AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Heisann, for tre dager siden overtok jeg katten til en slektning av meg. Han er en kastert tre år gammel nydelig liten pus, og siden han er kastrert får han spesialfôr fra dyrebutikk, noe han også fikk hos den forrige eieren. Han har akkurat begynt å finne seg til rette i sitt nye hjem, men siden i går har han spist minimalt. Jeg orker ikke tanken på at han skal gå rundt og sulte, så for å være helt sikker ga jeg han en skål med tunfisk i tilfelle han har fått for seg at tørrfôr er for dårlig for han da han har en del divanykker. Han spiste litt av det, men la igjen ganske mye, så jeg tok et par tunfiskbiter i hånden og matet han for hånd. Da spiste han et par biter igjen, men så ville han ikke ha mer og gikk og la seg. Burde jeg ringe dyrlegen, eller skal jeg se det litt an? Spiser han så lite fordi han nettopp har fått et nytt hjem og må ha litt tid på å gå seg til, eller tror dere det ligger noe annet bak? Jeg begynner å bli en smule bekymret, hjelp!
Kattefot Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Huff, sånt er ikke gøy. Kan godt være det er som du sier at han ikke er helt vant til sitt nye hjem, men er jo også mulig noe er galt. Da min katt i en periode spiste veldig lite viste det seg at han rett og slett hadde vondt i munnen. Da oppførte han seg litt som du beskriver her. Han hadde betennelse i tannkjøttet sitt så måtte få antibiotika og trekke en tann. Hvis du er redd for at det kan være noe med munnen kan det være en idé å åpne opp og se. Er noe betent gir det fra seg en veldig stram og ubehagelig lukt. Forhåpentligvis er det ingenting alvorlig. Håper det går bedre med han snart!
Minya Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Spesialfór er som regel svært mettende og energirikt, så om han spiser tre-fire pellets med noen timers mellomrom, så er det faktisk ganske vanlig mengde. Samtidig har det vært veldig varmt i det siste, og katter får lite matlyst i perioder med mye varme. På toppen av det hele, prøver pusen å venne seg til et nytt hjem, og da blir det ofte litt mindre mat mens matmor ser på. En katt som har tilgang til mat, sulter seg ikke med vilje. Jeg vil tro at han er bittelitt usikker på sitt nye hjem, og det hjelper ikke å trøkke i stakkaren tunfisk når han egentlig ikke har lyst å spise akkurat nå. Se det an en ukes tid, du skal se matinntaket går opp proporsjonalt med hvor trygg han føler seg
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Det er også mulig at pusen rett og slett er litt stressa pga flyttingen. Se om det går seg til over helga, hvis ikke bør du ta med pusen en tur til dyrlegen, i tilfelle det er en vond tann som er årsaken (og det kan skje med både unge og voksne katter). Det kan også være flåttbitt nå i sommersesongen, men det kan du fint sjekke selv (: Ellers kan du jo prøve å variere kosten noe; se om pus vil ha f.eks. litt sei (pusen min levde på sei (og tørrfor) i 10 år, han nektet plent å spise noe annet, uansett hva han ble tilbudt) eller muslinger eller kanskje en reke. Det skjer også at katter blir lei av å spise den samme maten hver dag ;P Lykke til, og gratulerer med pus :happy:
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Pus viser ingen andre tegn på kroppen som tilsier sykdom, og jeg sjekket munnen som så fin ut, så jeg satser på at alt står fint til med han. Men hvis han fortsetter å holde seg unna maten, blir jeg nok å ringe dyrlegen til helga. Tusen takk for svar, alle sammen, det har vært til stor hjelp - TS.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Bare sånn for å være helt sikker; du sier du sjekket munnen hans. Det er lurt Sjekket du tannkjøttranden også ? - med det samme du var der inne... At den ikke hadde en rød, hissig kant ned mot tennene ? Eventuelt ned mot bare en eller to tenner ? Og fikk du sjekket tannkjøttranden langt bak i munnen ? Spør mye nå fordi smerter i munn/tenner er en meget vanlig årsak til redusert matinntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå