Gjest tommeltott Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har selv hatt problemer med rus i min oppvekst. Jeg har nå vært ren i snart 3 år, og har startet livet på nytt fra grunnen av og har det nå bedre enn aldri før. Stabilt, tar opp igjen fag, osv.. nok om det. Der jeg var i behandling jobbet det flere som har samme bakgrunn som meg, en rus-historie. Jeg kom ikke så langt at jeg spurte hvilken utdanning de har tatt for å få jobbe med ungdom i rus. Jeg vet at hun ene som jobbet der ikke hadde særlig til utdanning... Litt usikker. Derfor lurer jeg på, hvilken linje kan jeg gå for å få en slags utdanning for å jobbe med dette? Jeg er ikke sikker på denne utdanningen, om det er noe jeg skal gå for.. Men jeg har veldig lyst å jobbe med barn og unge som har kommet "litt skeivt ut" i samfunnet, da jeg selv har hatt det slik og kan snakke av erfaring, ikke av bøker osv. Noen som selv jobber med dette og kan gi anbefalinger? Jeg håper det ikke innebærer "10 års utdanning"
Gjest Badabing Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Du kan ta fagbrev, eller du kan ta høyere utdanning. Av fagbrev vil jeg tro at barne -og ungdomsarbeider med videreutdanning og helsefagarbeider med videreutdanning kan være relevant. Av høyere utdanning er i alle fall sykepleier, sosionom og psykolog relevant. Ellers har du yrker som aktivitør, ergoterapeut og lærere som også er med i et samarbeidsteam rundt brukeren. Har du studiekompetanse eller har jobbet i fem år? Forresten; godt jobbet! Du kan være stolt av deg selv! 1
Gjest tommeltott Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Utdanningen min er ganske...hva skal man si, ikke-fullført? hehe.. Jeg har tatt grunnkurs helse og sosial, ingen jobberfaring, har igjen 2 fag, matte og naturfag på VO. Da har jeg alle allmenn fagene. Så jeg lurer på hva jeg kan gå videre etter neste år egentlig (sorry, jeg skrev ikke noe om dette i begynnelsen :gjeiper: ) Men hvilke linje kan jeg gå? Kan jeg gå høyskole? Eventuelt hvilken linje?
Frk Midnattsol Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Tja, det er vel egentlig flere veier du kan gå, men hvis du vil ha en anstendig lønn i flere år, samt mange muligheter for videreutdanninger, så er det vel egentlig bare en vei du kan gå, og det er via universitet eller høyskole! Er selv sosionom, og har derfor kunne tatt mange videreutdanninger innen forskjellige aspekter med rus/selvskading, så føler selv at jeg kan gjøre en god jobb med de jeg personer jeg jobber med Vet at mange tar forskjellig utdanninger på videregåendenivå, bla barne-og ungdomsarbeider. Det er jo en relativ kort utdanning, men flere og flere arbeidsplasser vil ha høyskoleutdannede ansatte, samt at du sjelden kan komme deg til de mest spennende stillingene med bare videregående. Vet at det kan være tøft å tenke på 3 år med høyskole, men den dagen du er ferdig, og antakelig resten av ditt arbeidsliv, vil du nok ikke angre på de 3 årene. Du stiger fortere i lønn, får tilgang til utrolig mange videreutdanninnger,samt får tilgang til mer spennende stillinger - samt at du har en stor og solid utdanning De fleste helse/sosialfaglig utdanninger på høyskolenivå kan brukes, både sosionom, barnevernspedagog, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier osv osv..... Håper det ga deg litt svar på det du lurte på 1
Gjest tommeltott Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Tja, det er vel egentlig flere veier du kan gå, men hvis du vil ha en anstendig lønn i flere år, samt mange muligheter for videreutdanninger, så er det vel egentlig bare en vei du kan gå, og det er via universitet eller høyskole! Er selv sosionom, og har derfor kunne tatt mange videreutdanninger innen forskjellige aspekter med rus/selvskading, så føler selv at jeg kan gjøre en god jobb med de jeg personer jeg jobber med Vet at mange tar forskjellig utdanninger på videregåendenivå, bla barne-og ungdomsarbeider. Det er jo en relativ kort utdanning, men flere og flere arbeidsplasser vil ha høyskoleutdannede ansatte, samt at du sjelden kan komme deg til de mest spennende stillingene med bare videregående. Vet at det kan være tøft å tenke på 3 år med høyskole, men den dagen du er ferdig, og antakelig resten av ditt arbeidsliv, vil du nok ikke angre på de 3 årene. Du stiger fortere i lønn, får tilgang til utrolig mange videreutdanninnger,samt får tilgang til mer spennende stillinger - samt at du har en stor og solid utdanning De fleste helse/sosialfaglig utdanninger på høyskolenivå kan brukes, både sosionom, barnevernspedagog, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier osv osv..... Håper det ga deg litt svar på det du lurte på Takk for svar! Jeg tror 3 års høyskoleutdanning egentlig er ganske overkommelig. Innebærer dette også praksis/lærling? Altså at man får prøve ut forskjellig? Eller er det teori gjennom 3 år?
Gjest Badabing Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 (endret) Utdanningen min er ganske...hva skal man si, ikke-fullført? hehe.. Jeg har tatt grunnkurs helse og sosial, ingen jobberfaring, har igjen 2 fag, matte og naturfag på VO. Da har jeg alle allmenn fagene. Så jeg lurer på hva jeg kan gå videre etter neste år egentlig (sorry, jeg skrev ikke noe om dette i begynnelsen :gjeiper: ) Men hvilke linje kan jeg gå? Kan jeg gå høyskole? Eventuelt hvilken linje? Da virker det som du er på god vei til å få generell studiekompetanse? Og da kan du søke høgskole, ja. Frk. Midnattsol la til de jeg hadde glemt. Av høgskole har du altså mange ting du kan velge mellom, og det er stort sett bra videreutdanningsmuligheter innen alle disse bachelorene: Sykepleier Sosionom Vernepleier Barnevernspedagog Ergoterapeut Disse inneholder vel alle tid med mer eller mindre praksis. Så da kommer det mest an på hvilken måte du helst ønsker å jobbe på. Edit: nå ble jeg brått litt usikker. Du har disse fagene, ikke sant?: Studiekompetansefaga: (fellesfag; må være bestått med karakteren 2 eller betre) Norsk Hovudmål, sidemål og munnleg Engelsk Samfunnsfag Historie Matematikk Naturfag Endret 31. mai 2012 av Badabing
Gjest tommeltott Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Da virker det som du er på god vei til å få generell studiekompetanse? Og da kan du søke høgskole, ja. Frk. Midnattsol la til de jeg hadde glemt. Av høgskole har du altså mange ting du kan velge mellom, og det er stort sett bra videreutdanningsmuligheter innen alle disse bachelorene: Sykepleier Sosionom Vernepleier Barnevernspedagog Ergoterapeut Disse inneholder vel alle tid med mer eller mindre praksis. Så da kommer det mest an på hvilken måte du helst ønsker å jobbe på. Edit: nå ble jeg brått litt usikker. Du har disse fagene, ikke sant?: Studiekompetansefaga: (fellesfag; må være bestått med karakteren 2 eller betre) Norsk Hovudmål, sidemål og munnleg Engelsk Samfunnsfag Historie Matematikk Naturfag Ja jeg har alle de fagene, skal ta matten og siste halvdel av naturfag etter sommeren nå Har bestått engelsk, samfunnsfag med 4, og norsk og historie tar jeg nå (ligger an til 4 i historie, og 3 i muntlig og nynorsk, og 4 i hovedmål) Og de to siste til neste år
Gjest Badabing Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Da høres det ut som generell studiekompetanse ordner seg Men viktig at du også tenker litt over at det kan bli tøft å jobbe med noe som er såpass nært deg selv. Jeg er pårørende til en narkoman, og jobbet litt innen rus/psykiatri en periode. For meg ble det altfor tøft. Det betyr selvfølgelig ikke at det trenger å bli det for deg, for det er jo som du sier mange i disse jobbene som har personlig erfaring. Jeg fikk meg ganske lett jobb som miljøassistent i psykiatrien. Møtte bare opp med det jeg hadde av papirer og sa jeg var veldig motivert for å jobbe der. Da hadde jeg ikke særlig mye jobberfaring fra før, og jeg hadde vel heller ikke fullført videregående enda. Fikk fast hver tredje helg og var ringevikar i tillegg. På den måten kan du jo også se om det er noe for deg. Det var både unge og gamle der jeg jobbet, men mest de med alvorlige diagnoser gjennom mange år. Men du får i alle fall en fot innenfor. Lykke til!
Gjest tommeltott Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Da høres det ut som generell studiekompetanse ordner seg Men viktig at du også tenker litt over at det kan bli tøft å jobbe med noe som er såpass nært deg selv. Jeg er pårørende til en narkoman, og jobbet litt innen rus/psykiatri en periode. For meg ble det altfor tøft. Det betyr selvfølgelig ikke at det trenger å bli det for deg, for det er jo som du sier mange i disse jobbene som har personlig erfaring. Jeg fikk meg ganske lett jobb som miljøassistent i psykiatrien. Møtte bare opp med det jeg hadde av papirer og sa jeg var veldig motivert for å jobbe der. Da hadde jeg ikke særlig mye jobberfaring fra før, og jeg hadde vel heller ikke fullført videregående enda. Fikk fast hver tredje helg og var ringevikar i tillegg. På den måten kan du jo også se om det er noe for deg. Det var både unge og gamle der jeg jobbet, men mest de med alvorlige diagnoser gjennom mange år. Men du får i alle fall en fot innenfor. Lykke til! Ja, jeg kan se for meg at det kan bli tungt til tider! Derfor jeg sitter å vurderer litt hva jeg kan tenke meg. Men når du søkte jobb... Jeg har det problemet med at jeg har veldig mye åpne rom på CV'en min, pga rus og slikt. Hva skal jeg si når de spør meg om hvorfor? :gjeiper: Jeg er litt i tvil om de vil ha meg om jeg hadde vært ærlig... :gjeiper: Vil veldig gjerne jobbe med mennesker nå til neste år når jeg ikke har full skoleuke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå