Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg mangler alt av videregående skole, så jeg har ikke fagbrev, ikke studiekompetanse...

Dum som jeg var så droppa jeg ut på første året. ANGRER!!! :-(

Nå har det gått såpass mange år, jeg blir 22 og jeg føler at jeg ikke har lyst til å gå alle tre videregående årene nå, men jeg har veldig lyst til å studere foto, makeup eller mote.

For å komme inn på slike høyskoler, utenlandske studier osv så trenger man den forbaskade studiekompetansen..

Jeg har også kikket på kveldsstudie for å få den kompetansen, men det jeg fant ut var at man må være minst 23 år? Det er halvannet år til..

Jeg lurer på om det er noen som vet om noe studie innen disse tre emnene som man IKKE trenger slik studiekompetanse?? Jeg kunne gjerne tenkt meg å studert utenlands også. (Gjerne New York eller LA :-))

Takk! :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva har du gjort disse årene etter du sluttet på videregående?

Nå er det riktignok litt for sent mtp søknadsfrister, men jeg ville ha søkt meg inn på en eller annen høyskole basert på realkompetanse om du har grunnlaget for det. Greit at du egentlig er litt for ung, men jeg ville prøvd, i verste fall får du nei.

Samtidig, dette vil jo kun være aktuelt før neste høst, så i mellomtiden kunne du ha tatt de fagene du trenger for å få generell studiekompetanse som privatist.

Lykke til!

Edit: Det er mulig det finnes noen private skoler som ikke krever studiekompetanse i utlandet. Men da får du vel ikke, etter hva jeg har fått beskjed om (for mange år siden), studiestøtte fra Lånekassen. Ellers så finnes det vel kanskje noen private i Norge og som du kan studere på? :vetikke:

Endret av O'hara
Gjest Marmot
Skrevet

Gjelder ikke 23+5 fra og med det året du fyller 23? Så om du fyller 22 i år, trenger du bare de fagene man må ha for 23+5, forutsatt at du har gjort noe fornuftig med de årene etter vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg mangler alt av videregående skole, så jeg har ikke fagbrev, ikke studiekompetanse...

Dum som jeg var så droppa jeg ut på første året. ANGRER!!! :-(

Nå har det gått såpass mange år, jeg blir 22 og jeg føler at jeg ikke har lyst til å gå alle tre videregående årene nå, men jeg har veldig lyst til å studere foto, makeup eller mote.

For å komme inn på slike høyskoler, utenlandske studier osv så trenger man den forbaskade studiekompetansen..

Jeg har også kikket på kveldsstudie for å få den kompetansen, men det jeg fant ut var at man må være minst 23 år? Det er halvannet år til..

Jeg lurer på om det er noen som vet om noe studie innen disse tre emnene som man IKKE trenger slik studiekompetanse?? Jeg kunne gjerne tenkt meg å studert utenlands også. (Gjerne New York eller LA :-))

Takk! :-))

Mener jeg har hørt noe lignende før, at du blir for gammel for videregående og for ung for voksenopplæring. Om jeg ikke tar helt feil.

Tror mange studier innen makeup, frisør og hudpleie ikke setter krav til studiekompetanse.

F.eks. norsk hudpleieskole, http://www.norskhudpleieskole.no/default.aspx?pageId=10

Skrevet

Jeg har jobbet med elektronikk-varer sia jeg sluttet, pluss et år på folkehøyskole med foto som fag.

Takk for svar! Skal undersøke litt mer på det der da ;-D

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har jobbet eller gått på skole i fem år siden du fylte 16, så kan du ta de obligatoriske fagene og søke deg inn etter 23/5-regelen. Det gjelder i fra det året du fyller 23, så dersom du blir 22 i år så gjelder det fra neste år. Du trenger uansett litt tid på å få tatt fagene. Du må ta engelsk, norsk, matematikk, historie, naturfag og samfunnsfag.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ta et år på sonans, bjørknes e.l. for å få 23/5-studiekompetanse :) Det er fortsatt plasser fra høsten av, og disse skolene støttes av lånekassen.

Jeg er 26, og skal gjøre det nå til høsten. Jeg gjorde det samme som deg, og har i tillegg tatt make up artist-kurs/skole på 6 mnd, men driver ikke med dette til vanlig. Der jeg gikk krevdes det ikke studiekompetanse, studiekompetanse er jo ganske "irrelevant" ift det du skal drive med som f.eks make up artist. Jeg ville anbefalt deg å ta studiekompetanse uansett - det kommer godt med om du skal utdanne deg når som helst i livet, eller å ta kontakt med de skolene som er aktuelle for deg og høre om du kan søke på tross av mangel på studiekompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også anbefale deg å ta studiekompetanse. Det blir vanskeligere og vanskeligere å finne motivasjonen til det for hvert år som går, og man vet jo aldri hva man kanskje vil om fem år. Jeg droppet ut fra videregående, men tok de eksamenene jeg trengte for å få studiekompetanse da jeg var 25. Det er jeg veldig glad for nå, for til høsten begynner jeg å studere til master på Blindern.

Innen jeg tok fagene fra videregående, kom jeg faktisk så langt som til å betale depositum for første skoleår på en makeupskole i Oslo. Det kan godt hende du er mye mer bestemt på hva du vil enn det jeg var, men uten studiekompetanse vil du ha mange færre muligheter til å ombestemme deg senere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

http://www.bybroen.vgs.no/

Anbefales, og passer for deg som faller mellom vanlig vgs og voksenopplæring. Er mangfoldig tusener billigere enn sonans, bjørknes osv. Opplegget er helt som ved vanlig videregående opplæring. Møteplikt, prøver, standpunktkarakterer osv.

God oppfølging, og de tar opp elever fra hele landet.

De kan også hjelpe deg og skreddersy studieprogram for deg.

Anbefaler deg i alle fall å skaffe generell studiekompetanse.

Du er bare 22!

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde hatt studiekompetanse så hadde du kanskje forstått at de utdanningene du tenker på er å kaste pengene ut av vinduet. Få deg studiekompetanse og en ordentlig utdanning, ikke tullefag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du hadde hatt studiekompetanse så hadde du kanskje forstått at de utdanningene du tenker på er å kaste pengene ut av vinduet. Få deg studiekompetanse og en ordentlig utdanning, ikke tullefag.

Tullete!

Det finnes mange som gjør suksess i slike "tullefag", og at du skal fortelle at dette ikke passer ts, det er det som er tullete! Du kjenner jo ikke henne??

Hun kan jo være den nye Kevyn Aucoin for alt det vi vet.

Edit: Skrivefeil

Endret av O'hara
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder ikke 23+5 fra og med det året du fyller 23? Så om du fyller 22 i år, trenger du bare de fagene man må ha for 23+5, forutsatt at du har gjort noe fornuftig med de årene etter vgs.

Jepp!

Jeg ville tatt de manglende fagene som privatist, og søkt meg inn etter denne regelen. Det var faktisk slik jeg kom inn på høyere utdanning.

Som de fem årene teller alt du har gjennomført av videregående, folkehøgskole, arbeid, førstegangstjeneste osv.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...