Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg snuser litt på det å ta sykepleien, men lurer litt på hva som skjer de forskjellige årene?

kan noen forklare hva jeg kan se for meg sånn tidmessig?

hvor mye i uken på skole?

er det mulig med et lite barn?

hva med økonomien?

praksis?

hva lærer du de forskjellige årene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

anyone? :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke studert sykepleien selv, men selger noen som har gjort det. Jeg er ganske sikker på at det er 50% praksis, men hvilke år man har hvilke praksiser er forskjellig fra skole til skole. De jeg kjenner som har studert, har hatt en praksis første året, en praksis andre året og tre praksiser tredje året. De praksiser man har er aldershjem/sykehjem, kirurgisk avdeling, medisinsk avdeling, psykiatri og hjemmesykepleie (pluss en der du får velge selv).

Skrevet

Jeg har ikke studert sykepleien selv, men selger noen som har gjort det.

:skratte:

tusen takk for svar :)

noen andre som har tatt selv?

Gjest WendyClear
Skrevet

Du kan jo ta en titt på informasjonen om studiet ved den aktuelle høyskolen. Der kan du finne en oversikt over hvilke fag som skal være til hvilken tid. Du kan også lese på emnebeskrivelser hvor mye obligatorisk oppmøte det er i de forskjellige fagene, og hvor mye praksis det er i løpet av hvert semester.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk sykepleien for 11 år siden. Veldig kjekk jobb og angrer ikke på mitt yrkesvalg.

Det største minuset er turnus når jobber seinvakt med påfølgende dagvakt. Men tror det er primært fordi jeg ikke akkurat sovner med en gang jeg legger meg.

Deretter kommer jobbing i påske og jul og diverse andre røddager. Men det går no greit det også.

Det beste med jobben er at det er et variert yrke som er spennende og utfordrende. En lærer noe nytt hele tiden og omstendighetene i jobben inspirerer meg til å gjøre en god jobb. Veldig givende.

For å svare på spørsmålet ditt så ville jeg tatt kontakt med nærmeste høgskole og fått en kopi av læreplanen. Det er iallfall et helt anna opplegg no enn det var når jeg gikk, så min erfaring er nok ganske unyttig info for deg.

Hvis du har familie som kan støtte deg med barnepass så er det et fint studie å ta ved siden av familie. Travelt, men absolutt gjennomførbart.

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan studiet er lagt opp varierer fra skole til skole, hør med nærmeste skole om fagplan hvis du er interessert. Der jeg gikk var det praksis på sykehjem første året (6 uker), andre året medisinsk og kirurgisk sykehus avdeling (6+9 uker, evt 9+6) og spesialavdeling som operasjon, akuttmottak e.l. (4 uker), og tredje året psykiatri (9 uker) og hjemmesykepleie (9 uker). Pensum er knyttet opp mot det som er relevant prakis det året. 1 år anatomi/fysiologi, grunnleggende sykepleie, medikamentregning, prosedyrer o.l., 2 år farmakologi, sykdomslære, sykepleie, sosiologi, mer prosedyrer, jus, pedagogikk osv, 3 år psykiatri, føde/barsel, barn, og mye mer som jeg ikke husker.

Tidsmessig kommer det nok an på hvor mye du bruker på å lese. Hos oss var det varierende mengde obligatorisk undervisning, så enkelte uker var det skole hver dag, andre uker kun noen får timer i uken. I praksis jobber du tilsvarende en 80% stilling (ca 4 vakter i uken), der du i hovedsak følger kontaktsykepleier, både dag/natt/kveld/helg. Praksisperiodene kan være tøffe fordi du i tillegg skal lese,levere notater og opplæringsmål ved siden av, men uoverkommelig er det ikke.

Mange på mitt kull hadde barn, men det krever at det er noen som kan passe og levere/hente i barnehage/skole når du er i praksis. Du får ikke komme senere eller slutte tidligere pga barnehagens åpningstid.

Økonomisk får du støtte av lånekassen. Som sykepleiestudent er det lett å få deltidsjobb ved siden av. Mange jobber hver tredje helg og tar ekstravakter ved behov, samt er ferievikarer om sommeren. Dette kan også være en viktig vei inn til senere jobb.

Skrevet

deltidsjobb som sykepleierstudent i tillegg til studiene?

Skrevet

Går sykepleien og er ferdigutdannet om 14 dager, så har litt peiling :)

Det kommer an på hvor du går, men oppbygningen er ganske lik for hvert studiested tror jeg.

Første året hadde vi fokus på anatomi (læren om kroppen), psykologi, etikk, grunnleggende behov og medikamenthåndtering/medikamentregning. I tillegg hadde vi noen uker på skolen der vi øvde på prosedyrer som for eksempel å stelle pasient, sette sprøyter, legge inn urinkateter og stelle sår. Vi hadde så praksis i kommunen; 2 mnd i hjemmesykepleien og 2 mnd på sykehjem.

Andreåret var det fokus på psykiatri og psykiatriske lidelser, samt sykdomslære og farmakologi. Her lærte vi også "sykehusprosedyrer" som å legge inn veneflon og håndtere dren osv. Vi hadde så praksis i 2 mnd på medisinsk avdeling, 2 mnd på kirurgisk avdeling og 2 mnd i psykiatrien.

Sisteåret lærte vi om administrasjon og ledelse, samt at vi skrev bacheloroppgave og hadde en 6 ukers praksis på "valgfritt" sted.

I tillegg er det jo småfag som samfunnsvitenskap og vitenskapsteori.

Det blir mye skole om man går heltid. Vi hadde ca 4 forelesninger i uken. Om man har barn og er alene kan det være aktuelt å ta sykepleien over 4. år, kanskje? Vet de tilbyr samlingsbasert, nettbasert og deltid flere plasser. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

:skratte:

tusen takk for svar :)

noen andre som har tatt selv?

Hahaha, sånn går det når man gjør fire andre ting samtidig som man skriver på KG! KJENNER noen selvsagt :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke studert sykepleien selv, men selger noen som har gjort det. Jeg er ganske sikker på at det er 50% praksis, men hvilke år man har hvilke praksiser er forskjellig fra skole til skole. De jeg kjenner som har studert, har hatt en praksis første året, en praksis andre året og tre praksiser tredje året. De praksiser man har er aldershjem/sykehjem, kirurgisk avdeling, medisinsk avdeling, psykiatri og hjemmesykepleie (pluss en der du får velge selv).

Varierer nok fra høgskole til høgskole, ja. Vi hadde stort sett 1-2 praksiser hvert år. Sykehjem var 6 uker, medisinsk avd var 9 uker, kirurgisk avd og psykiatrisk var 9 uker, og hjemmesykepleien var 10 uker. I tillegg hadde vi hospitering på føde/barsel og helsestasjon/kommunehelsetjenesten.

De ukene man har praksis, har man som regel 4 dager i praksis og en studiedag.

Det første året var det fokus på anatomi/fysiologi, farmakologi, etikk mikrobiologi og hygiene. Ellers var det grunnleggende sykepleie, hovedsakelig til det gamle mennesket. En del sykepleiefilosofi, og medikamentregning. Noe psykologi

Det neste året var det sykdomslære, psykiatri, mer prosedyrer, noe førstehjelp og jus. Siste året var det egentlig bare helsepolitikk, praksis og skriving av bacheloroppgave.

Jeg synes det første året var litt trått og kjedelig. Mye grunnleggende, og jeg vurderte å slutte flere ganger. Hadde jobbet i ambulansetjenesten fra før av, så jrg føkte at alt gikk så smått og var klar for action. Trivdes ikke i sykehjemspraksis, det var et dårlig miljø der jeg var.

Så kom jeg litt inn i andre året, og brått trivdes jeg som bare det! Masse spennende å sette seg inn i, og man begynte å se litt mer sammenhengen mellom det man hadde lært. Siste året gikk som en røyk, for ganske mye tid gikk til praksis og bachelor. I tillegg var det jo hjemmesykepleiepraksis hvor man lærer seg å stå litt mer på egne bein og kommer seg litt inn i sykepleierrollen.

Når det gjelder yrket jeg har valgt, så er det beintøft til tider. Mye ansvar, lav bemanning, må mase om kompetanseheving, slitsom turnus. Men samtidig ser du aldri på klokka i løpet av en vakt, det har man ikke tid til. Og man møter mange mennesker og har generelt en hektisk og spennende hverdag. Alt i alt trives jeg, men kommer nok alltid til å søke forandring og nye utfordringer. Og det positive med sykepleie er alle mulighetene innen videreutdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Meg med de eviglange innlegget, jeg glemte å svare på alt.

Det finnes som regel deltidsstudie ved de fleste skolene, men praksis pleier å være fulltid. Har du samboer/kjæreste/ektefelle/foreldre som stiller opp, går det helt sikkert fint, men ellers kan det bli litt tøft. Kommer an på hvor du bor, og om det er i nærheten av et sykehus. Jeg havnet i praksis på et sykehus 2 timer unna der jeg bor, og delte hybel med ei med tre barn i den perioden. Hun hadde en mann som tok seg av alle ungene, og så dro hun hjem i helgene. Tror det er vanskelig å være alenemor, men vi hadde en i klassen som var det også. Men det virket ekstremt slitsomt. Hun stod opp klokken 4 hver morgen for å lese mens det var ro i huset. Kommer jo også an på hvor gamle barna er.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo f.eks. se på fjorårets fagplan i sykepleie på ulike høyskoler, for eksempel fra Høyskolen i Oslo og Akershus. Her står det utfyllende om hvilke hovedområder man går gjennom, hvordan vurderingene foregår osv. samt pensumlitteratur og lignende.

Moren min tok sykepleien på deltid da jeg var i barneskolealder, og broren min er 4 år yngre enn meg, og det gikk helt fint. Det blir jo alltid sånn med studier at det er litt hva man gjør det til i forhold til om man forstår ting etter forelesningen eller om man trenger å lese mye for å forstå.

Sykepleien er jo et fulltidsstudium, med skoledager mandag til fredag. Her er et eksempel på en timeplan, også denne fra HiOA, våren 2012, 1. årsstudenter.

Alt er mulig for den som vil, tror jeg, men vær obs på at de fleste studier krever et minimum av oppmøte, slik at det ikke er rom for å være hjemme med sykt barn i en lengre periode f.eks. Dersom du blir student kan du jo søke om plass i en studentbarnehage f.eks.? De fleste av oss (studerer selv, men på UiO) tar jo opp studielån, og selv om man ikke akkurat blir rik, så er det mulig å leve av det, sånn ca. Det går også an å ta seg en helgejobb, samt jobbe i ferier (jeg har 3 måneders sommerferie) og helger f.eks.

Håper noe av dette var til hjelp! :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...