Gå til innhold

Senker mettet fett kolesterolet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er mettet eller umettet fett som senker kolesterolet?

Jeg trodde det var umettet fett som senket kolesterolet, og mettet fett som forhøyet kolesterolet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det jeg har hørt fra gode venner som har gått på lavkarbo i flere år er at kolesterolet øker dersom man spiser mye mettet fett, men dette kolesterolet er ufarlig. Dersom man derimot spiser mye karbohydrater så danner dette grunnlag for det "farlige kolesterolet". :)

Edit: Skreiv litt feil tidligere, så retta opp i det. :)

Endret av Grønnogskjønn
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg trodde det var umettet fett som senket kolesterolet, og mettet fett som forhøyet kolesterolet?

Stemmer det. Det siste er riktig.

Endret av Arabella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har hørt fra gode venner som har gått på lavkarbo i flere år er at kolesterolet øker dersom man spiser mye mettet fett, men dette kolesterolet er ufarlig. Dersom man derimot spiser mye umettet fett så danner dette grunnlag for det "farlige kolesterolet". :)

Så man bør spise mye kjøtt og melkeprodukt, som inneholder mettet fett?

Er det ikke sunt å spise fisk og nøtter og avkado, som inneholder umettet fett?

Trodde det var omvendt, jeg?

Skrevet

Anonymbruker, jeg ser jeg bomma totalt. Det jeg mente var at de som spiser lavkarbo mener at mettet fett ikke er farlig for kroppen, slik mange andre mener. Umettet fett var ikke det jeg siktet til som var farlig, men alt som inneholder karbohydrater mener de kan føre til at en får "farlig kolesterol" i seg. :) My bad. Umettet fett er ikke det farlige her. Fisk, nøtter og avocado er bare bra.

Skylder på at jeg er trøtt og sliten. ;) Ikke meningen å forvirre deg.

Skrevet (endret)

Man snakker ofte om kolesterol, men det er ikke kolesterolet i seg selv som er "farlig", men det er transportøren.

Det finnes flere ulike proteiner som frakter kolesterol og triglyserider i blodet. Blodet kan ikke frakte fett selv siden fett og vann (blod) ikke lar seg blande.

De man som oftest hører om er HDL (High density lipoprotein) og LDL (Low density lipoprotein). Henholdsvis døpt "det gode" og "det dårlige" "kolesterolet". Enkelt forklart: Testene som utføres enkelt på legesenter og hos ulike eksperter måler TG, TC og HDL-C. Av og til måles LDL-C og av og til beregnes det.

HDL vil man ikke ha for lite av og det er i teorien ikke mulig å få for mye. LDL vil man ikke ha for mye av da det er dette som er forbundet med aterosklerose. Men nå kommer det finurlige. Tallet du har fått oppgitt av legen er totaltall i volum. Det som er farlig er å ha mange partikler, men volumet sier ingenting om antall partikler siden LDL-partiklene kan frakte med seg variabel mengde triglyserider og kolesterol.

Da må det en annen test til for å teste såkalt "LDL-P". Denne testen er dyrere og det er færre steder som gjennomfører den.

Mettet fett øker mengden kolesterol som fraktes rundt på LDL-partiklene, men det øker ikke antallet partikler.

Det mistenker man har mer med hyppige insulinsvingninger og inntak av karbohydrater. Mye (frie) triglyserider i blodet er forbundet med overvekt og diabetes.

Derfor er det ikke farlig å spise mettet fett selv om det øker LDL-C. Det er LDL-P som avgjør om du er i risikosonen eller ikke. Les mer om det her: http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-iii

Edit: rettet noen skrivefeil

Endret av Supraspinatus
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt øker mettet fett det dårlige kolesterolet (som måles som LDL) og umettet fett øker det gode kolesterolet (HDL). LDL transporterer fett til ulike typer vev, og blir det for mye kan det dannes avleiringer i blodårer (kalles plakk). HDL transporterer fett fra vevet til leveren hvor det skilles ut (via avføring) eller til vev som lager hormoner av kolesterol (f.eks. kjønnshormoner).

Så man vil helst ha lavt LDL i blodet og høyt HDL (men HDL kan bli for høyt det også).

Så det anbefales å øke inntak av umettet fett, senke inntak av mettet fett og unngå transfett (som er verstingen, fordi det både øker LDL, trigger inflammasjon og en rekke andre lumske effekter).

• 2 år senere...
Skrevet

Hei!

Det har kommet noe nyere forskning som mener at det ikke er riktig og at mettet fett også kun øker det gode kolesterolet.

Men det er jo ganske ny forskning (finner ikke igjen artikkelen på mobilen) og jeg tror jeg ville ventet med å tro på det til det har mer forskning bak seg..

Anonymous poster hash: 94649...9d9

• Liker 1
Skrevet

Plantesteroler senker kolesterolet:)

Skrevet

Det har kommet noe nyere forskning som mener at det ikke er riktig og at mettet fett også kun øker det gode kolesterolet.

Men det er jo ganske ny forskning (finner ikke igjen artikkelen på mobilen) og jeg tror jeg ville ventet med å tro på det til det har mer forskning bak seg..

Anonymous poster hash: 94649...9d9

Plantesteroler senker kolesterolet:)

I stedet for å være altfor opptatt av kolesterolverdier er vel det mer relevant hvor viktig blodlipider (eller transportproteinene) egentlig er i forhold til hjertesykdom. Og rollen er ikke like stor som man trodde. Mettet fetts endrede rolle er ikke avdekket i (kun) nye studier, men i nye vurderinger av gamle studier sammen med nye studier.

Det er derfor man kan si at man ikke lenger trenger å unngå mettet fett for å unngå hjertesykdom. På samme måte som at man ikke entydig kan si at karbohydrater er roten til alt ondt, samtidig som bevisene for det er vel så overbevisende som de tidligere "mettet fett bevisene".

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...