AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Skal bytte kjøkkenbenk og synes da at området over benken (dvs over benken og under kjøkkenskapene) blir så trist i forhold. Jeg synes glassmosaikk er stilig, men er ikke det veldig dyrt og veldig mye jobb? Noen som har noen tips og triks og komme med? Liker helst sort, hvitt, sølv. =)
Gjest Badabing Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Tror du kan finne glassmosaikk til alle priser, men kvaliteten varierer jo sikkert. Kanskje de har noe rimelig på Megaflis? Vi ser på noe sånt: http://www.okside.no/designkolleksjon.php En rimeligere løsning kan være å legge p en tapet man liker, og å kjøpe herdet glass hos glassmester til å ha over. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Takk for svar! For en genial idè! Det hadde jeg ikke tenkt på Glassmosaikk virker som så mye jobb, så vi er ute etter en litt enklere løsning. Skal se mer på den linken du sendte:)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Glassmosaikk er noe av det enkleste du kan gjøre, jeg gjorde det selv på en ettermiddag... Jeg er litt over gjennomsnittet handy for en kvinne, men hadde aldri lagt fliser før. De kommer jo på et brett som du bare limer på vegg/gamle fliser, og så legger du fugemasse innimellom sprekkene - og vasker av. Utrolig enkelt! Vet ikke om jeg ville valgt mosaikk igjen, da. For meg så var det veldig ti år siden...
Brukernavn Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Vi har plate i stål over vår benk. Enkelt å sette opp, ser stilig ut, men er et hel#%#te å holde rent... (pga strukturen i plata)
Lykkelise Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Right price tiles har billig glassmosaikk på brett:)
Malum Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har tapetsert veggen i sprutsonen og lagt herdet glassplate oppå. Blir jeg lei av tapetet er det enkelt å ta bort glassplaten og tapetsere om. Ikke var det dyrt heller.
Drizzt Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 +1 til mosaikk brett. Det er det enkleste man kan gjøre selv. Til og med jeg med null erfaring fra før klarte det. 1
WestEndGirl Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har tapetsert veggen i sprutsonen og lagt herdet glassplate oppå. Blir jeg lei av tapetet er det enkelt å ta bort glassplaten og tapetsere om. Ikke var det dyrt heller. Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Hvordan har du festet glassplaten? Hvordan fjerne den? En det festet med noen spesielle skruer, kanskje? Trenger du gjøre noe mer, f.eks fuge langs kanten, hvis du tar vekk plata? Hvor fikk du tak i en slik løsning? Synes det høres genialt ut, er akkurat slik jeg ønsker meg
Chelsea82 Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 +1 til mosaikk brett. Det er det enkleste man kan gjøre selv. Til og med jeg med null erfaring fra før klarte det. Tåler mosaikk vann, slik at man kan bruke det i sprutesonen? Og hva med bak komfyren? VIl fugene bli mørkere der pga fettet og er det vanskelig å få bort?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 TS her igjen. Da blir det nok glass-mosaikk! Den youtube videoen var jo helt genial. Takk:)))
Drizzt Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Tåler mosaikk vann, slik at man kan bruke det i sprutesonen? Og hva med bak komfyren? VIl fugene bli mørkere der pga fettet og er det vanskelig å få bort? Det tåler vann, det passer bak komfyren og det blir ikke mørkere. Hvis du vil, så kan du impregnere dem. Spør i flisebutikken din om impregnering av fliser. Jeg har ikke gjort det og de holder seg ganske bra 2 år allerede.
Drizzt Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 TS her igjen. Da blir det nok glass-mosaikk! Den youtube videoen var jo helt genial. Takk:))) Ikke sant? MegaFlis har et utvalg av slike mosaikkfliser, Flisekompaniet har større utvalg, men bestillingsvare med 4-8 uker leveringstid (siste gang jeg spurte).
Malum Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Hvordan har du festet glassplaten? Hvordan fjerne den? En det festet med noen spesielle skruer, kanskje? Trenger du gjøre noe mer, f.eks fuge langs kanten, hvis du tar vekk plata? Hvor fikk du tak i en slik løsning? Synes det høres genialt ut, er akkurat slik jeg ønsker meg Vi kjøpte glassplate etter mål hos glassmester. De boret ut hull til skruer for oss, ett i hvert hjørne, pluss åpning til stikkontakt. Glassplata ble så skrudd fast med vanlige skruer (som er skjult med pene pyntetopper i børstet stål) på den tapetserte veggen og fuget med klar silikon kun nederst, mot benkeplata. Der hvor ventilatoren sitter er det i tillegg silikonfuge i toppen, slik at ikke fett eller såpe/vann skal komme ned bak glassplata når ventilatoren vaskes. Vil jeg f.eks tapetsere om er det bare å skrape bort silikonen og skru løs plata. Det er viktig å huske på at herdet glass ofte har grønnskjær i seg, noe som selvsagt ikke blir spesielt pent oppå en farget tapet, så be om å få ei plate som er helt klar! Endret 5. juni 2012 av Bodillen 1
WestEndGirl Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Til Bodillen: Tusen takk for forklaring og tips! Endret 11. juni 2012 av WestEndGirl
curiousity Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Vi kjøpte glassplate etter mål hos glassmester. De boret ut hull til skruer for oss, ett i hvert hjørne, pluss åpning til stikkontakt. Glassplata ble så skrudd fast med vanlige skruer (som er skjult med pene pyntetopper i børstet stål) på den tapetserte veggen og fuget med klar silikon kun nederst, mot benkeplata. Der hvor ventilatoren sitter er det i tillegg silikonfuge i toppen, slik at ikke fett eller såpe/vann skal komme ned bak glassplata når ventilatoren vaskes. Vil jeg f.eks tapetsere om er det bare å skrape bort silikonen og skru løs plata. Det er viktig å huske på at herdet glass ofte har grønnskjær i seg, noe som selvsagt ikke blir spesielt pent oppå en farget tapet, så be om å få ei plate som er helt klar! Hva betalte dere for glassplata mtp målene på den?
Malum Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Vi har to, da - en på 90 cm på veggen bak komfyren, og en på snaue 250 cm på en annen vegg. Mener å huske vi betalte rundt 3500 for 5 år siden, inkludert boring av hull, og det var da et litt dyrere alternativ, uten grønnskjær.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #19 Skrevet 13. juni 2012 Vi har to, da - en på 90 cm på veggen bak komfyren, og en på snaue 250 cm på en annen vegg. Mener å huske vi betalte rundt 3500 for 5 år siden, inkludert boring av hull, og det var da et litt dyrere alternativ, uten grønnskjær. Takk! Ikke så verst pris det Vurderer det selv over kjøkkenbenken. Anonym poster: 860b91c6c47d60bbffdee28cc769eed1
Illicitus Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Vi har herdet glass over kjøkkenbenken. Den kan lett skrues av og bytte mønster bak. Vi har pr idag tapet. Koster litt, men er så verdt det. Fordel å kunne skifte ut stil og variasjon uten de store kostnadene, også ved salg. Eksempler: Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Etc etc. Det er så mange muligheter og varianter. Dette var bare de første jeg fant på google Endret 18. juni 2012 av Illicitus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå