Gå til innhold

Fungerer Time Out hos dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 5 år som ikke alltid oppfører seg like pent. Av og til gir vi ham en tenkepause på 5 minutter. Dette fører ofte til diskusjoner mens han sitter i time out.

Hva er deres erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Time out brukt riktig, kan fungere greit. Jeg har gått pmto kurs for 4 år siden og her er ikke timeout i bruk lenger.

Jeg har blandede erfaringer og har gått helt vekk fra det.

Det viktigste med timeout er at barnet blir forklart i forkant HVA, HVOR og HVORFOR.

Som sagt har jeg gått helt bort fra timeout fordi jeg vet at det fungerer bedre å snakke med barnet enn å straffe det.

Jeg vil også legge til en kommentar med at det blir diskusjoner med gutten din under timeout. Som voksen skal man ikke diskutere med barn i slike settinger, vi skal bestemme. På pmt lærte vi at i stedenfor å diskutere med barnet skal du si: det blir som jeg har sagt (bare ett eksempel), uansett hva barnet argumenterer med skal du gjenta samme setning uten å endre ordlyd eller tonefall.

Gjest Lindesx
Skrevet

Bruren min bruker time out. For min del så sender han bare 4 åring ut i gangen for "å tenke". Lurer på om barnet virkelig tenker om det han har gjort. Time out brukes for å ta barn ut av situasjon der ens oppførselen hører ikke til.

Skrevet

Eg har ikkje noko tru på det der. Er jo berre ein moderne versjon av skammekrok. Ikkje trur eg små ungar tenkjer noko særleg over kva dei har gjort heller. Etter erfaringa mi fungerar det best å gjenta roleg den same beskjeden når ungen slår seg vrang.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med Imli, Fjern skammekroken!

hva godt har barnet av å sitte akkurat der i akkurat 5 minutt? Eller enda værre, en 1-2åring som skal sitte i ro i 1-2 minutt.

Dersom barnet ikke klarer å roe seg ned slik at det er mulig å snakke med h*n så kan du gi beskjed om å gå på rommet/ut el, og komme tilbake når du vil snakke med meg. Hjelper null å sitte i ro i 5min. Vet med meg selv at dersom jeg er veldig oppbrakt over ting så har jeg veldig vanskelig for å sitte i ro, jeg går og går og går, gjerne ute til jeg har tenkt ferdig.

Når barnet er rolig kan du forklare hvorfor å hvordan. MEN det aller beste er at barnet får forklaringer i forkant (nå glemmer de gjerne de før to sek har gått, men gjennta og gjennta)

Gjest silja
Skrevet

Har ikke barn enda selv, men har jobbet mange år i barnehage+ 2 år i utlandet som au pair, og har brukt time out en del. Ikke nødvendigvis for at barnet skal tenke på hva det har gjort, men for å ta barnet bort fra situasjonen og la det roe seg ned i fred. Jeg passet en toåring som hyyyylte hver gang han ikke fikk vilja si, og da tok jeg han med meg til naborommet og forklarte han at han fikk være sint, men at vi fikk vondt i ørene når han skrek sånn, og at han kunne komme inn til oss igjen når han var ferdig. Det fungerte tipp toppers.

Skrevet

Jeg har brukt det på ett barn. Rett og slett av nødvendighet. Hun var helt rullegardin; det gikk simpelthen ikke an å ta en samtale om ting. Time out i bruk i 2-3 uker og nytt barn. Ble sporadisk brukt i etterkant.

Skrevet

Tror det beror på barnet. På en del barn vill det fungera, på andra inte.

Vi gör det ibland, kanske tre ggr i månaden i snitt.. Då är det för att han inte lyssnar på prat eller flera tillsägelser. Det är viktigt att det används riktigt och inte för länge.

Vår har inte fyllt två och han sitter ju bara på golvet tills jag ser att han slappnar av, antingen genom glädje eller genom att han sänker axlarna och "accepterar läget". Detta tar ofta under 30sekunder vilket är länge nog.

Om vi märker att det skulle ta längre tid så avbryter vi time outen så att det inte blir uppenbart. I de tillfällena är det vi föräldrar som måste gå in i oss själva och se vad vi kan göra för att lätta på stämmningen.

Väldigt ofta är det ju också så att stressade föräldrar skapar stressade barn. De gångerna blir det väldigt fel att "straffa" barnet. Använd därför bara denna metoden om du har energi och förmåga nog till att kunna läsa av situationer, gärna innan de uppstår. Annars blir det bara en evig maktkamp som kan såra och skada barnets tillit till dig.

Gör aldrig time out när du själv är trött och sliten för då har du helt enkelt inte samma förmåga att läsa av situationen som en utvilad, glad mamma!

Skrevet

Har en gutt på 5 år som ikke alltid oppfører seg like pent. Av og til gir vi ham en tenkepause på 5 minutter. Dette fører ofte til diskusjoner mens han sitter i time out.

Hva er deres erfaring?

1. Prata inte med honom i time outen

2. Var konsekvent, stå för det du säger.

3. Förklara för honom varför du vill att han ska göra på ett visst sätt.

4. Ge han valmöjligheter istället för förbud som är kopplat till något negativt.

Ex. "Du kan sitta pent på den stolen tills mateb är klar eller gå till rum så säger jag till när maten är klar." Säg inte "Du får inte sparka på stolen, då får du ingen efterätt".

5. Förklara vad som händer om han inte lyssnar och att han får tex tre varningar.först.

6. Fullför konsekvensen om han inte lyssnar och prata inte med honom. Två/tre minuter är nog och påminn honom att vara tyst. Fortsätter han prata ändå så ignorera honom.

7. Fråga honom om varför han fick en time out, dra inte ut på det och betee dig som om inget har hänt så fort time outen är klar. Han har fått nog konsekvenser vid den här tidpunkten.

Jag är ingen expert och har heller inte läst något om det här men skulle jag vara det så skulle detta vara mitt fasit svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...