Gå til innhold

Trenger litt hjelp.. studier, forsinket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til hva jeg skal gjøre..

Begynte på bachelor høsten 2011, men jeg har delvis droppa ut nå pga sykdom og andre ting, og jeg mangler mange eksamener. Og jeg er forsinket mer enn 60 studiepoeng, og får derfor ikke støtte fra Lånekassen til høsten. Skal derfor bo hjemme et halvt år (langt unna studiestedet mitt). Men jeg angrer på at jeg droppa ut, og vil ta opp fagene. Kan jeg begynne 1.året på nytt og ta de fagene jeg mangler, uten å følge undervisning og bo der? Det er ikke noe obligatorisk oppmøte, og jeg får til å studere uten å gå i forelesninger, men hvordan ordner jeg det med skolen min??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe du trenger å ordne med skolen din annet enn å melde deg opp i de aktuelle emnene og betale semesteravgiften.

Du trenger ikke si ifra om at du ikke kommer på forelesning...

Hvis du har droppet helt ut, ikke bare i praksis, men i teorien også (sagt i fra til skolen om du har sluttet) så må jo du søke deg inn igjen, det er gjerne for sent nå ifht høstsemesteret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe du trenger å ordne med skolen din annet enn å melde deg opp i de aktuelle emnene og betale semesteravgiften.

Du trenger ikke si ifra om at du ikke kommer på forelesning...

Hvis du har droppet helt ut, ikke bare i praksis, men i teorien også (sagt i fra til skolen om du har sluttet) så må jo du søke deg inn igjen, det er gjerne for sent nå ifht høstsemesteret.

Men jeg skal jo ikke begynne på 2.året heller. Så jeg melder meg kun opp til 1.års-eksamenene, og tar de? det er alt jeg må gjøre?

Har ikke snakket med skolen nei, de vet ingenting om planene mine. Burde jeg informere de?

Skrevet

Har du sykmelding? Da kan du få omgjort lånet fra tiden du var syk til sykestipend, og kan få støtte selv om du er forsinket.

AnonymBruker
Skrevet

Har du sykmelding? Da kan du få omgjort lånet fra tiden du var syk til sykestipend, og kan få støtte selv om du er forsinket.

Nei, var bare skikkelig syk en måned, og har ikke sykemelding (men kunne sikkert ordnet det), får bare 2 uker omgjort da, er ikke så mye vits.

Gjest villrev
Skrevet

Flere spørsmål... har prøvd å finne ut på lanekassen.no, men skjønner ikke helt..

Lurer på om man kan få sykemelding av legen i ettertid?

Det som skjedde var at jeg var skikkelig syk hele mars måned. Er fortsatt hanglende og legen prøver å finne ut hva det er. Men jeg er ikke skikkelig syk nå, og jeg har ikke vært det siden starten av april. Men er ikke helt i form. Den måneden jeg var syk gjorde at jeg mistet mye skolearbeid og derfor tok jeg ikke alle eksamener, så jeg er over 60 studiepoeng forsinket (pga droppet ut av studier tidligere osv). Skolen min har ikke utsatt eksamen før i desember (idiotisk), så jeg kan ikke studere her til høsten uten studielån!

Er det noen mulighet å ordne dette med Lånekassen og legen? Kan jeg få sykemelding for hele semesteret fra mars og til nå og søke om å få lån likevel fordi jeg er forsinket pga sykdom? Skjønner ikke alt som står på lånekassen.no.. :|

TS

Gjest villrev
Skrevet

På lånekassen sine sider står det:

Du kan likevel ha rett til støtte dersom forsinkelsen skyldes fødsel, sykdom, eller at du har nedsatt funksjonsevne og har blitt forsinket fordi undervisningsopplegget ikke var tilpasset funksjonshemmingen din.

men det står ikke noe om hvordan jeg kan få støtte når forsinkelsen skyldes at jeg har vært syk. Noen som vet?

TS

Skrevet

Snakk litt med legen din. Det finnes et skjema på lånekassen sine sider som legen må skrive under på, om at du har vært syk. Og evt ta en tlf til lånekassen og høre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...