Anna Lovinda Skrevet 2. februar 2004 #1 Skrevet 2. februar 2004 Noen som kan fortelle litt om denne religionen?
tuji Skrevet 3. februar 2004 #2 Skrevet 3. februar 2004 Katolisisme har mye til felles med luthersk-evangelisme (som Den Norske Kirke er). En forskjell er at DNK har to sakramenter (hellige handlinger), dåp og nattverd, mens katolikkene har sju. Særlig i spørsmålet om nattverd skiller de to retningene seg, og katolikker vil ikke gå til nattverd sammen med lutheranere. Katolikker ber også til helgener. Dette er fordi de ser på helgenene som "mellommenn/-kvinner" til Gud, og fordi de ikke ser seg verdige til å be direkte til Gud. Katolikkene bruker også skriftemål mye mer enn lutheranere. Dvs. at man bekjenner sine synder for pateren og får tilgivelse. Mange synes katolske messer er mer stemningsfulle enn lutherske gudstjenester, fordi man bruker lys, røkelse osv. Dette var det jeg kom på i farten.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #3 Skrevet 5. februar 2004 Hei Jeg er Katolikk. Var det noe spes du lurte på ? Vi kaller oss Katolske Kristne, det er den største Kristne gruppen i verden. Vi ber våre forbønner gjennom helgner blant annet. Det er som Tuji sier. Vi har 7 Sakramenter 1. Dåpens Sakrament 2. Fermingens Sakrament (Konfirmasjon) 3. Eukarestiens Sakrament (Nattverd) 4. Botens & Forsoningens Sakrament (Skriftemål) 5. De Sykes Salving (Sykesalving) 6. Ordinasjonens Sakrament (Prestevielser) 7. Ekteskapets Sakrament Det er de 7 vikige sakramentene som Den Katolske Kirken har. Det er som Tuji sier. Vi går ikke til Nattverd i Den Luterske Kirken og ingen andre en Katolikker og Ortodokse Kristne ( I enkelte tilfeller) kan motta Nattverden hos oss. Det er vanskelig å si noe kort om Katolisismen, men dersom du lurer på mer så kan jeg anbefale Den Katolske Kirkes Katekisme. Du finner den på Biblioteket og det er St. Olav Forlag som gir den ut. Ellers så er det mange som blir trukket mot Den Katolske Kirken på grunn av Messene. Det er sant at vi har veldig stemingsfulle Messer, men det kan faktisk variere fra plass til plass. Dersom du vil oppleve stemning så ville jeg gått på Messene i Påsken. Fra Skjær Torsdag til og med 1-2 Påskedag. Da ser man helheten. Dersom du lurer på noe annet kan du alltid sende meg en PM.
Gjest Kvinne31 Skrevet 12. februar 2004 #4 Skrevet 12. februar 2004 Jeg vil gjerne gå til messe i Oslo. Har vært en gnag i St. Olavs kirke, men ...vel, for å si det rett ut så var det nesten umulig å høre hva presten sa...dårlig lydannlegg eller noe. Ingen god opplevelse. Hvor vil du anbefale å gå til messe i Oslo, hvis du har vært der noen gang... ? Hm...
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2004 #5 Skrevet 15. februar 2004 Du kan alltids prøve St. Hallvard Katolske Kirke. Jeg har ikke vært der siden jeg helst går til St. Olav som er nærmest når jeg er i Oslo. Dersom du går inn på http://www.katolsk.no/okb/ Så finner du en oversikt over de forskjellige Kirkene i Oslo Katolske Bispedømme og Messetidene her og hvilket språkk de forskjellige Messene er på. Synd at du ikke fikk med deg Messen grunnet dårlig lyd. Det har alltid vært greit når jeg har vært der, men jeg har ofte gått på de messene som går på blant annet kveldene. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå