Gå til innhold

Sykepleiere som bruker sminke på jobb.

Jenna

Anbefalte innlegg

Har hatt endel diskusjoner med studenter i forhold til det å være sykepleier, og samtidig bruke sminke.

Husker fra jeg gikk sykepleien for bare 4 år siden, fikk vi beskjed om at vi ikke skulle bruke sminke på jobb. Mascara var til nød godtatt. Flere av studentene vi har hatt her på avdelingen, sier at de har fått samme beskjeden. Og når de spør hvirfor har de fått beskjed om at det bare er sånn.

Derfor er jeg nyskjerrig på hva folk mener om at sykepleierne bruker eller evt ikke bruker sminke og tid på utseendet når de skal på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annaires

Herre min hatt, hva har det å si?

Jeg er sykepleier, på 6.året, og bruker sminke. Aldri fått beskjed om at det er feil. Hverken fra skole, eller arbeidsplass. Ser ikke helt hvorfor det skal være galt?

Ringer, øredobber og smykker derimot...

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe som henger igjen fra "gamledager". Men klart, hvis man bruker et tonn med sminke kan det være vanskelig å bli tatt seriøst. Jeg er selv sykepleier og bruker litt sminke for å føle meg vel.. Ser ingen problemer med det. Sykepleiere er ikke nonner..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren min har vært sykepleier i over 30 år og har alltid brukt sminke på jobb, så dette hørtes rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre dette på hjelpepleie skolen, men har ikke hørt noe om det nå på sykepleiestudiet. Jeg selv mener at det er greit med litt sminke. Noen dager har jeg kanskje ikke fått nok søvn, eller av andre grunner kan se meget sliten ut, og føler da at det er greit med litt sminke. Har opplevd at pasienter ikke vil være til bry hvis de merker at vi er slitne og trøtte i trynet, men vi er jo strengt tatt på jobb for å være der for dem, og ikke dem for oss. Så vidt jeg vet, er det ingen gode grunner for å ikke bruke sminke, men selvfølgelig alt med måte. Smykker og lange negler er noe av det verste jeg kan se fra helsepersonell. Har møtt sykepleiere på legevakten med halvt utvokste påstøpte negler, ringer..osv.. Kan tenke deg hvor mange bakterier som er der. Å på legevakten er det ikke akkurat bestemte pasientgrupper som kommer heller....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guilty

Synes det er helt greit. Har vært mye på sykehus og har aldri tenkt over om sykepleierne jeg har sett har sminke eller ikke. Det har jo ingenting å si for jobben de gjør :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem nå inderlig bruke sminke om de vil det. Bare ikke parfyme, værsåsnill! :tristbla:

Røykelukt er også ganske leit når man er kvalm og nyoperert, for eksempel.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg godtar aldri "det bare er sånn" som begrunnelse. Når jeg hører det så tenker jeg at kan ikke være noe annet enn noen folks tåpelige og personlige meninger som de skal dytte på andre.

Jeg synes de som vil skal få lov til å bruke så mye sminke de vil så lenge det ikke er skadelig på en måte og lignende. Å bruke sminke når du må ha på krigsmaling i krig er f.eks mulig en dårlig idè.

Men leppestift og slikt for å pleie en pasient, hva gjør vel det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel kanskje være av hygieniske årsaker? Er selv assistent i en eldrebolig, og har aldri hørt om dette, og alle kollegaer bruker også vanlig sminke på jobb. Dersom det er en grunn til det, bør man da få vite hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt noe om. Derimot har jeg hørt at smykker, ringer, armbånd, o.l., og lange negler er fyfy! Dette fikk jeg jo selv høre da jeg var i praksis på sykehjem/i hjemmesykepleien. Men sminke? Nei. Så lenge jeg ikke troppa opp i festsminke var det aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig?

Kan ikke skjønne at det skal ha noe med hygiene å gjøre. Sminken sitter jo i ansiktet, og er vel i seg selv relativt ren. Dessuten gnir man vel ikke ansiktet nedi verken pasienter eller instrumenter?

Jeg kunne aldri funnet på å bry meg om hvorvidt en sykepleier som behandlet meg hadde på seg sminke eller ikke. Totalt irrelevant :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet på sykehjem i to år, og aldri fått denne beskjeden før. Sminke hadde jeg nok brukt uansett!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selv bruker jeg sminke på jobb, og får positive tilbakemeldinger på dette. Smykker og parfyme derrimot er noe som kommer på etter arbeidstid.

Grunnen til at jeg tok dette opp er at studenter vi har hatt her på avdelingen har reagert fordi de har fått beskjed om å ikke bruke sminke på jobb av sine lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpe meg. Synes sykepleiere skal få bruke akkurat så mye sminke som de bare vil, jeg. :jepp:

Jeg har også arbeidet på sykehjem og der brukte jeg sminke og til og med (gud forby) parfyme enkelte ganger. I en moderat mengde så klart, så jeg duftet friskt gjennom arbeidsdagen, ikke så duften hang etter meg i gangene når jeg gikk forbi. Ingen fortalte meg at dette ikke var "normalt" eller at det var uanstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kanskje blitt sagt for å skremme folk fra å dyppe hele ansiktet i solpudder-boksen? Det er ingen arbeidsgiver som vil ha noe i not sminke i seg selv, i diskrete former. Vanskelig å skulle sjekke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke er lov. De fleste syns vell det er bedre å bli stelt av en vellstelt sykepleier? Parfyme derimot er jeg helt motstander av, selv når jeg er frisk, reagerer jeg strekt på parfymelukt. Det trengs ikke for å lukte friskt gjennom dagen. Selv små mengder parfyme kan være støtende.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen besøk i klasser har jeg sett at det er overraskende mange studenter/elever på helsefag (sykepleier, helsesekretær) som kler seg som de skal på rave party. Det er lilla hår, glorete sminke, istykkerrevne klær, bar mage osv... Det er klart det tar seg dårlig ut i serviceyrker der man møter pasienter. Det er ikke ukomplisert å bare fortelle noen av studentene at de må kle seg 'penere' og sminke seg mer 'klassisk' - da er det sikkert lettere å informere hele klassen om at man bør la være å sminke seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...