AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Del Skrevet 31. mai 2012 Hei! Jeg tok av reguleringa for 6 år siden. Fikk da beskjed av tannlegen og bruke den i 2 år på natta. Jeg bruker den fortsatt, 4 år lenger enn hun sa. Hver natt. Har glemt og tatt den med på ferier ogsånt innimellom, og da får jeg vondt i tenna om jeg ikke bruker den en natt. Når jeg tar den på etter og ikke ha brukt den en natt så er gommen VELDIG stram. Så virker som tennene mine flytter veldig på seg fort om jeg ikke bruker denne. Noen andre som har sluttet med gom og hadde det sånn? Sluttet dere likevel? Ble tennene i en helt annen form? Ikke lyst til å bruke gom resten av livet heller. Men vil ikke ha tenner som jeg hadde før... Ble litt rotete dette men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #2 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg sluttet etter den tiden jeg skulle, husker ikke hvor lenge det var. Tennene flyttet litt på seg, men det er ikke sånn at de har fortsatt å flytte på seg etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Del Skrevet 31. mai 2012 Da er det vel bare å kaste seg i det og satse på at det går greit da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 31. mai 2012 #4 Del Skrevet 31. mai 2012 Det er helt naturlig at tennene flytter litt på seg når du slutter å bruke gommen. De flytter seg forøvrig ikke så mye som du tror, selv om gommen kjennes superstram når du prøver å sette den på igjen. De faller på en måte på plass til der de skal stå nå, i stedet for å bli tvunget til å stå helt perfekt. Får du voldsomme forandringer i tyggeflaten eller en tann som plutselig står på feil sted, kontakter du naturligvis tannlegen på nytt, men det kommer nok til å gå fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Del Skrevet 31. mai 2012 okei lei av og bruke gommen så da stoler jeg på dere og slutter med den Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #6 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg klarte å knuse gommen min etter noen år og da fikk tennene vandre sin egen vei. For å si det pent så har de flyttet seg veldig mye. Ikke så ille som utgangspunktet tror jeg, men faktisk overraskende mye. Må legge til at vi snakker om 20 år her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #7 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg klarte å knuse gommen min etter noen år og da fikk tennene vandre sin egen vei. For å si det pent så har de flyttet seg veldig mye. Ikke så ille som utgangspunktet tror jeg, men faktisk overraskende mye. Må legge til at vi snakker om 20 år her. ååh :/ så sinnsykt kjedelig! Du har ikke vært hos tannlegen og fått fiksa det opp eller noen erstatning for det? Ikke lett og vite hva man skal gjøre med dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #8 Del Skrevet 31. mai 2012 Hva med å dra til reguleringstannlegen og få satt på en permanent streng på baksiden av tennene, så slipper du å bruke en sånn plate? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #9 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg har streng både nede og oppe. Men de forandrer seg etter bare et døgn likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #10 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg har streng både nede og oppe. Men de forandrer seg etter bare et døgn likevel Er du TS? Klarer du å kjenne hvor det føles stramt når du tar på gommen etter å ikke ha brukt den? Strengen skal jo holde tennene helt fast, dvs de tennene som er festet i den. Om det er jekslene som flytter litt på seg så tror jeg neppe det vil være et kosmetisk problem, ei heller funksjonsmessig, for de flytter seg jo ikke sponant slik at de ikke passer i bittet mot tennene i den andre kjeven? Hvis fortennene flytter på seg, så høres det ut som strengen ikke fungerer slik den skal... (Er du sikker på at den sitter fast riktig? Og hvor mange tenner er festet i den?) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AA Skrevet 1. juni 2012 #11 Del Skrevet 1. juni 2012 Jeg brukte så godt som aldri min gom og når jeg prøvde den igjen gjorde det så vondt at jeg bare lot være så skulle tro mine tenner hadde flyttet masse på seg men ser ingen forskjell og de er fortsatt rett og pene, dog har jeg venner som heller aldri brukte gommen og tennene dems er like skeive som før de tok regulering. Tror nok det bare er tilfeldigheter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #12 Del Skrevet 1. juni 2012 Er du TS? Klarer du å kjenne hvor det føles stramt når du tar på gommen etter å ikke ha brukt den? Strengen skal jo holde tennene helt fast, dvs de tennene som er festet i den. Om det er jekslene som flytter litt på seg så tror jeg neppe det vil være et kosmetisk problem, ei heller funksjonsmessig, for de flytter seg jo ikke sponant slik at de ikke passer i bittet mot tennene i den andre kjeven? Hvis fortennene flytter på seg, så høres det ut som strengen ikke fungerer slik den skal... (Er du sikker på at den sitter fast riktig? Og hvor mange tenner er festet i den?) Ja, jeg er ts. Jeg syns det strammer på alle tennene som er oppe. . Der strengen er og på selve jekslene :/ Men mest på de bakerste jekslene tror jeg. Strengen sitter festa på alle tennene og likt som den gjorde da jeg var hos tannlegen og fikk den på. Etter det jeg vet hvert fall.. Men virker som jeg nesten må satse på at det går bra. Eller fortsette med gomen, og da vil jeg heller bruke gom hver natt enn å få de stygge tennene jeg hadde. Men som du sier er det kanskje bare jekslene mine og det er vel ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 16. juli 2013 #13 Del Skrevet 16. juli 2013 Hei. Jeg hadde regulering i 2 år, så fikk jeg en gom, som jeg skulle bruke hver natt i to år. Glemte å bruke den en natt, og nå passer den ikke lenger (den sitter ikke sånn som den gjorde)... Er det noe farlig? Vil tennene mine bli skjeve? Skal jeg fortsette og ha den på selv om den ikke sitter ordentlig på? Hilsen Anonym person Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2013 #14 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg bruker fremdeles gom, og sluttet med regulering for ca 10 år siden. Fikk beskjed av tannlegen om at jeg burde bruke den frem til visdomstennene var kommet. De er nesten vokst ut, men ikke helt. Heldigvis har jeg blitt glad i gommen, og sover best med! Anonymous poster hash: 3443c...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mundane Skrevet 17. juli 2013 #15 Del Skrevet 17. juli 2013 Hei. Jeg hadde regulering i 2 år, så fikk jeg en gom, som jeg skulle bruke hver natt i to år. Glemte å bruke den en natt, og nå passer den ikke lenger (den sitter ikke sånn som den gjorde)... Er det noe farlig? Vil tennene mine bli skjeve? Skal jeg fortsette og ha den på selv om den ikke sitter ordentlig på? Hilsen Anonym person Jeg stoppet å bruke gom før jeg burde. Mye av tennene gikk tilbake som det var før. Har et stort mellomrom mellom fortennene f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå