AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Vi kjøpte en 4,5 roms leilighet i Oslo for 1,6 mill for 3 år siden. Denne har vi pusset opp nesten alle rom i, inkl. kjøkken og bad. Dessuten har boligmarkeddet gått kraftig opp på disse årene. Lignende leiligheter går nå for over 2 mill. Vi kommer til å hanvne i en litt tøff økonomisk situasjon til høsten, da vi venter barn nr 2. Som ikke vil få bhg plass, og jeg dermed må gå hjemme ett år ekstra. (men har mulighet til å jobbe litt i helger/helligdager) Vi har også behov for å pusse opp gjesterommet. Er det mulig å refinansiere lånet, og ta opp 100.000 til?? Og hvordan går man frem for å ordne dette?? Man må vel ha en takstmann for å finne ut hvor mye leiligheten er verdt nå?? Alle tips motas med takk:)
Gjest Gorgonzola Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Noe sier meg at banken kan gi deg et bedre svar enn KG her............. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Dersom dere ikke vil klare dere med dagens lånebyrde, så hjelper det ihvertfall ikke å ta opp mer lån! Og gjesterom må ikke pusses opp. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Dersom dere ikke vil klare dere med dagens lånebyrde, så hjelper det ihvertfall ikke å ta opp mer lån! Og gjesterom må ikke pusses opp. Nei er vel ikke så lurt, men det er som en hjelp til å komme "over kneika" når jeg kan jobbe fullt igjen vil det jo ikke være noe problem! Og jo gjesterommet MÅ pusses opp, fordi det skal bli til barnerom... Vet jeg må kontakte banken, men, lurte på om noen har erfaring i forhold til hva man trenger av taks/papirer og hvor "gamle" disse kan være osv...
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 100.000 kr til for å pusse opp "ett" gjesterom?? det er vel litt mye! Dere trenger en verdivurdering eller ny takst på boligen. Dere tar med dette til banken og søker om refinansiering om dere har noe å gå på. Men tror ikke dere har råd til å låne mer iom du mister en del inntekt i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Nei er vel ikke så lurt, men det er som en hjelp til å komme "over kneika" når jeg kan jobbe fullt igjen vil det jo ikke være noe problem! Og jo gjesterommet MÅ pusses opp, fordi det skal bli til barnerom... Vet jeg må kontakte banken, men, lurte på om noen har erfaring i forhold til hva man trenger av taks/papirer og hvor "gamle" disse kan være osv... Kutt forbruket fra nå av, da, vel, og spar dere opp penger til den tunge tiden. Og det koster ikke mange kronene med noen liter maling og evt. gulvbelegg. Tæring etter næring. 1
-hild Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Ring en megler og be om en verdivurdering. Forklar at den skal brukes til refinansiering av lånet. Vær forberedt på at dere må betale litt for det (ulik praksis, så det kan lønne seg å ringe et par og be om pris). Så kontakter dere banken, og setter opp en avtale der. Verdivurderingen kan Max være 6 mnd. Om dere ikke kan låne mer, så kan verdivurderingen brukes til å presse rentenivået, det er jo også verdt å tenke på....
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 TS Tusen takk for svar! Nei vi trenger ikke 100.000 for å pusse opp det rommet, men hadde vært greit med litt penger til mat og klær de mnd jeg står uten inntekt... Vi sparer alt vi har til overs vi, men det er ikke så mye... Kansje nok til å dekke det en økt lån vil koste oss. Og vi lever økonomisk. Men å spare 100.000 på 1 år det er nok umulig. Men ja skal bestill meg en time til økonomisk rådgivning i banken. Kanje ta det før jeg begynner å styre med takst?? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Jeg fikk til nød låne opp 50000 på en nedbetalt leilighet til den gang 1,5 mill. De så kun på inntekten min.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Man løser ingen økonomiske problemer med å ta opp mer lån , det er bare å utsette problemene . Utsett opppussing til dere har råd , det er vel ikke så ille at ikke ungen kan sove der ? Man trenger ikke prinesseseng og rosa tapet liksom 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #11 Skrevet 31. mai 2012 Den av dere som skal gå i ulønnet permisjon (hvordan vet dere forresten at dere ikke får barnehageplass allerede nå? Passe fatalistisk...) må skaffe seg kvelds-, natt- og/eller helgejobb. For om dere ikke klarer å spare opp nok til å dekke opp ulønnet permisjon nå med to inntekter, så vil dere ikke klare dere med at en går i ulønnet permisjon. Og økt lån er ikke løsningen. Med mindre gjesterommet har hull i tak, vegger og gulv, så er det godt nok som det står til barnerom enn så lenge. Så pusser dere opp (billig) når dere har råd til det. Det har dere ikke nå eller i overskuelig fremtid. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Jeg fikk til nød låne opp 50000 på en nedbetalt leilighet til den gang 1,5 mill. De så kun på inntekten min. Naturligvis ser de kun på inntekt, om sikkerheten er god nok. For det er inntekten som bestemmer betalingsevnen. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 Den av dere som skal gå i ulønnet permisjon (hvordan vet dere forresten at dere ikke får barnehageplass allerede nå? Passe fatalistisk...) må skaffe seg kvelds-, natt- og/eller helgejobb. For om dere ikke klarer å spare opp nok til å dekke opp ulønnet permisjon nå med to inntekter, så vil dere ikke klare dere med at en går i ulønnet permisjon. Og økt lån er ikke løsningen. Med mindre gjesterommet har hull i tak, vegger og gulv, så er det godt nok som det står til barnerom enn så lenge. Så pusser dere opp (billig) når dere har råd til det. Det har dere ikke nå eller i overskuelig fremtid. Jeg har en jobb hvor jeg kan jobbe kveld/helg/natt, men er vel kunn helger/helligdager som lar seg gjøre uten barnevakt. (det får jeg nok av og til) At vi ikke får bhg plass kan jeg vite, fordi ingen barn født etter 1 sept har har fått plass i bhg før året etter i denne bydelen på mange år! Med tilsammen 600.000 i årslønn, er det ikke så lett å skulle spare opp en årslønn?? men hvis du har noen gode tips sier jeg takk:) Rommet har faktisk flere hull i veggen, og er ikke mye barnevennlig, Så derfor tenkte jeg at å øke huslånet noe, er lurere på sikt enn forbrukslån og kredittkort som dessverre ellers må bli realiteten, og som er myyye dyrere og farligere!! Med to barn trenger man jo litt å leve av også, og det er ikke min feil at det ikke er mulig med bhg eller dagmamma så jeg kunne jobbet fullt!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Mannen din er vel hjemme på kveld og natt, så da kan du vel jobbe? Og jeg ser dere har 4,5 rom. Ergo har dere allerede to soverom som er fullt brukbare. Ungene kan fint dele rom i noen år. 2
jabx Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Ring en megler og be om en verdivurdering. Forklar at den skal brukes til refinansiering av lånet. Vær forberedt på at dere må betale litt for det (ulik praksis, så det kan lønne seg å ringe et par og be om pris). Dere kan også høre med megleren dere eventuelt brukte til å selge forrige leilighet. Siden dere allerede har/hadde et kundeforhold kan det være han/hun tar det gratis (og selvsagt håper på å få dere som kunder igjen når dere selger dagens bolig).
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Mannen din er vel hjemme på kveld og natt, så da kan du vel jobbe? Og jeg ser dere har 4,5 rom. Ergo har dere allerede to soverom som er fullt brukbare. Ungene kan fint dele rom i noen år. Hvem skal passe babyen fra jeg drar på jobb 14.30 til mannen er hjemme fra sin jobb 16.46?? og mener du at jeg skal komme hjenm fra nattevakt for å ta meg av en baby uten mulighet for å sove??? Dessuten drar jo mannen på jobb før jeg kommer hjem fra nattevakt, og tror ingen gidder å komme helt hit for å sitte barnevakt kl 7-8.30.... Men får høre hva banken kan hjelpe oss med. Får vi ikke økt lånet får vi i hvertfall kansje redusert renta litt siden boligen har økt, og evt søke avdragsfrihet... Kan man bruke BSU til oppussing foresten??
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 Du får nok ikke brukt BSU på oppussing, men jeg tror du kan bruke BSU på å betale avdrag på boliglånet
jabx Skrevet 31. mai 2012 #18 Skrevet 31. mai 2012 Du får nok ikke brukt BSU på oppussing, men jeg tror du kan bruke BSU på å betale avdrag på boliglånet BSU kan man da bruke på alt som har med bolig å gjøre?
Birgitta Skrevet 31. mai 2012 #19 Skrevet 31. mai 2012 De fleste meglere gir gratis verdivurdering, men sjekk for enkelte vil ha betaling or å gi deg det skriftlig om det bare er for refinansiering og ikke salg. Brukte nettopp Krogsveen selv. Så kan dere enten få bedre lånebetingelser eller lavere rente, slik at dere har mulighet for å spare, eller dere kan få boligkreditt.
Zzyzx Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 BSU kan man da bruke på alt som har med bolig å gjøre? Nei, stort sett kun til erverv av ny fast bolig. Det vil si at BSU må være opprettet før boligen kjøpes, men pengene kan deretter brukes til å f.eks. betale vanlige avdrag og renter på boliglån. http://www.dinside.no/33353/naar-kan-du-bruke-bsu-pengene Hvis TS har mye på BSU, så kan det jo hende avdragsfrihet kombinert med å bruke BSU på rentebetalingene kan være en løsning. Avhengig av hvor mye som står på BSU så kan man få noen måneder uten å måtte betale noe på vanlig vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå