Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om det er mange med små barn som klarer og få tid til egen trening i tillegg til jobb, barn,samboer, fritidsaktiviter, husarbeid osv. Skulle dere ønsker dere hadde mulighet til mere trening, og trente dere mer før dere fikk barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikke barn selv, men jeg tenkte at det går jo an å ha hver deres dag til slike ting? Det er jo bare snakk om et par timer, da kan vel han være hjemme?

:P

Skrevet

Jeg trener nesten mer nå etter at jeg fikk barn :)

Mannen min og jeg prioriterer alltid at vi får trent noen ganger i løpet av uken, nesten hver dag. Det er sunt både for kropp og sjel å komme seg litt ut å ha egentid. Man trenger jo ikke å bruke allverdens tid på det, en times joggetur, eller en times trening på et treningssenter krever ikke veldig mye planlegging enten det er før eller etter leggetid...

Vi jobber begge to, men jeg jobber skift, så da trener jeg på dagtid mens barna er i barnehagen de dagene jeg har fri eller jobber kveld/natt. Mannen min trener på ettermiddag/kveld. I helgene har vi med barna hvos vi trener ute, ellers deler vi oss.

Når jeg hadde permisjon ble det mye trening på sats, for da kunne den lille ligge å sove i vogna der.

AnonymBruker
Skrevet

Vi trener mindre enn før vi fikk barn.

Men så trente vi MYE før barna kom også da! 5-6 ganger hver i uka, og alltid 1,5 time eller mer. Sier seg vel selv at det ikke er forenlig med å være småbarnsforeldre!

Nå deler vi på dagene - og tenker veldig alternativt når det gjelder trening. F.eks jogger mannen ofte til og fra jobb, evt sykler og tar en ekstra runde for at det skal bli en treningsøkt. Vi har noen kvelder hver på treningssenter, og i helgene tar vi gjerne med oss barna til en løpebane og bytter på å gjøre styrkeøvelser mens vi er med dem ved trampoliner etc ved siden av og løpe intervaller på banen. Ungene elsker det - og vi får knallgode økter! Vi bruker også helgene til fjellturer med bæremeis - som absolutt er som trening å regne. Dessuten er ungene godt tilvent barneparkeringen på trening - og er ofte med her om været ikke er det beste.

Så selv om vi har småbarn får vi trent 3-4 ganger i uka hver - og er vel i mer enn gjennomsnittlig god form begge to. Og det selv om vi jobber mer enn 100% begge to, og har andre fritidsaktiviteter utenom treningen! Så kjøper ABSOLUTT ikke de småbarnsforeldrene som påstår at de ikke har "tid til å trene". Det vi derimot IKKE har tid til, er å tilbringe lange kvelder foran tv! ;-)

Skrevet (endret)

Så selv om vi har småbarn får vi trent 3-4 ganger i uka hver - og er vel i mer enn gjennomsnittlig god form begge to. Og det selv om vi jobber mer enn 100% begge to, og har andre fritidsaktiviteter utenom treningen! Så kjøper ABSOLUTT ikke de småbarnsforeldrene som påstår at de ikke har "tid til å trene". Det vi derimot IKKE har tid til, er å tilbringe lange kvelder foran tv! ;-)

Jeg kjøper heller ikke at foreldre med SMÅbarn ikke har tid til å trene.

Men forsøk gjerne noen uker med flere større barn som har cuper, kamper, treninger og øvelser hver eneste kveld og helg, og du ikke skal være bare ett sted, men gjerne to og tre etter jobb. Da snakker vi straks om noe helt annet ;)

Vi trener sporadisk om vinteren. Om sommeren, når kamp- og stevnesesongen er i gang, og hvert barn har X antall konserter og avslutninger, så kan vi faktisk bare glemme det. Da bruker vi ikke resttiden for å se på TV, men for å rydde, vaske og hjelpe med lekser.

Så nei, det er ikke alle som får det til. Dessverre, for jeg hadde sårt trengt det (eller, rumpa mi hadde sårt trengt det...!). :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 2
Skrevet

Med store barn kan man organisere mer, her er det fotballtrening/kamp på eldste jenta 2 ganger i uken. Den ene dagen har hun med en venninne hjem fra skolen og jeg kjører begge på trening og hjem. Den andre dagen er min datter med venninnen hjem fra skolen og på trening. Får henne levert på døra når de er ferdige... Den dagen er jeg selv på trening.

Jeg tenker at selv om barna har sine aktiviteter så vil ikke det si at vi foreldre må stå å se på hver eneste trening, på kampene stiller vi :)

Jeg trener selv 2-3'ganger i uken, litt sjeldnere nå som sesongen er over og vi ikke har felles treninger mer..

Mannen trener ikke, for han har for tiden ikke lov av fysioterapeuten...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips for å få tid til å trene:

- bruk jobbreisen. Sykle eller løp. Har du for lang vei kan du parkere et stykke fra jobb og sykle/løpe resten, f.eks. Har man kort vei kan man ta omveier.

- avtal hver deres dag, hvor den ene får trent mens den andre har ungene

- invester i hjemmetreningsutstyr, og tren etter ungene har lagt seg/mens de gjør lekser/middagen står i ovnen. Frivekter tar fint lite plass, og er billig (mye billigere enn å gå på senter og gjøre samme øvelsene der). Knebøystativ, benk, stang, manualstenger og vektskiver = gull. Tredemølle eller spinningsykkel i boden er også fint. Jeg har fullt "treningsstudio" på 4 kvm.

- tren mens ungene er på aktiviteter. Alt for mange foreldre står og glaner på fotballtreningene til ungene. Dette er jo helt unødvendig. Ungene har bare godt av litt tid uten foreldre.

- avtal med foreldrene til andre barn om at dere kjører hver deres gang til treninger og slikt, så får du mer tid.

- fjelltur med bæremeis er også trening

• Liker 1
Skrevet

Vi trener like mye som før, det er jo bare å bytte på å stikke ut etter at barnet har lagt seg. Om sommeren er det særlig greit, da er det bare å ta på skoene og løpe en times tid, og overrekke stafettpinnen i døra ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...