Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så fryktelig lei av å bare sitte å lese, og tankene faller helt andre plasser enn på pensum når jeg leser til prøver,eksamen osv.

Jeg vet at det er forskjellig fra person til person, men håpet at noen kunne skrive sine studieteknikker og hvordan de lærer best, så kan jeg prøve meg litt frem!

Såå.. Hvordan lærer du best? Har du noen studieteknikker? Lærer du best ved å snakke,høre,skrive eller lese? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærer best ved å skrive og ved å gjenfortelle det jeg har lest med mine egne ord, gjerne med egne eksempler. Jeg synes også det er utrolig nyttig å diskutere pensum og problemstillinger med andre, men helst skriftlig (f.eks kollokvier på nettet) - jeg hater utenomprat og blir utålmodig og ukonsentrert om man stadig skal snakke om uvedkommende ting.

Da jeg måtte nipugge til en intens eksamen skriblet jeg notater på små gule lapper og klistret over hele huset, genial måte å få inn gratis repetisjon på.

Skrevet

Jeg pleier å lage tankekart og lignende. Lærer også av å arbeide sammen med andre, f.eks ved å lære bort ting til hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan lære ved å skrive ned ting, eller å si ting høyt.

Har nettopp hatt eksamen i natur og bevegelse, hvor vi først hadde artsprøve, blomstene og slik til prøva huska jeg fordi jeg hadde sittet å sagt navnet på tingen høyt flere ganger mens jeg så på bilde av tingen.

Skrevet

min studieteknikk:

• Være på alle forelesninger, og ta notater (uavhengig om PP-ene blir lagt ut)
  • intensiv lesing før eksamen (lese hele boken på en uke, max)
  • Hvis jeg merker at jeg ikke får med meg det jeg nettopp har lest (avsnitt for avsnitt), leser jeg det på nytt. Dette gjør jeg igjen og igjen til jeg føler at jeg forsto hva som sto.
  • Hjelpe medstudenter med deres problemer, og svare detaljert og nøye på spørsmålene deres.
  • Lese notatene mine igjen og igjen til jeg føler jeg får oversikt.
  • Gå gjennom ting i hodet (tenke høyt, men innvendig). F.eks hvis det fire punkter på noe, sier jeg de til meg selv, mens jeg teller på fingrene. Hvis jeg glemmer noen punkter, titter jeg i notatene og starter på nytt. Dette gjør jeg frem til jeg har fått alle punktene riktig uten juks minst 5 ganger.

Ellers pleier jeg å plukke opp gode formuleringer fra boka eller fra forelesningen som jeg noterer meg, og pugger på disse også. Men her kommer i stor grad min gode korttidshukommelse inn, så vet ikke hvor aktuelt dette er for andre.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal virkelig prøve ut dette litt! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...