Silfen Skrevet 30. mai 2012 #1 Del Skrevet 30. mai 2012 Til dere som har opplevd begge overnevnte: hva er forskjellen? Jeg gjorde noe med en stortå sist uke, så var den grei et par dager og nå er den vond. Mest i trapper og når den bøyes oppover. Bør jeg tape den eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #2 Del Skrevet 30. mai 2012 Det kan være ganske vanskelig å vurdere om den er brukket uten å få undersøkt den/tatt røntgen, fordi symptomene på brudd og forstuelse kan være ganske likt når det gjelder tær. Du kan teipe den inntil tå nr. 2 slik at den holder seg litt mer i ro, men jeg tror jeg ville gått til legen hvis jeg var deg - bare for å evt. få utelukket et brudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 30. mai 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mai 2012 Lege er kjedelig, kjøper noe tape. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 30. mai 2012 #4 Del Skrevet 30. mai 2012 De gjør uansett ikke noe annet enn å tape tåen, selv om den er brukket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #5 Del Skrevet 30. mai 2012 De gjør uansett ikke noe annet enn å tape tåen, selv om den er brukket. Som regel ja, men går bruddet inn i leddet må man operere for å unngå å få problemer i lang tid. Stortåen er "viktigere" enn de andre tærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. mai 2012 #6 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Når du teiper tåen inntil tå nr 2, så husk å surr litt teip rundt tå nr 2 først, sånn at det ikke blir hud mot hud:-) Jeg knakk lilletåa ifjor, etter et ublidt møte med sengekanten, og den ble teipet sammens med tåa ved siden. Skader ikke med et røntgenbilde, men med mindre det er et avansert brudd så gjør de ikke annet enn å teipe! Hat tidligere slått tær hardt uten at det har vært brudd, da har tåa bare vært vond (og ved et tilfelle blånegl). Da jeg knakk den så var det utrolig mye mere smerter, pluss at det umiddelbart oppsto en gigakul på leddet, og den stå ut i en rar vinkel. Grøss, det var vondt! Endret 31. mai 2012 av maya76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg har hørt det er mer vondt med forstuinger enn brudd, men jeg har ikke brukket/forstuet tær før. Derimot har både jeg og Mini brukket et leggbein og ingen av oss hadde synlige hevelser/smerter ved berøring, så erfaringen min er jo at brudd i seg selv ikke trenger SE ut som et brudd. Men uansett, går til anskaffelse av tape i dag, så satser jeg på at det blir bedre. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. mai 2012 #8 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg har hørt det er mer vondt med forstuinger enn brudd, men jeg har ikke brukket/forstuet tær før. Derimot har både jeg og Mini brukket et leggbein og ingen av oss hadde synlige hevelser/smerter ved berøring, så erfaringen min er jo at brudd i seg selv ikke trenger SE ut som et brudd. Men uansett, går til anskaffelse av tape i dag, så satser jeg på at det blir bedre. Takk for svar. Aldri brukket noe annet enn den tåa jeg, så har ikke sammenligningsgrunnlag:-) Men tær generelt er utrolig vondt å skade! Teip er uansett greit å ta på, da det gir god smertelindring når tåa blir stabil:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg bommet faktisk. Det er ikke tåen, men fotbladet rett etter tåen. Dette merket jeg når det ble litt mindre vondt. Men fremdeles er det vondt når jeg får press på, sånn omtrentlig 9 dager etter. Er det mulighet for at det kan være noe senegreier eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. juni 2012 #10 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Jeg bommet faktisk. Det er ikke tåen, men fotbladet rett etter tåen. Dette merket jeg når det ble litt mindre vondt. Men fremdeles er det vondt når jeg får press på, sånn omtrentlig 9 dager etter. Er det mulighet for at det kan være noe senegreier eller noe? Tror jeg ville tatt en tur t lege og fått henvisning t MR. Redigerer meg litt; nevnte det til mannen min og han sa det kan være så mangt, men røntgen først, så MR! Endret 4. juni 2012 av maya76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 4. juni 2012 (endret) Er ikke det litt overkill? Får redigere jeg også da, hehe. Kanskje jeg skal ta en tur på røngten en dag. Takker. Endret 4. juni 2012 av Silfen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. juni 2012 #12 Del Skrevet 4. juni 2012 Er ikke det litt overkill? Får redigere jeg også da, hehe. Kanskje jeg skal ta en tur på røngten en dag. Takker. Ta en tur på rtg:-) og hvis de ikke ser noe der så forlang MR. Ser ofte mere der enn på rtg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 4. juni 2012 Det er jo bare litt over en uke. Ting kan jo gå over av seg selv. Det er mitt mantra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. juni 2012 #14 Del Skrevet 4. juni 2012 Det er jo bare litt over en uke. Ting kan jo gå over av seg selv. Det er mitt mantra. Egentlig litt enig, men kjedelig hvis det er ei sene som må hentes på plass da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 4. juni 2012 Egentlig litt enig, men kjedelig hvis det er ei sene som må hentes på plass da.... Ja, jeg er jo helt enig. Men samtidig så er det jo ikke så vondt når jeg bare suller her hjemme. Men ut og gå så merker jeg jo at jeg feilbelaster og at det blir vondt og banker etter hvert som jeg har gått litt. Så da begynner jeg jo å tenkte på at; hmmmm, kanskje jeg skulle sjekke. Men så kommer jeg jo hjem og så blir det litt sånn glemt, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. juni 2012 #16 Del Skrevet 4. juni 2012 Ja, jeg er jo helt enig. Men samtidig så er det jo ikke så vondt når jeg bare suller her hjemme. Men ut og gå så merker jeg jo at jeg feilbelaster og at det blir vondt og banker etter hvert som jeg har gått litt. Så da begynner jeg jo å tenkte på at; hmmmm, kanskje jeg skulle sjekke. Men så kommer jeg jo hjem og så blir det litt sånn glemt, hehe. Ville absolutt ha sjekket.. Jeg gikk og kranglet med ryggen i evigheter, mente at d skulle gå over med trening og tålmodighet. Vips så endte jeg opp med å stive av nedre del, transplantere hoftebein og kronisk betennelse i musklene... Feilbelaster du så kan det forplante seg og du får eviglange runder t fysio.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #17 Del Skrevet 4. juni 2012 Haha, eviglange runder hos fysio har jeg allerede og bekkenet mitt er på bærtur grunnetfeilbelastning allerede. Jada, jeg ser jo når jeg skriver at jeg bør få det sjekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. juni 2012 #18 Del Skrevet 4. juni 2012 He-he; mannen min spurte nettopp om jeg fortsatt satt på kg og lurte på om jeg hadde svart deg og om du hadde svart tilbake...... Han bare; å herrefred, gå til legen!! Rtg og MR! (også lurer jeg på om jeg hørte en "sta kvinnfolk" kommentar) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #19 Del Skrevet 4. juni 2012 *flirer* Høres ut som et godstykke han der mannen din. Og han har rett, sta kvinnfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #20 Del Skrevet 4. juni 2012 Det kan være brudd i 1.metatars (beinet som fortsetter etter stortåen og danner fotbladet). Disse skal ofte behandles med gips for å unngå at bruddet heles skjevt slik at man får en feilstilling. Feilstillinger her kan gi mange plager etter tilheling av bruddet, siden dette beinet bærer mye vekt. Ville absolutt oppsøke lege og få tatt bilde så fort som mulig, slik at det kanskje er mulig å gjøre noe med dette nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå