AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Da vi giftet oss for 2 år siden, da fikk vi 3 mdn å planlegge, spare, og alt som hører til, så da hadde vi forlovere, og nærmeste familie til sammen 41 til middagen. Men vi hadde så mange andre vi ville feire dagen sammen med, så vi valgte å invitere de til Kaffen. Middagen var ferdig ca 30 min før de andre kom og ingen problemer. 94 kaffegjester ankom og festen varte til de små timer. Under middagen var det kun min manns tale som ble holdt under middagen, ellers fikk alle høre de talene som var. Og via facebook og andre felles venner som ikke var der, så var det ingen klager og alle var fornøyde. Men er vi virkelig så ille? Er dette med kaffegjester noe som er så ille? Vi hadde ikke mulighet til spare så mye penger, vi hadde ingen foreldre i live, så vi måtte ta alt på egen kappe.
Sol79 Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Du vil nok få like mange ja som nei når du spør her. Personlig syns jeg ikke noe om konseptet med kaffegjester, og spesielt ikke så mange som nesten 100 stk. Jeg syns ikke man skal sortere folk, men det er jo opp til hver enkelt. 3
Gjest kittycat Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Nei det spørs vel litt på sitasjonen! i og med at 94 kaffigjester ankom er det helt greit. Noe annet om det var 20 kaffigjester og 50 til middag hvor noen av de 20 var nærmt deg.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Jeg syns det er helt greit. Det er jo brudeparet som skal gjøre det som passer best for de, og det er jo de som skal feires. Har man ikke mulighet til å be alle på middag så har man ikke det. Det er brudeparet sin store dag- ikke gjestene sin.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Vel, det TS skriver er vel nesten "etter boka" riktig i forhold til alle svarene som kom inn i eksisterende tråd angående kaffegjester. Både grunnen og antallet gjester kan i følge de fleste forsvares, så jeg vil tro TS får flest svar om at dette er ok. 2
Amens Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Vi har invitert en liten håndfull perifere venner til kaffe. De bor alle i byen og har kort reise (de fleste kan gå). Jeg kommer og til å gi beskjed om at vi ikke vil ha dyre gaver fra dem, gjerne ett fint kort eller kreativt bidrag. Tror at tommelfinger regel for kaffe gjester er at man ikke skal få dem til å føle seg som "annenrangs" gjester, ikke invitere folk som må reise langt og ikke dra middagen ut i det uendelige slik at de må vente på gangen i timesvis. Bryllupsdagen er brudeparets dag, men man må respektere sine gjester og behandle dem deretter. Man inviterer vel folk fordi man er glad i dem og ønsker å dele dagen med dem?
Gjest navnelapp Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Vi har invitert kollegaer og dei som syng i eit kor eg er med i til kaffen. Dei er veldig entusiastiske, og har sjølvsagt ingen tankar om at dei skulle kome til middag, ei heller at dei skulle vere annanrangs gjestar. Alternativet ville jo vere å ikkje invitere dei, og dei vel jo sjølv om dei vil kome eller ikkje. Vi vil ha ein relativt kort middag, og hovudbolken av talar og innslag vil vere under kaffen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Litt OT, men kan dere være så snill å skrive kaffegjester istedenfor det som er feil; kaffe gjester... 8
Lottiz Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Jeg synes det er helt ok å invitere noen til kaffen. Ikke sikkert kona til kollegaen har noen interessa av å høre talene fra søsken etc. Da er det bedre at de kan få være med på bare festen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Dersom hovedvekten av de inviterte kun kommer til kaffen, og det bare er den nærmeste familien som får komme på middagen, er det ok. Men likevel, et lite tankekors: Hvorfor skulle noen invitere kona til kollegaen til kaffe, som i innlegget over? Selv om det er en stor dag for brudeparet, så bør de være ydmyke over at det faktisk ikke er en like stor begivenhet for kreti og preti av bekjentskaper, og da er ofte det beste å la være å invitere disse i det hele tatt. Gave må man jo gjerne ut med selv om man takker nei, og alternativet (altså å delta) blir ikke akkurat noe billigere det heller. Jeg snakker kun for meg selv her, men jeg ønsker at perifere bekjenskaper dropper å invitere meg med mindre jeg får være med på middagen også. Med mindre brudepare står meg nær er det faktisk ikke noen stor begivenhet for meg at Kollega 1 skal gifte seg med samboeren gjennom 6 år, og muligheten for å innta et bedre måltid er en av de få incentivene som gjør at jeg ville vurdert å delta. Kaffe og en lunken Bailey's? Det har jeg jo hjemme, og ikke hadde jeg trengt å kjøpe ny kjole heller... Mulig jeg høres bitter ut nå, men for meg er faktisk en bryllupsinvitasjon det samme som å få en regning i posten. Gave må man jo nesten kjøpe uansett. 5
Amens Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Dersom hovedvekten av de inviterte kun kommer til kaffen, og det bare er den nærmeste familien som får komme på middagen, er det ok. Men likevel, et lite tankekors: Hvorfor skulle noen invitere kona til kollegaen til kaffe, som i innlegget over? Selv om det er en stor dag for brudeparet, så bør de være ydmyke over at det faktisk ikke er en like stor begivenhet for kreti og preti av bekjentskaper, og da er ofte det beste å la være å invitere disse i det hele tatt. Gave må man jo gjerne ut med selv om man takker nei, og alternativet (altså å delta) blir ikke akkurat noe billigere det heller. Jeg snakker kun for meg selv her, men jeg ønsker at perifere bekjenskaper dropper å invitere meg med mindre jeg får være med på middagen også. Med mindre brudepare står meg nær er det faktisk ikke noen stor begivenhet for meg at Kollega 1 skal gifte seg med samboeren gjennom 6 år, og muligheten for å innta et bedre måltid er en av de få incentivene som gjør at jeg ville vurdert å delta. Kaffe og en lunken Bailey's? Det har jeg jo hjemme, og ikke hadde jeg trengt å kjøpe ny kjole heller... Mulig jeg høres bitter ut nå, men for meg er faktisk en bryllupsinvitasjon det samme som å få en regning i posten. Gave må man jo nesten kjøpe uansett. Er det tradisjon at kaffegjester skal gi gaver? Greit nok med en liten oppmerksomhet, men jeg vil ikke at mine kaffegjester skal gi dyre gaver, og HVERTFALL ikke om de ikke kan komme. Men jeg synes det merkelig når man ikke inviterer partner. Hadde vert veldig rart om min kommende mann hadde blitt invitert i ett bryllup, men ikke jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Er det tradisjon at kaffegjester skal gi gaver? Greit nok med en liten oppmerksomhet, men jeg vil ikke at mine kaffegjester skal gi dyre gaver, og HVERTFALL ikke om de ikke kan komme. Men jeg synes det merkelig når man ikke inviterer partner. Hadde vert veldig rart om min kommende mann hadde blitt invitert i ett bryllup, men ikke jeg... Jeg har i alle fall blitt tilsendt link til ønskelister hos diverse forhandlere når jeg har vært invitert som kaffegjest... Tekstmeldinger fra forlovere jeg aldri har møtt, med beskjed om å betale inn en høy sum for utdrikningslaget har jeg også fått...
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har i alle fall blitt tilsendt link til ønskelister hos diverse forhandlere når jeg har vært invitert som kaffegjest... Tekstmeldinger fra forlovere jeg aldri har møtt, med beskjed om å betale inn en høy sum for utdrikningslaget har jeg også fått... Det er så sprengt..
Athene Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Det kommer ann på. Jeg mener det er greit når - Man har et strengt tidsprogram, og kaffegjestene kommer på et naturlig tidspunkt, og får en del ut av kvelden. - Kaffegjestene er en klart definert gruppe. Man har ikke delt vennegjengen i tok, eller invitert halvparten av søskenbarna. - Kaffegjestene blir ikke avspist med rester og lunkent vann. Serveringen etter at de har ankommet bør være gjennomtenkt. - Man forventer ikke store gaver av disse. Dersom gavelister er lagt ut bør man inkludere en del gaver til 100 - 500 kroner. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Begynner med å fortelle at jeg snart har vært gift i 30 år, så da forstår dere at jeg er godt voksen. I "min" tid var det ikke noe som het kaffegjester. Enten var en bedt og var gjest eller så var en ikke bedt. Ingen ble sure for det den gangen. Personlig så synes jeg å be til kaffe er en uting. Blir på en måte å tigge ekstra gaver. Jeg vil se den som bare har med seg et koselig kort når en kommer til kaffe. Har selv vært i bryllup i senere tid og alle kaffegjestene har hatt med seg dyre flotte gaver. Forstår at en vil dele denne dagen med flest mulig, men har en ikke råd til å ha alle til middag, så er det sånn det er. 6
Gjest GetOverIt Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Begynner med å fortelle at jeg snart har vært gift i 30 år, så da forstår dere at jeg er godt voksen. I "min" tid var det ikke noe som het kaffegjester. Enten var en bedt og var gjest eller så var en ikke bedt. Ingen ble sure for det den gangen. Personlig så synes jeg å be til kaffe er en uting. Blir på en måte å tigge ekstra gaver. Jeg vil se den som bare har med seg et koselig kort når en kommer til kaffe. Har selv vært i bryllup i senere tid og alle kaffegjestene har hatt med seg dyre flotte gaver. Forstår at en vil dele denne dagen med flest mulig, men har en ikke råd til å ha alle til middag, så er det sånn det er. Mamma og pappa giftet seg for ca 25 år siden, og de hadde kaffegjester. Hun var også i flere bryllup som kaffegjest. Så å si at dette ikke var tilfellet før i tiden er helt feil.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Begynner med å fortelle at jeg snart har vært gift i 30 år, så da forstår dere at jeg er godt voksen. I "min" tid var det ikke noe som het kaffegjester. Enten var en bedt og var gjest eller så var en ikke bedt. Ingen ble sure for det den gangen. Personlig så synes jeg å be til kaffe er en uting. Blir på en måte å tigge ekstra gaver. Jeg vil se den som bare har med seg et koselig kort når en kommer til kaffe. Har selv vært i bryllup i senere tid og alle kaffegjestene har hatt med seg dyre flotte gaver. Forstår at en vil dele denne dagen med flest mulig, men har en ikke råd til å ha alle til middag, så er det sånn det er. Vel... det kommer an på hva som er tradisjonen der du bor. Å si at det ikke var noe som het kaffegjester for 30 år siden er rett og slett tullete. Jeg har vært i flere bryllup - også for 30 år siden, og da var kaffegjester like normalt som i dag.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Dersom hovedvekten av de inviterte kun kommer til kaffen, og det bare er den nærmeste familien som får komme på middagen, er det ok. Men likevel, et lite tankekors: Hvorfor skulle noen invitere kona til kollegaen til kaffe, som i innlegget over? Selv om det er en stor dag for brudeparet, så bør de være ydmyke over at det faktisk ikke er en like stor begivenhet for kreti og preti av bekjentskaper, og da er ofte det beste å la være å invitere disse i det hele tatt. Gave må man jo gjerne ut med selv om man takker nei, og alternativet (altså å delta) blir ikke akkurat noe billigere det heller. Jeg snakker kun for meg selv her, men jeg ønsker at perifere bekjenskaper dropper å invitere meg med mindre jeg får være med på middagen også. Med mindre brudepare står meg nær er det faktisk ikke noen stor begivenhet for meg at Kollega 1 skal gifte seg med samboeren gjennom 6 år, og muligheten for å innta et bedre måltid er en av de få incentivene som gjør at jeg ville vurdert å delta. Kaffe og en lunken Bailey's? Det har jeg jo hjemme, og ikke hadde jeg trengt å kjøpe ny kjole heller... Mulig jeg høres bitter ut nå, men for meg er faktisk en bryllupsinvitasjon det samme som å få en regning i posten. Gave må man jo nesten kjøpe uansett. Dette var rett og slett trist lesning. Forhåpentligvis er ikke du en av de vi har invitert i vårt bryllup. Håper også for din skyld at disse regningene tar slutt - antagelig vil de jo det, men den innstillingen som gjest ;-)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Selv om jeg ikke ser på bryllupsinvitasjon som en regning i posten, er jeg enig med gjest over her at jeg ikke skjønner hvorfor perifere venner og kolleger skal inviteres i bryllupet i det hele tatt. Jeg kommer gjerne i mine gode venners bryllup, men mener selv at jeg ikke har noe å gjøre i bryllupet til en kollega jeg har kjent i 6 måneder og snakker om se&hør-temaer i lunsjen. 2
Gjest navnelapp Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Selv om jeg ikke ser på bryllupsinvitasjon som en regning i posten, er jeg enig med gjest over her at jeg ikke skjønner hvorfor perifere venner og kolleger skal inviteres i bryllupet i det hele tatt. Jeg kommer gjerne i mine gode venners bryllup, men mener selv at jeg ikke har noe å gjøre i bryllupet til en kollega jeg har kjent i 6 måneder og snakker om se&hør-temaer i lunsjen. Dei eg inviterer til kaffe har eg jobba saman med i minst 5 år, og eg har sunge i det koret eg inviterer til kaffen like lenge. Eg har mange kollegaer som eg ikkje inviterer, eg inviterer dei som "står meg nær".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå