Gå til innhold

Bordplassering!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg jobbet i mange dager med bordløsningen, men det at vi blir 41 stykk gjør det veldig vanskelig!

Tanken er å ha E-bord med 10 stykker oppe på hovedbordet - med forloverne ytterst på hver sin side av hovedbordet fordi min forlover må ha plass til barnevogn ved siden av seg.

Siden vi bor på andre siden av landet av der jeg vokste opp, kommer det ikke mange av mine venner, men ett ganske høyt tall av brudgommens, å da føles det ikke helt riktig å ha "pølsefest" på den midterste av tarmene som blir nærmest oss. Er det noen som har ideer til andre løsninger vi kan bruke?

Jeg har tenkt litt på ett kongebord, men i og med at vi er 41 pers, blir det akkurat 1 for mye...

Trenger sårt forslag!

Videoannonse
Annonse
Gjest Adriane
Skrevet

Nå har jeg jobbet i mange dager med bordløsningen, men det at vi blir 41 stykk gjør det veldig vanskelig!

Tanken er å ha E-bord med 10 stykker oppe på hovedbordet - med forloverne ytterst på hver sin side av hovedbordet fordi min forlover må ha plass til barnevogn ved siden av seg.

Siden vi bor på andre siden av landet av der jeg vokste opp, kommer det ikke mange av mine venner, men ett ganske høyt tall av brudgommens, å da føles det ikke helt riktig å ha "pølsefest" på den midterste av tarmene som blir nærmest oss. Er det noen som har ideer til andre løsninger vi kan bruke?

Jeg har tenkt litt på ett kongebord, men i og med at vi er 41 pers, blir det akkurat 1 for mye...

Trenger sårt forslag!

Nå føler jeg meg som en idiot, men hva mener du med "pølsefest"? :klo:

E-bord kan jo fungere helt fint det - da må det sitte én person på enden av en av "armene". Eller kommer det kun par, sånn at det skaper trøbbel på den måten? Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hvorfor dette skaper problemer. Kanskje jeg er for trøtt :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Nå føler jeg meg som en idiot, men hva mener du med "pølsefest"? :klo:

E-bord kan jo fungere helt fint det - da må det sitte én person på enden av en av "armene". Eller kommer det kun par, sånn at det skaper trøbbel på den måten? Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hvorfor dette skaper problemer. Kanskje jeg er for trøtt :gjeiper:

TS mener mange menn på samme rekke, derav pølsefest :0)

Gjest Adriane
Skrevet

TS mener mange menn på samme rekke, derav pølsefest :0)

Åja, hahahha - det burde jeg kanskje ha skjønt :fnise: Jeg tenkte ikke på det sånn at alle brudgommens venner bare er menn uten følge, men hvis de er det så skjønner jeg jo brått problemstillingen mye bedre :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Hehe, ja det er en rekke menn uten følge, og en alenepappa med småbarn - så det er vanskelig å få kabalen til å gå opp, og å finne folk som kan matche. Men jeg skal se om jeg får til å bruke enden på hver tarm som du sier, kanskje det hjelper litt :-)

Skrevet

Jeg ville satt en av barna på enden jeg. De blir nok ikke brydd av dette.

Gjest Eurodice
Skrevet

Er plassen stor nok til at du kunne sette bordene i hesteskoform? Jeg mener altså den ene enden i bueform. Der kan dere, brudeparet, sitte sammen med foreldre og forlovere. Kanskje denne plasseringen gjør kjønnsfordelingen lettere?

Skrevet

Nei plassen er ikke stor nok til hestesko, så er avhengig av å få til dette med en E eller evt kongebord. Men hvem kan man ha på midterte bord i E-en(nærmest brudeparet) om det ikke skal være vennene?

Gjest Adriane
Skrevet

Nei plassen er ikke stor nok til hestesko, så er avhengig av å få til dette med en E eller evt kongebord. Men hvem kan man ha på midterte bord i E-en(nærmest brudeparet) om det ikke skal være vennene?

Må alle vennene sitte ved samme bord da? ;)

Er det såpass mange av disse kompisene at de fyller et helt bord alene?

Hvis de f.eks er 9 stk - hvorfor da ikke heller plassere 3 på hvert bord - hvis det går opp forøvrig, sånn at venner og familie blir litt blandet og kan bli litt kjent. (Samtidig som de har noen kjente rett ved seg).

Fryktelig vanskelig å gi råd ang bordplassering, spesielt når man ikke har gjesteoversikt, hehe :) Det hadde faktisk vært lettere da! (En oversikt som sier at du har f.eks 3 bord á 10 plasser, og du har 2 onkler, 4 tanter, 3 fettere, 5 kusiner, 10 kompiser og 4 venninner som skal fordeles på disse bordene) :fnise:

Skrevet

Har vært med på bryllup der forloverne sitter nærmest brudeparet på midterste utstikker på E'en. Da kan du sette foreldre og nærmeste slekt ellers på hovedbordet til siden for brudeparet og samtidig ha forloverne nær brudeparet.

Skrevet

Skal vi se - jeg har tre utstikkere, å fordeler 10 pers på midterste utstikker og 11 pers på de to andre.

Der skal jeg ha plass til 3 søsken pluss 3 svogere/svigerinner og deres totalt 8 barn (fra 6-26 år)

Videre har vi 1 stemor, 6 onkler, 3 tanter, 1 fetter, 2 venninner og 5 kompiser.

Oppe med hovedbordet har vi valgt en spesiell løsning, fra ventre mot høyre:

forlover tante mor far bruden brudgommen svigermor ste-svigerfar svigerfar forlover

Dette er fordi min forlover må sitte på utkanten med spedbarn, hun ikke får plass til barnet og vogna om hun skal sitte innimellom, å jeg vil heller ikke ha henne helt på enden av en utstikker.

Vi har heller ikke mikset foreldrene våre da vi med sikkerhet vet at en av miksene ikke blir å kose seg den kvelden med det oppsettet.

Vennene behøver ikke sitte ilag, men det jeg lurer på, er hvem jeg kan plassere nærmest oss på den midterste utstikkeren forutenom forlovere og venner?

Blir suuperglad for råd om dette altså! :-)

Skrevet

Skal vi se - jeg har tre utstikkere, å fordeler 10 pers på midterste utstikker og 11 pers på de to andre.

Der skal jeg ha plass til 3 søsken pluss 3 svogere/svigerinner og deres totalt 8 barn (fra 6-26 år)

Videre har vi 1 stemor, 6 onkler, 3 tanter, 1 fetter, 2 venninner og 5 kompiser.

forlover tante mor far bruden brudgommen svigermor ste-svigerfar svigerfar forlover

Dette er fordi min forlover må sitte på utkanten med spedbarn, hun ikke får plass til barnet og vogna om hun skal sitte innimellom, å jeg vil heller ikke ha henne helt på enden av en utstikker.

Vi har heller ikke mikset foreldrene våre da vi med sikkerhet vet at en av miksene ikke blir å kose seg den kvelden med det oppsettet.

Vennene behøver ikke sitte ilag, men det jeg lurer på, er hvem jeg kan plassere nærmest oss på den midterste utstikkeren forutenom forlovere og venner?

Stemor må hvertfall sitte høyt og nærme sin partner, gjerne med et av de voksne barna/stebarna sine til bords?

Hun er liksom den eneste som er utelatt fra hovedbordet, det er tydelig....

Skrevet

Hun blir sittende helt oppe ja, nærmest mannen sin, stesønn på en side og stedatter på den andre siden i forhold til min foreløpige bordoppsetting. Jeg skal ikke gå så mye inn på det, men familiens forhold med stemoren har visstnok vært ganske anstrengt, så at brudgommen ville ha henne med i det hele tatt har vært overraskende.

AnonymBruker
Skrevet

Er det omtrent to menn per dame? Hva med å gi hver dame to kavalerer, slik at det blir mann, dame, mann, mann, dame, mann, mann dame osv? Tenk på at hver og en få sitte ved siden av en de kjenner, mens den andre kan være et nytt bekjentskap... Og hva med et eget barnebord til de barna som er store nok til det? Plassert i nærheten at utgangen eller et sted de kan "løpe fra seg litt"...

Vi måtte velge en slik alternativ løsning og satte den 27 år gamle sjarmørkompisen til mannen ved siden av min 70 år gamle peppermø tante og hun lever på oppvartningen hans enda to år senere... :fnise:

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Hmmm... jeg reagerte også på at stemor er den eneste som er "forvist" fra hovedbordet, og at det isteden er plassert en tante der?

Kommer din ste-svigerfar og din mor overens? Og din stemor og dine svigerforeldre - kommer de overens? Isåfall ville jeg flyttet tante fra hovedbordet, plassert ste-svigerfar på hennes plass, og stemor på hans opprinnelige plass. Forutsatt som sagt at dette kan fungere da, at de kommer overens :)

Endret av Adriane
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Mitt forslag er som følger:

På hovedbordet, fra venstre mot høyre:

Forlover, ste-svigerfar, mor, far, brud, brudgom, svigermor, svigerfar, stemor, forlover

Jeg tenker fra øverst på hver "utstikker":

1: et søsken med partner (på hver sin side av bordet), en tante og en onkel (på hver sin side av bordet)

2: et søsken med partner (på hver sin side av bordet), en tante og en onkel (på hver sin side av bordet)

3: et søsken med partner (på hver sin side av bordet), en tante og en onkel (på hver sin side av bordet)

Deretter blir det vanskelig å gi råd, pga barn som antakelig må sitte sammen med foreldre osv - men jeg ville iallfall kjørt søsken med partner øverst på hver utstikker (ikke alle samlet på én). Mulig det må noe barn inn mellom der av de minste, før tanter og onkler. Så ville jeg mikset venner og venninner og fetter og gjenværende onkler fordelt på bordene.

Hehe, ble du overhodet noe klokere av dette? :fnise: Vanskelig å forklare hvordan jeg tenker :lete:

Edit: Hovedbordet endret under forutsetningen at det er mulig for disse menneskene å komme overens, noe som er usikkert utfra tidligere info fra deg, ts

Endret av Adriane
Skrevet

Tusen takk for hjelp, det var veldig grei forklaring :jepp:

Svigermor og svigerfar nekter å sitte ilag, å med hensyn til familien er det uaktuelt å ha stemor oppe med hovedbordet, så derfor må det bli slik jeg har satt det opp hvis jeg ønsker at alle skal møte opp...

Er det forresten flere som har noen slike problemer med familiemedlem? Jeg syns det har vært grusomt, for vi har det slik på begge sider nesten - stemoren er foraktet av alle i den delen av slekten, så ingen hadde i sin villeste fantasi trodd at vi ble å invitere henne, så det har vi virkelig fått høre. Min stefar kommer ikke i bryllupet heller fordi min far nekter å møte opp hvis stefaren min skal være med. Det er da meningen at man skal glemme slike feider når noe koselig skjer i familen, er det ikke? :sukk: Eller har jeg bare en eksepsjonelt spesiell familie?

Resten av oppsettingen hørtes veldig grei ut, jeg skal prøve å få det arrangert slik -

ellers hørtes også "kvinne,mann,mann,kvinne" ut som en grei løsning for å få det riktig fordelt :)

Gjest Adriane
Skrevet

Tusen takk for hjelp, det var veldig grei forklaring :jepp:

Svigermor og svigerfar nekter å sitte ilag, å med hensyn til familien er det uaktuelt å ha stemor oppe med hovedbordet, så derfor må det bli slik jeg har satt det opp hvis jeg ønsker at alle skal møte opp...

Er det forresten flere som har noen slike problemer med familiemedlem? Jeg syns det har vært grusomt, for vi har det slik på begge sider nesten - stemoren er foraktet av alle i den delen av slekten, så ingen hadde i sin villeste fantasi trodd at vi ble å invitere henne, så det har vi virkelig fått høre. Min stefar kommer ikke i bryllupet heller fordi min far nekter å møte opp hvis stefaren min skal være med. Det er da meningen at man skal glemme slike feider når noe koselig skjer i familen, er det ikke? :sukk: Eller har jeg bare en eksepsjonelt spesiell familie?

Resten av oppsettingen hørtes veldig grei ut, jeg skal prøve å få det arrangert slik -

ellers hørtes også "kvinne,mann,mann,kvinne" ut som en grei løsning for å få det riktig fordelt :)

Ingen årsak, om det virkelig var til hjelp :)

Uff... jeg syns synd på deg - det er ikke gøy når det blir slike tilstander. Og jeg syns det er horribelt at voksne mennesker kan oppføre seg så dårlig at du må utestenge viktige personer i ditt liv fra ditt eget bryllup. Helt vanvittig... Slike tilstander ville fått meg til å gjøre veldig kort prosess og sagt noe sånt som "vet dere hva? Det er helt i orden. Hvis ikke engang våre foreldre klarer å oppføre seg som voksne, siviliserte mennesker, så får ingen av dere lov til å komme i bryllupet vårt! Da lager vi et vennebryllup, og så får dere bare leve med at dere selv har meldt dere ut av denne begivenheten!" Men det er meg da :fnise: Jeg er ganske steil på slike ting, og ville aldri funnet meg i å bli presset på den måten av min egen familie. Da hadde de fått svar på tiltale ;) :gjeiper:

Ønsker deg masse lykke til med alt sammen, og føler med deg. Det er absolutt ingen lett situasjon dere har der. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...