av studentboligene i Bergen, enten har bodd der selv eller har bekjente som har hatt en slik hybel. Tar også gjerne imot tips fra personer som bor i Bergen, og vet hvilke strøk jeg bør holde meg unna osv De studentboligene jeg har vurdert er Fridalen, Gyldenpris, Løbergsveien, Fantoft og Fosswinkelsgate. Noen har har noen erfaringer ift disse? Kom gjerne med tips om andre studentboliger også! Skal studere realfag, men kan gjerne bo litt unna hvis bare buss eller baneforbindelsene er greie. Er det ellers noe jeg spesielt jeg på tenke på når jeg søker studentbolig? Blir utrolig takknemlig for alle tips/råd/erfaringer!
Ananas. Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Vet at mange av de som flytter inn på Fantoft flytter ut så fort de får mulighet, men det kan jo godt være mange som trives godt der også.. Har ikke så mange tips om studentboliger, men sånn generelt så er det mange som er veldig fornøyde med å bo nærme bybanen. Ikke de beste tipsene kanskje, men litt iallefall:)
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Du er veldig (veldig!!) sent ute i boligsøkingen din, så jeg tviler meget sterkt på at du får noe gjennom SiB. De som får studentbolig søker som oftest i januar/februar, senest i mars, men det er så klart mulig at du kan være superheldig, dersom du A) søker på en hybel hvor du deler kjøkken og bad med mange, eller B) søker på en av de dyreste boligene. Selv søkte jeg gjennom SiB i fjor, fikk ingenting (enda jeg søkte i februar), men heldigvis for meg ombestemte jeg meg etter et besøk i byen, og fikk (til min store overraskelse) studentbolig i Oslo. Hvis du allikevel vil søke bolig hos SiB, så øker sjansene dine jo tidligere du setter innflyttingsdato. Samskipnaden ønsker å tjene mest mulig penger, og vil dermed prioritere de som flytter inn ASAP fremfor de som vil ha fra f.eks. 1.8. Lykke til! (:
naro Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2012 (endret) Ananas: ja, jeg har også hørt at Fantoft ikke er så veldig bra, men godt å få det bekreftet Okei, da sjekker jeg litt hvilke som ligger nær bybanen. Takk! Anonym: Heldigvis er det slik i Bergen at fristen er 31. mai, altså idag. Man kan søke før, men vil da ikke ha noen større sjans for å få bolig Endret 31. mai 2012 av naro
Porcelain Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Damsgård (tror jeg det heter,ligger i Damsgårdsveien). 10 min ca å gå til skolen for deg, og veldig fine hybler.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Damsgård, Grønneviksøren eller sentrum (Fosswinckelsgate) tror jeg vil passe best for deg som skal studere realfag (mtp avstand). Evt noe som ligger langs bybane-traséen.
Emas Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Har hørt at fridalen er veldig bra. Rett ved bybanen, matbutikk og ikkje langt å gå til byen. Godt miljø på huset og fine leiligheter/rom
naro Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2012 Takk, alle sammen! Fridalen og Damsgård hørtes veldig bra ut ift avstand og baneforbindelse. Er det noen som har vært inne i Løbergsveien eller kjenner noen som har bodd her? Er det så stygt som alle skal ha det til? Tenker sjansene mine for å få en hybel kan øke litt hvis jeg søker på en det ikke er av de mest populære..
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tror jeg ville søkt på alt for å øke sjansene til å få bolig mest mulig. Havner du på et slitt sted hvor du ikke ønsker å være så lenge, kan du jo følge med på privatmarkedet utover høsten og se om det dukker opp noe der. Så vidt jeg husker er det ganske kort oppsigelsesfrist hos SiB (?). Mange studenter kommer til Bergen hver høst uten noe sted å bo, og i midten av august er det nærmest umulig å finne noe til en grei månedsleie.
naro Skrevet 1. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2012 Fikk ikke studentbolig, selv om jeg 18 år, førstegangsstudent, bor langt fra Bergen og søkte på de mest slitte hybelene... Jaja, jeg får vel begynne å lete på det private markedet. Takk for alle svar hvertfall
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 AB #3 her. Jeg var også førstegangssøker rett fra vgs, fra Oppland, og fikk ingenting. Men ei venninne i Bergen (!) fikk, så jeg vet ikke helt om jeg ville tatt samskipnaden så veldig seriøst når de snakker om at studenter som kommer langveisfra får først, for det stemmer jo tydeligvis ikke. Det er litt samme opplegget på SiO, hvis det er noen trøst.. Ingen vet hva som skjer (evt. ikke skjer), og spør du 2 personer om samme tingen får du sannsynligvis to veldig ulike svar..
Zinnia Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Hm, jeg tror det finnes både nye og gamle hybler på Fantoft nå, men ja, de gamle hyblene der er de eldste i hele byen og beryktet for sin elendige standard. Har hørt at folk har funnet kakerlakker der. Så sikkert greit å holde seg unna. Av de andre du nevner er det kun Fosswinckelsgate som er ordentlig sentralt, selv om de andre er relativt nermt. Tror også det finnes noe studentboliger i Magnus Barfortsgate, det er og midt i byen så og si. Men, det er altfor lite hybler og studentboliger i forhold til etterspørel, så søk i det private markedet med en gang i tillegg. Og det er dessverre dyrt og, men det kommer jo an på hva du ser etter, og hva som er viktigst for deg . Selv synes jeg det alltid er veldig kjekt med gåavstander, så om det er tilfelle for deg også så er det hele Nygårdshøyden som er det store studentområdet. Om pris er viktigere er det ofte stor forskjell bare ved å bevege seg litt ut av sentrum, type Laksevågsiden, Danmarksplass, Fjøsangerområdet, evt indre/ytre Sandviken. Sandviken nærmest sentrum er veldig koselig
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 Jeg søkte i februar på hybelleilighet (vanskeig å få) via SiB, og fikk det 1. juni. Dette var også førstevalget mitt. Er førstegangsøker og kommer langtveisifra. Det er ikke sånn at ingen får.... 1
Xmir Skrevet 3. juni 2012 #14 Skrevet 3. juni 2012 Fantoft er ikke så gale som folk skal ha det til. En smule usentralt, men vi har nå bybane som går ganske ofte og jeg savner faktisk turene rundt stavkirka der borte. Standarden er helt grei egentlig(bodde i en leilighet med kjæresten før vi reiste på utveksling), kjøp noen nye gardiner og noen pynteting så blir ting straks bedre. Stadig flere boliger i Norge får problemer med skadedyr; det være seg rotter, veggdyr eller kakkerlakker og fantoft er således ikke noe særlig unikt. Folk reiser mer enn før og får også med seg mer sånt enn før. Holdt det rent og ta ut søpla så får du mest sannsynligvis ikke noen problemer med hverken det ene eller det andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå