AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Men har ingen ide hva jeg skal si.. kan ikke si jeg er religiøs heller.. Men av respekt for min søster har jeg takket ja. Noen tips på hvordan jeg begynner? Det haster litt. Takk.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Nå står vi her i dag for å ferie løftet "Navn" og "Navn" har gitt hverrandre. Og på en slik dag så må det være lov å mimre litt. Første gang jeg var i min søsters bryllup var i 1987, da hadde hun tatt et laken over hode og vandret ned gaten med nabogutten. Bla bla sippete historie. Sett inn enda en klisje her og avslutt med enda en klisje. Og da må jeg bare få lyv til å ønske brudeparet enn fantastisk feiring og fremtid! Wooooooho Håper du er smart nok til å takke nei når de spør deg om å holde dåpstale. Det finnes grenser for dumskap, du må jo ikke si ja, kjære deg! Nei'et skal komme innstinktivt, spontant, som en lynrask reaksjon, dypt og gromt så de hopper 2 meter unna og ringer en stakkars onkel isteden. Endret 30. mai 2012 av Yellow Taxi 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Nå står vi her i dag for å ferie løftet "Navn" og "Navn" har gitt hverrandre. Og på en slik dag så må det være lov å mimre litt. Første gang jeg var i min søsters bryllup var i 1987, da hadde hun tatt et laken over hode og vandret ned gaten med nabogutten. Bla bla sippete historie. Sett inn enda en klisje her og avslutt med enda en klisje. Og da må jeg bare få lyv til å ønske brudeparet enn fantastisk feiring og fremtid! Wooooooho Håper du er smart nok til å takke nei når de spør deg om å holde dåpstale. Det finnes grenser for dumskap, du må jo ikke si ja, kjære deg! Nei'et skal komme innstinktivt, spontant, som en lynrask reaksjon, dypt og gromt så de hopper 2 meter unna og ringer en stakkars onkel isteden. Takk, men ønsker tips i en standard tale som man kan formidle i kirka. Men ellers takk.
Papilio Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Takketale i kirka? Hørt om takketale etter middagen men, hva går en takketale i kirka ut på egentlig? "takk kjære gud for at du stilte opp i dag" ??? 1
HvittHus Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Takk, men ønsker tips i en standard tale som man kan formidle i kirka. Men ellers takk. Er du sikker på du skal si noe i kirken? Har aldri vært i et bryllup hvor det har vært en takketale i kirken.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Er du sikker på du skal si noe i kirken? Har aldri vært i et bryllup hvor det har vært en takketale i kirken. Katolsk tradisjon...
Gjest WendyClear Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Skal du takke før de er blitt gift? "takk for at jeg fikk komme å se dere bli gift, vær så god og sett i gang. Amen!" Nå har jeg ikke vært i mange bryllup, men er det ikke ofte slik at etter vielsen så går parret ut til fin musikk, sjeldent noen blir stående igjen å holde en takketale? edit: åja, katolsk tradisjon, så det nå Endret 30. mai 2012 av WendyClear
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Takk, men ønsker tips i en standard tale som man kan formidle i kirka. Men ellers takk. Jeg prøver igjen, litt mer "kirke": I bibelen, Hallelujah, står det "Ekteskap er et varig og forpliktende partnerskap mellom en mann og en kvinne.", Matteus 19,5-6. Og nå som dere trer inn i ekteskapet, amen, vil jeg minne dere om noen kloke ord fra vår frelser jesus kristus. "Menn skal elske hustruene deres, slik Kristus elsket kirken og gav seg selv for den for å hellige den og rense den med badet i vann i kraft av et ord. Slik ville han stille den fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, hellig og uten feil skulle den være. På samme måte skal altså mennene elske sine hustruer som sitt eget legeme. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv.”", Efeserne 5,25-28. Så elsk deg selv kjære svoger, elsk deg selv! La oss nå, amen, før vi fortsetter sermonien velsigne brudeparet med en liten sang: Jesus, veeeeeee'eeeeeeeern om dette ekteskapet. Gud gi deeeeeee'eeeem styrke. Den heeeeeeeee'eeellige ånd i alle deres virke. Du vår skaaaaaa'aaper, du er allmektig, din kjærlighet aaaaa''alt oppslukende. La Kari og Knut leve lykkeeeee'elig! Amen alle sammen, Amen!!! Endret 30. mai 2012 av Yellow Taxi 1
helenaa Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Jeg kjenner ikke til denne tradisjonen, men spør brudeparet hva de ønsker skal sies!
Papilio Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Hva med å google det for å finne ut av hva det innebærer? Eventuelt kan du jo sjekke den katolske kirkens nettsted, eller kontakte noen i kirken og høre hva de mener en slik tale skal innebære?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå