Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Ikke faktabøker? Mener du altså ikke fagbøker, men personlige erfaringer? Eller mener du skjønnlitteratur?

Om du mener slike romaner som bygger på personlige erfaringer så må du jo nesten spesifisere enda mer. Du skriver autisme, mener du da kun autisme eller autismespekteret? Det eksisterer jo en god del bøker skrevet av mennesker med HFA eller Asperger's. Og det eksisterer en god del bøker om foreldre som skriver om hvordan det er å ha barn på autismespekteret.

Uansett så, på generell basis tenker jeg på bøkene til Temple Grandin (Autist) og John Elder Robinson (Asperger's).

AnonymBruker
Skrevet

takk for utfyllende svar:-) Gjerne ei bok om noen som har asperger,skrevet av dem sjøl

AnonymBruker
Skrevet

Skrevet av en svensk dame med asperger:

Gunilla Gerland: En riktig människa

Er oversatt til engelsk, og tittelen er da A real person

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

takk for utfyllende svar:-) Gjerne ei bok om noen som har asperger,skrevet av dem sjøl

Da er nok mister Robinson et godt sted å begynne. Om du er jente så er Aspergirls ganske bra også, men den er semifaglig. Det er egentlig derfor den trekker litt ned for meg fordi jeg syns det skal være enten faglig eller ikke faglig. Når man blander litt personlige erfaringer med faglighet kan det være lett for den uvitende leser å missforstå.

Ellers så må jeg jo si at det er veeeeeeldig mange gode blogger der ute på temaet. Mange som bruker bloggmediet på en mer "bok" type form også, altså ikke typen "i dag hadde jeg pizza til middag"-blogger. Og om jeg ikke skal være aldri så lite frekk og freidig så kan du jo sjekke ut bloggen min norwayaspie.blogspot.com også.

Hvorfor er du interessert? Wrongplanet, om du ikke er der allerede, er en super side.

Skrevet (endret)

Vil anbefale "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" (eller den engelske versjonen), skrevet av Mark Haddon. Handler om en gutt med autisme.

Donna Williams er en forfatter med autisme. Hun har skrevet selvbiografiske bøker, blant annet "Ingen ingensteds", som jeg også anbefaler på det sterkeste.

Endret av FruLuna
Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Jeg har akkurat lest ferdig Aspergirls av Rudy Simone. Den handler riktignok bare om jenter med Asperger's. Boka er skrevet ut fra mange intervjuobjekters erfaringer med syndromet. Jeg synes den er så som så, den er fin for å lese erfaringer og kjenne seg igjen, men jeg skulle ønsket mer fagstoff. Nå er du riktignok ute etter noe som ikke bare er tørr fakta, så kanskje den er interessant?

edit: Rudy Simone har forresten Asperger's selv, og jobber som veileder for folk på autismespekteret.

Endret av WendyClear
Gjest PinkLeaf
Skrevet

The Curious Incident with the Dog in the Night Time er en bra bok, men teknisk sett ikke nødvendigvis korrekt, er den det? Den er vel bare skrevet av en mann som har jobbet med barn med asbergers, som ikke har noe faglig bakgrunn.

Men for all del, den gjør jo at man tenker på autisme/asbergers på en ny måte - og er nok en grei måte for ungdom å forstå det.

AnonymBruker
Skrevet

Da er nok mister Robinson et godt sted å begynne. Om du er jente så er Aspergirls ganske bra også, men den er semifaglig. Det er egentlig derfor den trekker litt ned for meg fordi jeg syns det skal være enten faglig eller ikke faglig. Når man blander litt personlige erfaringer med faglighet kan det være lett for den uvitende leser å missforstå.

Ellers så må jeg jo si at det er veeeeeeldig mange gode blogger der ute på temaet. Mange som bruker bloggmediet på en mer "bok" type form også, altså ikke typen "i dag hadde jeg pizza til middag"-blogger. Og om jeg ikke skal være aldri så lite frekk og freidig så kan du jo sjekke ut bloggen min norwayaspie.blogspot.com også.

Hvorfor er du interessert? Wrongplanet, om du ikke er der allerede, er en super side.

Tuuusen takk...blir så glad for svar jeg:-)Jeg er interessert fordi jeg jobber som miljøterapeut,og har en mann med asperger jeg skal hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten hvorfor skriver du på engelsk i bloggen din? :-))

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Forresten hvorfor skriver du på engelsk i bloggen din? :-))

Aha, miljøterapaut ja. Det står egentlig i bloggen, men det er rett og slett for at det store engelsk-språklige autismespekter miljøet og folk fra wrongplanet.net skal få nytte av den.

AnonymBruker
Skrevet

Ok:-) Tenkte jeg skulle lese bloggen seinere i kveld...såg såvidt på den i sted,tenkte jeg måtte ha meg litt middag for å få opp blodsukkeret så jeg forstår engelsken bedre...tihi:-)

Skrevet

Jeg anbefaler også bøkene til Donna Williams. Hun skriver veldig lett og "underholdende". Jeg nøler litt med å bruke ordet underholdende i denne sammenhenget, for det er jo innimellom vanskelige ting hun skriver om, men hun gjør det på en veldig innsiktsfull og forståelig måte.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg anbefaler også filmen "Adam" (Den finner du forøvrig på piratebay). Jeg syns det er en fin film underholdningsmessig og den presenterer faktisk Asperger's på en god måte, hvis du har i bakhode at dette er en mann som også har levd med sin far og ikke hatt muligheten til å prøve seg alene. Tenk på hvordan han er i slutten av filmen :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg vil bare si at det er flott at du ønsker å sette deg godt inn i hva autismespekteret innebærer når du jobber så nært med en med Asperger's. Jeg har møtt på mange lærere som jobber nært barn med Asperger's som bare vet hva som er typisk adferd, men ikke hva som er grunnen til denne adferden. Det er kommet mange interessante tips, så jeg fikk nytte av denne tråden selv :)

Skrevet

Takk til TS som startet tråden jeg og ser at jeg kan ha nytte av.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at det er flott at du ønsker å sette deg godt inn i hva autismespekteret innebærer når du jobber så nært med en med Asperger's. Jeg har møtt på mange lærere som jobber nært barn med Asperger's som bare vet hva som er typisk adferd, men ikke hva som er grunnen til denne adferden. Det er kommet mange interessante tips, så jeg fikk nytte av denne tråden selv :)

TS her...takk for det:-) Jeg syns sjøl jeg har en meget givende og spennende jobb,elsker den:-) Liker utfordringer og lærer noe nytt hver dag. Jobber med psykiske utvhemmede ( liker ikke den betegnelsen egentlig....) og har en variert hverdag ilag med de. Vil lese litteratur om autisme/asperger for å kunne forstå ulike sider av deres liv.

Gjest WendyClear
Skrevet

TS her...takk for det:-) Jeg syns sjøl jeg har en meget givende og spennende jobb,elsker den:-) Liker utfordringer og lærer noe nytt hver dag. Jobber med psykiske utvhemmede ( liker ikke den betegnelsen egentlig....) og har en variert hverdag ilag med de. Vil lese litteratur om autisme/asperger for å kunne forstå ulike sider av deres liv.

Asperger's er ikke psykisk utviklingshemning. Det er en utviklingsforstyrrelse, noe helt annet enn psykisk utviklingshemning.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler boka En annerledes barndom av Iris Johansson.

(Den er forøvrig også nevnt i linken til Havbris)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...