Gå til innhold

Sykepleiere som bruker sminke på jobb.

Jenna

Anbefalte innlegg

Haha virkelig ikke en eneste rave party kledd person i min klasse.

Sykepleiere skal jo være litt nøytrale i utseendet. det handler litt om at jobb ikke trenger være stedet for sminke utskeilelser. Skal man møte pasienten med løsvipper, etbtonn brunnkten, glitrende øyeskygge og knall røde lepper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annaires

Haha virkelig ikke en eneste rave party kledd person i min klasse.

Sykepleiere skal jo være litt nøytrale i utseendet. det handler litt om at jobb ikke trenger være stedet for sminke utskeilelser. Skal man møte pasienten med løsvipper, etbtonn brunnkten, glitrende øyeskygge og knall røde lepper?

Men det er da de færreste som sminker seg slik, uansett?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg er kun helsefagarbeider nå, men vi får beskjed fra skolen osv at det er greit med sminke, så lenge det ser naturlig ut. Altså ingen sterke farger - det er tross alt ikke et sirkus vi jobber på. Mye sminke kan skremme folk som ikke er vant til det. MEN smykker, ringer, øredobber, piercinger osv er fy fy siden bakterier kan gjemme seg der, man kan lage rifter i huden til pasienter og man kan dra med seg smitte uten ifra og inn eller fra en bruker til en annen. Selv om man spriter hendene er det ikke alltid at man kommer under ringen eller at smykkene blir OK reine.

Jeg bruker sminke når jeg jobber, men dette er kun slik at det ser naturlig ut. (Bruker ikke å sminke meg med kraftige farger uansett) Ingen som har klaget over det enda. Ble spurt av en kollega hvilken mascara jeg brukte fordi vippene mine var så fine. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nenya82

Syns sminke er ok så lenge det ikke blir for mye.Ser litt merkelig ut om man har festsminken på når man er på jobb eller det spørs jo hvilken jobb man har,men en sykepleier med full festsminke hadde sett litt useriøst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet på sykehus. Vi fikk ikke ha noe, mange syke tåler veldig lite.

Andres missplasserte ego skal ikke gå foran pasientenes helse/ve & vel når når de er på jobb. Uten pasientene hadde de ikke hatt noen jobb.

Neilelakk,smykker, parfyme, uekte vipper, løshår... Uprofft i dette yrke!

Jeg sluttet av mange grunner, den hvite uniformen og sterile hverdagen var noe av det.

Kan man ikke offre sitt utseende for andre trengende syke har man valgt feil yrke.

Jobber du ikke i direkte kontakt med pasienter; Gjør som du vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha det minner meg om den jordmoren jeg fikk besøk av mitt i natta etter første fødsel.

Hun hadde kort stylet lilla hår,mye sminke og piercing

Når hun kikket på meg ,der i halvmørket ,fikk jeg lattis.Ikke pent men damen så ikke pen ut.

Men det er vel den eneste reaksjonen jeg har hatt på kraftig sminket personer i helsesektoren.

Åh ,jo en til.Damen som var på mottaket da min sønn ble kjørt inn med ambulanse.Hun burde IKKE ta i mot barn.Hun så utrolig fæl ut og det ble det snakk om i etterkant. Ungen synes dama så ut som ei heks og mannen min var enig.

Det værste jeg "ser" er folk som er overparfymert. Samt de som har røyka rett før de stikker nesa opp i pasientens ansikt. Da brekker jeg meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Sminke tenker jeg ikke at er et problem, så lenge det ikke bevises at sminke skaper infeksjoner.

Det som derimot er et problem er røyking, parfyme, ringer, klokker, armbånd og øredobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke helt se hvorfor vanlig hverdagsminke skal være noe problem.

Men oppsatt hår og null smykker/klokker og ikke parfyme er jeg helt enig i!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan det ikke være av hygieniske årsaker når øredobb er det, med tanke på hvor det sitter, altså. Man skal jo ikke bruke andres sminke av hygieniske årsaker, så da finner jeg det merkelig at det er lov i et yrke der fokus på smittevern er stor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Som flere felt i Norge, så trengs det forskning på dette også. For det høres merkverdig ut i mine ører, at sminke ikke gir fare for infeksjoner. Men jeg vet ingenting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har jobbet på sykehjem og vært i sykehjemspraksis har jeg fått beskjed om at nøytral hverdagssminke er lov. Ikke neglelakk, ikke smykker og ikke parfyme. Røyking har kun vært lov om man bytter til privat tøy og kun i pausen.

Sykehus har jeg ikke vært på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Ja, virker logisk at sminke er lov men ikke neglelakk. Men jeg lurer virkelig om sminke fører med seg noen form for infeksjonsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm si det. Jeg har ikke lest om eller lært om det ennå. Jeg antok at mye av grunnen til at man ikke skal bruke så mye sminke er det estetiske rundt, det at man skal ha et "sterilt" nøytralt utseende i en sånn jobb?

Vi skal jo ikke drive å ta oss i ansiktet, og om vi gjør skal vi jo vaske oss/sprite hendene, vi bruker hansker og sterile hansker i enkelte prosedyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Ja, jeg tenkte også på det estetiske. Men siden jeg gjorde det, begynte jeg å lure på det finnes noen infeksjonsfare. Det er jo veldig viktig å få pasientene til å føle seg vel, og at de er i trygge hender.

Det er fint å høre om prosedyrene deres. Legekontoret jeg går til har sykepleiere smykker på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er så provoserende! Og utrolig sløvt.. jaja. I tilegg til at de kan føre bakterier til pasienter, så tar de jo faktisk med seg pasientenes bakterier hjem via smykkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hannee

Ja, jeg sa fra engang, ment på en hyggelig måte. Fikk tilbake at det gjør jo ingenting. Men sa også fra til legen min da, som sa at hun skulle si fra. Tenker det er viktig å si fra, dog sier jeg også fra når jeg synes at helsepersonell gjør en veldig god jobb.

Sorry for OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Hvorfor kan det ikke være av hygieniske årsaker når øredobb er det, med tanke på hvor det sitter, altså. Man skal jo ikke bruke andres sminke av hygieniske årsaker, så da finner jeg det merkelig at det er lov i et yrke der fokus på smittevern er stor.

Nå kan det feste seg smittestoffer rundt en øredobb da.

Hvorfor skulle f.eks foundation være smittebærer? Det er jo ikke slik at jeg tar den over på pasienten.

Skal man ikke kunne smøre seg med fuktighetskrem i ansiktet før jobb? Det er jo det samme som f.eks foundation.

Om man ikke ser forskjell på bruk av øredobber, og sminke.. Ja, da er man vel bare litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Ja, virker logisk at sminke er lov men ikke neglelakk. Men jeg lurer virkelig om sminke fører med seg noen form for infeksjonsfare.

Kan jeg aldri tenke meg. Hvordan skal det det? Det er jo ikke noen forskjell fra f.eks ansiktskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Kan jeg aldri tenke meg. Hvordan skal det det? Det er jo ikke noen forskjell fra f.eks ansiktskrem.

Jeg undrer meg på det siden maskara for eksempel kan drysse og slikt, men vet som nevnt ingenting om dette. Jeg setter bare spørsmålstegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...