Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra i morgen av har jo regjeringen valgt å gjøre solarium forbudt for ungdommer under 18 år. Hvordan skal dette gjennomføres i praksis?

Tenker speseilt på ubetjente steder, ta Brun og Blid som eksempel. Vil det være vakter der? Vil staten betale dette eller må senteret selv legge ut disse utgiftene?

Vil det bli straffbart å være under 18 og ta sol?

Videoannonse
Annonse
Gjest barista
Skrevet

Dette må gjennomføres med at solstudioene gjøres betjente.

Flere solstudioer har frisører, neglesalonger o.l. på samme sted som kan brukes til dette. For å holde ett øye med ting.

Senteret må selv dekke utgiftene.

Skrevet

Det må være betjening på alle solsenter og mange senter vil bli lagt ned da eierne ikke vil tjene like godt når DE må betale lønn til betjeningen. Staten tar selvfølgelig ikke regningen.

Gjest barista
Skrevet

Fra brun og blid:

"fra 1.7 blir det opplyst i senterene at det er 18 årsgrense. Fra 1.1.2014 er det krav om betjening. Åpningstider og annet praktisk kommer vi tilbake til eterhvert."

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Vil alle som kan se ut som de er yngre enn 18 bli spurt om legitimasjon? Jeg blir 18 senere i år, blir det da forbudt for meg?

Om jeg kommer meg forbi en vakt usett eller ikke blir spurt om alder, kan jeg det være straffbart?

Skrevet

Straffbart? Jeg tror nok ikke du får fengsel akkurat, men det blir bare ikke lov. Aner ikke om man kan få bot eller noe slikt, sikkert noen andre her som vet det. Det bør være en eller annen form for "straff", ellers gjør det jo ingenting å bli tatt.

Om du ikke er 18 enda så er det rett og slett ikke lov. Blir som å si "men jeg blir 18 senere i år da" til damen i kassen på vinmonopolet. Det blir nok som det er på dagligvarebutikker og på polet; ser du ut som du er under 18 / usikker alder, så blir man nok spurt om ID. Det blir nok ikke noe problem. :)

Skrevet

Om jeg kommer meg forbi en vakt usett eller ikke blir spurt om alder, kan jeg det være straffbart?

Sikkert ikke straffbart, men det kan bidra til at stedet mister strålebevillingen

AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel som å prøve å kjøpe røyk når man ikke er gammel nok. Du må snu i døra om du stoppes, men går derifra uten noen problemer når du først har tatt solen. Ettersom det ikke er krav før i 2014 så vil det nok være som før frem til da i de studioene som ikke har betjening. Om noen så er det solstudioet som får problemer om de slipper til mindreårige.

AnonymBruker
Skrevet
Jeg blir 18 senere i år, blir det da forbudt for meg?

I utgangspuntet ja, men siden det ikke blir annet enn oppslag om at minimum alder er 18 (frem til 1.1.2014) løper du foreløpig ingen risiko. Du kan bli bortvist ved en eventuell kontroll hvis de mistenker deg for å være under 18 og du ikke kan vise leg (som du selvsagt ikke "kan" hvis du er under 18).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...