Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen sykepleiere eller sykepleiestudenter her - som bor alene med barn? Er interessert i å høre deres erfaringer.

Jeg er selv alene med et barn på 6 år og har veldig lyst å begynne å studere til sykepleie neste høst. Men er usikker på hvordan yrket lar seg kombinere med min situasjon. Virker som de aller fleste sykepleiere må jobbe turnus med dag, sein og nattvakter om hverandre? Jeg har barnefar og stor familie som hjelper til, men vil veldig gjerne høre om hvordan dere løser det i hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går første året på sykepleie. Jeg har ikke selv erfaring med kombinasjonen barn og studie, men har ei venninne i klassen som har et barn på 2 år. Vi har tidligere vært i praksis i over to måneder, og vaktene vi skal fordele ganske gjevnt på dag- og kveldsvakter. Men på grunn av at hun har et lite barn som ikke kan være alene på kveldstid, trengte hun bare 2 kveldsvakter i løpet av denne perioden.

Så tenker at det nok alltid vil være mulig å finne løsninger dersom det skulle være vanskelig for deg også :)

Kan jo også nevne at vi velger vakter selv. Har jo en kontaktsykepleier vi skal følge så mye som mulig, men setter opp vaktene slik som det passer oss. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som var alenemor og sykepleier (dette var på 90-tallet). Faren min var helt ute av bildet. Moren min jobbet 100 % og i turnus. Det gikk helt fint.

Jeg hadde barnevakt på kveldene og nettene de gangene hun jobbet. Av og til besteforeldre som passet meg.

Det var supert å ha en mor som hadde fri på formiddagene i blant, og som kunne kjøre meg til skolen og sånt. Siden hun jobbet fulltid (og i en såpass bra jobb, med helgetillegg og alt) klarte vi oss greit økonomisk også. I mange år leide hun leilighet gjennom jobben, helt til hun kjøpte egen. Jeg hadde mer leker/lommepenger/dyrere fritidsaktiviteter enn de fleste av vennene mine. Jeg syntes det var helt greit å ha barnevakt. Fra jeg var rundt 13 år var jeg alene når hun jobbet, også om natten. Var aldri noe problem.

Ta utdannelsen du! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har noen som kan passe barnet når du jobber kveld, helg (og natt, hvis du jobber tredelt turnus) så er det ikke noe problem. Men å finne en jobb som kun har dagvakter er veldig vanskelig, stillingene på poliklinikkene er det hard refs om og bare de med mest erfaring får de.

Jeg er selv sykepleierstudent og vi må følge veileders turnus så langt det lar seg gjøre, om man er alene med barn så må vi søke om dispensasjon for å ikke følge oppsatt turnus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...