Gå til innhold

Norsk skriftlig eksamen - Lite variasjon i oppgavene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skriftlig eksamen tirsdag denne uken, og skal ha en til i morgen som jeg er nervøs for. Andre her?

Da jeg fikk oppgavene ble jeg litt satt ut. Det var 5 oppgaver. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan de var, men 4 av dem omhandlet i det store og hele romantikken og kjærlighet. En oppgave handlet om å skrive om min egen dialekt.

Alle disse oppgavene krevde jo at man kunne pensum ganske godt. Jeg trodde at det ville komme noe fra hvert tema, og ikke minst en oppgave om kåseri.

Jeg er nervøs for morgendagens eksamensoppgaver. Har nylig bestått muntlig eksamen, men leser på stoffet til i morgen.

Er det noe som skiller hovudmål og sidemål eksamen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS:

En ting til, hvis jeg er helt blank på kortsvarsoppgaven..er det da best å droppe den helt?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du kunne pensum - det er jo ingen som er interessert i om du kan dikte en fin fortelling, du skal vise fagkunnskap.

For det andre er det umulig å være "blank" på noen oppgaver, du får jo bruke alle hjelpemidler unntatt internett og kommunikasjon. Det vil si at du kan bruke lærebøkene (og da er det smart å vite hva en innholdsfortegnelse er!) og alle andre bøker du skulle orke å bære med deg, i tillegg til at du kan laste ned alle PowerPoints som har vært brukt i faget osv.

Ellers er det lite som skiller hovedmål og sidemål annet enn at du skal skrive på ulike målformer. Begge krever at du kan pensum.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde skriftlig eksamen tirsdag denne uken, og skal ha en til i morgen som jeg er nervøs for. Andre her?

Da jeg fikk oppgavene ble jeg litt satt ut. Det var 5 oppgaver. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan de var, men 4 av dem omhandlet i det store og hele romantikken og kjærlighet. En oppgave handlet om å skrive om min egen dialekt.

Hvorfor kom ikke den oppgava i fjor, hadde jo fordypningsoppgave om egen dialekt.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du kunne pensum - det er jo ingen som er interessert i om du kan dikte en fin fortelling, du skal vise fagkunnskap.

For det andre er det umulig å være "blank" på noen oppgaver, du får jo bruke alle hjelpemidler unntatt internett og kommunikasjon. Det vil si at du kan bruke lærebøkene (og da er det smart å vite hva en innholdsfortegnelse er!) og alle andre bøker du skulle orke å bære med deg, i tillegg til at du kan laste ned alle PowerPoints som har vært brukt i faget osv.

Ellers er det lite som skiller hovedmål og sidemål annet enn at du skal skrive på ulike målformer. Begge krever at du kan pensum.

Ja, selvsagt. Når jeg tenker på pensum, tenker jeg mest på kunnskaper om kultur, språk og litteratur. Ikke skriveferdigheter og sjangerkunnskap. Burde ikke de to sistnevnte være mer fremtredende? Å skrive en tekst uten å ha massiv kunnskap om romantikken. Kunnskap man ikke rekker å lese seg opp på der og da. Analyse/tolk av enkel tekst eller sammensatt tekst, sammenligne tekster, skrive kåseri, skrive om egne meninger ang. et tema.

Jeg fant det litt rart, at alle oppgavene utenom en, dreide seg om romantikken. For å si det slik; romantikken er det temaet jeg er mest usikker på. Jeg er ikke slapp ang. eksamen, bare litt ustø på enkelte tema. Forbereder meg så godt jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kom ikke den oppgava i fjor, hadde jo fordypningsoppgave om egen dialekt.

Hehe, det var både en kjekk og enkel oppgave! Jeg reddet noen karakterer på den.

AnonymBruker
Skrevet

Eksamen skal avklare i hvor stor grad du har oppnådd læringsmålene som er satt i læreplanen til norskfaget. Selvfølgelig kreves det kunnskaper i langsvarsoppgaven da.

Med alle hjelpemidler tilgjengelig så skal det, som noen over her nevnte, svært godt gjøres å ikke kunne svare i det hele tatt! (Såvidt jeg husker er det vel også et læringsmål i seg selv å kunne bruke kilder/hjelpemidler...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Man kan lett vere blank på en opppgave. Å skrive en elendig kortsvarsoppgave er verre enn å levere blankt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Man kan lett vere blank på en opppgave. Å skrive en elendig kortsvarsoppgave er verre enn å levere blankt.

Regner med at det den brukeren du siterer egentlig mener, er at man må være nærmest tilbakestående for å ikke klare å svare greit på en kortsvarsoppgave når man har både lærebok og alt annet tilgjengelig... :sjenert:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den skriftlige delen har fokus på grammatikk og skrivekunnskaper, og den muntlige skal få frem de andre delene av pensum. Sammen skal de gi et helhetlig inntrykk av h a man kan. Synd om man ikke får vist hva man kan ang oppgaveskrivning fordi man er uheldig med tema!

Du virker forresten litt nedlatende synes jeg..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at det den brukeren du siterer egentlig mener, er at man må være nærmest tilbakestående for å ikke klare å svare greit på en kortsvarsoppgave når man har både lærebok og alt annet tilgjengelig... :sjenert:

Hvis man ikke er god på å skrive så hjelper det lite med hjelpemiddler!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Romantikken er et stort tema, og du jobber mye med det på VG2. Det som kanskje var utfordrende med denne eksamenen var at med unntak av dialektoppgava var oppgavene basert på ting du var gjennom på vg1 / vg2. Slik er norskeksamen, alle årene teller. Med unntak av oppgave 1 som var litt klønete formulert mener jeg at det var en nokså god eksamen. Hvilken oppgave valgte du?

edit: Her http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Fellesfag-videregaende/Norsk-sidemal-/ finner du gamle eksamensoppgaver i norsk sidemål (riktignok uten vedlegg, men disse går ann å finne i a-tekst f.eks).

Endret av Porcelain

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...