AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Katten min er snart 3 år gammel, virker i fin form og har fått vaksiner for i år. Han virker ikke syk, men jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på at noe kan være galt. De siste par dagene har han nemlig begynt med en rar atferd. Jeg har sett det før hos flere katter, men ikke like voldsomt som dette, og over lang tid. Han kan plutselig begynne å løpe, for så å sette seg ned og vaske seg voldsomt på et tilsynelatende tilfeldig sted på kroppen. Så kan han begynne å løpe igjen, og så vaske seg. Noen ganger slår han også veldig med halen sin når han gjør dette. Lurer på om det er bare rar atferd eller om det kan være noe galt? Er det noen som har opplevd lignende? Tenkte raskt at det kan klø pga floker i pelsen, insekt i pelsen eller lignende, men jeg kan i alle fall ikke se noe når jeg børster han.
frøkna Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Det kan katten min også finne på å gjøre. Jeg tror det bare er fordi den er rastløs. 1
Rosinbolle Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Katten min er snart 3 år gammel, virker i fin form og har fått vaksiner for i år. Han virker ikke syk, men jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på at noe kan være galt. De siste par dagene har han nemlig begynt med en rar atferd. Jeg har sett det før hos flere katter, men ikke like voldsomt som dette, og over lang tid. Han kan plutselig begynne å løpe, for så å sette seg ned og vaske seg voldsomt på et tilsynelatende tilfeldig sted på kroppen. Så kan han begynne å løpe igjen, og så vaske seg. Noen ganger slår han også veldig med halen sin når han gjør dette. Lurer på om det er bare rar atferd eller om det kan være noe galt? Er det noen som har opplevd lignende? Tenkte raskt at det kan klø pga floker i pelsen, insekt i pelsen eller lignende, men jeg kan i alle fall ikke se noe når jeg børster han. Det at han plutselig slutter å leke og begynner å vaske seg, samtidig som han slår med halen ville ihvertfall jeg tydet som et ganske klart tegn på at noe er galt. Spesielt siden han ikke har gjort det før. Synes du burde ta en liten sjekk jeg, siden det virker som om han er plaget av det. 1
Aurora M. Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Sånn rent umiddelbart høres det ut som lopper eller andre insekt. Bør nok ta en ekstra sjekk av den ja.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 *TS* Jeg er enig med deg, frøkna. Jeg har ikke reagert på denne typen atferd av katter før, for det er vel ganske typisk av katter å leke helt vilt i det ene øyeblikket for så å vaske seg. Men nå virker det på en måte litt mer voldsomt, så da begynner jeg å lure på om det er noe galt. Skal se det an litt tror jeg. Det har skjedd 4 ganger som jeg har sett de siste få dagene. Han oppfører seg helt normalt mellom disse "anfallene", så det kan jo hende at det er rastløshet som frøkna sier. Har ikke hatt han mer en noen måneder (han er omplasseringskatt), så for alt jeg vet er han bare rastløs nå som det har blitt grønt og varmt ute. Om han fortsetter med det like ofte skal jeg selvfølgelig få tatt han med til dyrepleier og sjekket om det er noe i pelsen hans. Takk for innspill Tar gjerne imot tips fra andre som kjenner seg igjen.
Gjest Lille-pus Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Ut i fra beskrivelsen din så høre det umidelbart ut som 'utøy', TS. Noe som stikker vil sette fart i pus, og noe som irriterer vil man med poten forsøk å fjerne. I tiden mellom hvert bitt/stikk er selvsagt alt som normalt. Første tips er demed; Plasser katt og deg selv på et stort, lyst håndkle uten mønster i flotte, gilde farver. Gre katten med en fintannet kam som du innimellom rister over det lyse håndkledet dere sitter på. Jeg blir ikke fryktelig overrasket om du finner en loppe eller to (eller 10) på håndkledet etterhvert som du grer katten.... Antageligvis vil det være fuglelopper du finner, men det kan også være kattelopper. Dersom du bor ved Svenskegrensen så kan det være greit å være oppmerksom på at det i disse områdene desverre også finnes kattelopper. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 På denne tiden av året er det ikke uvanlig at katter irriteres av bendelorm, lopper eller flott. Uansett er det bare bra å sjekke pusen hos dyrlegen en gang i blant, uavhengig av hvordan katten oppfører seg =)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 *TS* Katten var til veterinær for en liten måned siden. Og jeg har veldig lyst til å slippe å ha han dit igjen med det første, siden han blir livredd av buret. Det verste han vet er buret og bilen, dessverre :/ Så dersom det kan unngås, så ønsker jeg det. Prøvde det du sa med håndkleet, Lille-pus, men fant ingenting. Det du sier virker i alle fall veldig logisk, så jeg skal prøve igjen i morgen. Om jeg finner lopper, må jeg da ha med katten til dyrlege, eller kan de skrive ut resept til meg uten at jeg må plage med katten dit?
Gjest Lille-pus Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 (endret) Det er jeg faktisk litt usikker på... Men om dere har en fast vetrinær som kjenner på deg og pus så ville jeg tro vedkommende kan ordne et loppeangrep uten å ha pus inne på kontoret. Kan ikk helt se for meg at vetrinæren nødvendigvis vil digge å ha enten fuglelopper eller kattelopper på venterommet. Mine 3 er heller ikke begeistret for transport i transportkassene sine i nevneverdig grad (å si at de misliker det ville være å underdrive kraftig), og i bil ! Da synger de 3-stemt, på omgang, kontinuerlig. (Sjåføren, - meg - er nærmest totalt døv en lang stund etter at vi har ankommet bestemmelsesstedet) :gjeiper: Men, det hjelper ikke. Må vi så må vi (og 'mor' bestemmer). Jeg ville som sagt ringt vetrinære og hørt dersom du finner udyr på pus. Hvis ikke så spørs det nok om det ikke kan være greit å i allefall snakke med vetrinæren om hva h*n tror det kan være (og være forberedt på en biltur med katt i kasse). Endret 3. juni 2012 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 *TS* Min synger også hele veien, i tillegg til at han er så stressa og redd at han bæsjer på seg hver eneste gang. Han ligger i et hjørne og kviner når han forstår at han må i buret :/ Har prøvd å gjøre det til en god opplevelse å kjøre bil, men ingenting har virket så langt. Så prøver å begrense det til det minimale for pus sin skyld siden han tydelig misliker det. Sant det, at det ikke er usannsynlig at veterinær vil unngå å få pus med lopper inn hos seg. Får som du sier ringe og høre om jeg finner lopper og eventuelt bare dra dit med pus om problemet fortsetter og jeg ikke finner ut hva det er. Det virker som problemet har bedret seg forresten. Ser bare at han klør seg på vanlig og rolig måte nå. Spørs om det bare var et par maur eller lignende som har forvillet seg inn i pelsen hans. Synes forresten du fortjener skryt for dine svar, Lille-pus har virkelig lagt merke til dine gode svar i de aller fleste kattetråder her inne. Har fått noen åpenbaringer etter å ha lest hva du skriver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå