Gå til innhold

Spiral før man har fått barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på p-piller i alle år og har ikke fått med meg så mye info om andre prevensjonsmidler. Nå vurderer jeg å bytte, ble forresten nysgjerrig på p-plaster som nevnt i annen tråd.

MEN - hva med spiral? Kan man sette inn det uten å ha fått barn og likevel ha muligheten om noen år? Hvordan fungerer dette? Fortell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan bruke kobberspiral selv om du ikke har født.

Den kan sitte inne i 5 år og koster ca 400 kroner.

Bivirkninger er ofte større og uregelmessige blødninger, men dette kan bedre seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk innsatt kobberspiral før jeg fikk barn, p.g.a. forhøyet blodtrykk da jeg brukte p-pillen (og røkte..... noe jeg ikke gjør lenger :D ), og det eneste jeg husker fra den legetimen er: SMERTER! Det var forferdelig vondt å få den satt inn! Lå i senga resten av dagen.....

Men, det er jo veldig lettvint da! Trenger ikke huske å ta p-piller, legger ikke på meg av det.....

Tror ikke det er anbefalt å få satt inn spiral før man har fått barn, men jeg måtte p.g.a. blodtrykket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn kobberspiral før jeg fikk barn. Helt perfekt prevensjonsmiddel, ingen hormoner.. Eneste ulempe er økt og lengre blødning.

Min gynekelog sjekket meg grundig før den ble satt inn. Hadde også menstruasjons lignende smerter første dag etter den ble satt inn. Dersom en skal sette inn spiral før en har fått barn, bør en gjøre det hos en gynekolog og ikke alm.lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å sette inn spiral før du har fått barn, men det gjøres unntak i visse tilfeller. Tror jeg hadde valgt noe annet om jeg var deg.. Hvis du kan da.

Skulle jeg valgt spiral ville jeg gått for den jeg har - hormonspiralen. Den gjør at jeg får mindre og kortere blødninger, dessuten er den virksom i fem år. Veldig bra! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å sette inn spiral før du har fått barn, men det gjøres unntak i visse tilfeller. Tror jeg hadde valgt noe annet om jeg var deg.. Hvis du kan da.

I visse tilfeller ?

Jeg var ikke noe spesielt tilfelle, jeg hadde lyst til å prøve noe annet enn p-piller og spurte derfor gynekologen om det gikk an å sette inn kobberspiral når man ikke hadde født.

Det var null problem fikk jeg beskjed om.

Og ja, det gjorde vondt både å sette den inn og å ta den ut, og jeg hadde såpass vondt resten av dagen at jeg måtte holde meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp fordi livmora ikke har blitt "brukt" det ikke anbefales å sette inn spiral før man har født - det betyr, som du sier Moon, at det gjør mer vondt.

Jeg fikk den informasjonen av legen min at så sant det var mulig å bruke andre preventiver så var ikke spiral noe alternativ for en kvinne som ikke har født.

"Visse tilfeller" er de som ikke kan bruke p-piller, har latexallergi osv osv og derfmed ikke har så mange alternativer annet enn spiral - vel det var det hun sa til meg da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visse tilfeller ?

Jeg var ikke noe spesielt tilfelle, jeg hadde lyst til å prøve noe annet enn p-piller og spurte derfor gynekologen om det gikk an å sette inn kobberspiral når man ikke hadde født.

Det var null problem fikk jeg beskjed om.

Ja, stort sett i visse tilfeller.

Gynekologen jeg jobbet hos, gjorde det kun til nød. Det anbefales faktisk ikke,- da det kan gjøre noe med fertiliteten, om man får infeksjoner i underlivet -> man kan få vansker med å bli gravid i senere tid.

Det er også en grunn til at den stort sett ikke gis til unge jenter som ikke har født.

Det har kanskje blitt "vanligere" å gi det selv om folk ikke har født, men de jeg vet om i helsevesnet gjør ikke dette.

Jeg persolig ville ikke anbefalt spiral til de som ikke har fått barn.

Her er litt mer info : http://www.helsenett.no/6_6/6_6_s7.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å sette inn spiral før du har fått barn' date=' men det gjøres unntak i visse tilfeller. Tror jeg hadde valgt noe annet om jeg var deg.. Hvis du kan da.:[/quote']

Hvorfor det da Suzy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Diva påpeker over her så kan det gjøre det vanskeligere å få barn senere OG det gjør vondt når du ikke har fått barn fordi livmora ikke har vært "i bruk" før :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Diva påpeker over her så kan det gjøre det vanskeligere å få barn senere OG det gjør vondt når du ikke har fått barn fordi livmora ikke har vært "i bruk" før :wink:

Gynekologen jeg benytter er en av de beste i landet. Jobber primært med kvinnesykdommer og barnløshet. Hun figurerer ofte i media, og har pasienter fra hele landet. Hun satte spiral på meg før jeg hadde fått barn. Men hun har fasilitetene som skal til. Hun tok f.eks vaginal ultralyd for å se at det var plass. Infeksjon kan en seff få, men at det kan føre til at en får vanskligheter med å få barn da må en ha max uflaks, og muligens gått litt for sent til lege :roll:

Hos meg gjorde det faktisk mer vondt å sette inn spiral etter jeg hadde født nr. 2 enn når jeg satte inn første gang. Da hadde jeg ikke fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva i.i.

Tror jeg har en anelse om hvem du går til ;-)

Men facts`ene som står på nettet, og i medisinske tiddskrifter, står ikke for ingenting....

At de lærde strides,- det er i allefall sikkert.

Men det er fakta at man har lettere for å få infeksjoner når man har et fremmedlegeme i underlivet.

At det gjorde mer vondt for deg å sette inn spiral etter fødsel nr. 2, vil da ikke motbevise det som er "vanligst" ?

Det er forøvrig svært vanlig med vaginal ultralyd hos de fleste gynekologer. Hos allmenleger derimot, forekommer ikke den undersøkelsen for ofte...rett og slett fordi de fleste ikke har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en anelse om hvem du går til ;-)

Men facts`ene som står på nettet, og i medisinske tiddskrifter, står ikke for ingenting....

At de lærde strides,- det er i allefall sikkert.

Men det er fakta at man har lettere for å få infeksjoner når man har et fremmedlegeme i underlivet.

At det gjorde mer vondt for deg å sette inn spiral etter fødsel nr. 2, vil da ikke motbevise det som er "vanligst" ?

Det er forøvrig svært vanlig med vaginal ultralyd hos de fleste gynekologer. Hos allmenleger derimot, forekommer ikke den undersøkelsen for ofte...rett og slett fordi de fleste ikke har dette.

Neida, snakker jo bare ut ifra min egen erfaringer. Alt dette blir jo veldig individuelt. Mitt viktigeste budskap er bare at man bør gå til en gynekelog, dersom en vurderer spiral :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat.

Jaja, jeg er ikke lege, så hvem som har rett og hvem som tar feil av legene skal ikke jeg uttale meg om.

Men at det gjorde vondt, det skal jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, snakker jo bare ut ifra min egen erfaringer. Alt dette blir jo veldig individuelt. Mitt viktigeste budskap er bare at man bør gå til en gynekelog, dersom en vurderer spiral :D

Det er vår egen erfaring vi snakker ut fra alle sammen :wink:

Enig med deg i at det er lurt å gå til gynekolog uansett - og Moon om det er noen trøst gjorde det veldig vondt for meg og. Helt slått ut resten av dagen og jeg har fått barn... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ting "der nede" går jeg alltid til gynekolog jeg :D

Takler ikke at allmennleger utfører gu. De jeg har vært hos, virker klossete :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg har blitt fysisk kvalm hver gang jeg har lest denne og lignende tråder de siste dagene... :o Tror ikke jeg er klar for å bytte prevensjon likevel jeg!!!! :ler:

Jeg går fast til spesialist, altså gynekolog, så DET er ikke noe problem. Og jeg skal høre med henne hva hun sier når jeg skal dit om et par uker.

Men slik jeg tenker nå så er jeg faktisk mest fristet av p-stav... søsteren min bruker det så jeg skal forhøre meg litt ekstra der.

Takk til dere alle for svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Henger meg på Diva sitt svar her og sier meg enig. :D

Helsenett - spiral

En vil ikke anbefale spiral til kvinner under 25 år eller kvinner som ikke har født. Årsaken til dette er at spiralen kan medføre økt infeksjonsrisiko. Infeksjonsrisikoen er størst i forbindelse med innsetting og skyldes innføring av bakterier fra skjede til livmorhulen, som normalt er steril. Senere er infeksjonsrisikoen avhengig av overføring av smitte dvs. antall partnere hos kvinnen eller også hos partner. Da infeksjoner kan føre til sterilitet anbefales ikke spiral til kvinner som ikke har oppnådd ønsket barnetall. Kvinner som ikke har født ,har i tillegg en mindre livmorhule, noe som oftere fører til problemer med å bruke spiralen.

Spiral er et bra prevensjonsmiddel til kvinner som har født og som lever i stabile parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste argumentet legen min gav meg, var at det var mer smertefullt å sette inn spiral før man hadde født og fordi det var en viss risiko med infeksjoner og infertilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...