Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sånn, orker ikke mer av denne tråden selv.

Endret av Doh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tertiærutdanning

• Liker 1
Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

"Definisjonen på en fagskole er en skole som tilbyr korte men yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse. Dette innebærer at en fagskole må ha et omfang på minst et halvt år og maks 2 studieår og at det skal gis kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæring. En fagskoleutdanning kan gis både som heltid, deltid og som fjernundervisning."herfra

Jeg forstår ikke helt hensikten med denne tråden...

Endret av WendyClear
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser på fagskoler som skoler som tilbyr yrkesrettede utdanninger, men ingen grader. Kreves vel fullført VGS/svennebrev/23-5-regelen på de fleste av dem, så hvis man derfor skal dele skoler inn i nivåer vil jeg kanskje si mellom VGS og høgskole/universitet.

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk tror, for det er så mange som ikke vet og som nekter for at fagskoleutdanning er høyere utdanning. Noe det er :) Kun en person som har svart riktig, så det sier jo litt. Forhåpentligvis vil det bli mer kunnskap om fagskole etter hvert, nå har fagskolestudentene fått en egen organisasjon som alle andre studenter :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk tror, for det er så mange som ikke vet og som nekter for at fagskoleutdanning er høyere utdanning. Noe det er :)

OK, men da forstår jeg ikke denne setningen fra regjeringen.no:

I tråd med gjeldende lover og regler skal fagskoleutdanningene først og fremst være et reelt alternativ til høyere utdanning.

Ser også dette på Wikipedia om høyere utdanning:

Hva som regnes som høyere utdannelse i Norge reguleres av Universitets- og høyskoleloven, og akkrediteres av Nokut. Høyere utdannelse blandes ofte med begrepet «tertiær utdanning», som er en betegnelse for all utdanning over videregående nivå og inkluderer også fagskoler.

Alt i alt finner jeg masse på nett som tilsier at fagskoler IKKE regnes som høyere utdanning, men jeg gir meg gjerne hvis du finner noe som sier at det er det.

:)

• Liker 5
Gjest WendyClear
Skrevet

Det kommer helt ann på hva man mener når man sier høyere utdanning. En kan referere til utdanning som kommer over videregående; noe du tydeligvis gjør. Eller en kan vise til utdanning på høyere nivå som gir en høyere grad. Jeg tenker det slik at: universitet sikter mot forskning, høyskole er mer rettet mot et yrke, og fagskole kommer etter der igjen og er rettet mot yrker som ikke har beskyttede titler. Det vil ligge på et lavere nivå, særlig med tanke på at det er studier som ikke varer lenger enn 2 år.

• Liker 4
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hadde du hatt høyere utdanning hadde du kanskje klart å finne frem til det riktige svaret du også... Eller vi kan jo se det fra et nativistisk syn også; det at du har valgt fag-utdanning tyder på at du aldri har hatt evner til å gjøre god reasearch på et begrep.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er utdanning som bygger på videregående, men som ikke er forskningsbasert aka ikke høyere utdannelse. ;)

Hva NKF vedkommer, så er det et akronym for penger rett i dass.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk tror, for det er så mange som ikke vet og som nekter for at fagskoleutdanning er høyere utdanning. Noe det er :) Kun en person som har svart riktig, så det sier jo litt. Forhåpentligvis vil det bli mer kunnskap om fagskole etter hvert, nå har fagskolestudentene fått en egen organisasjon som alle andre studenter :)

Men sånn jeg har forstått det så krever de fleste fagskoler IKKE at du har fullført vgs, ergo kan det da ikke sammenlignes med høgskole eller universitet? I og med at man i teorien kan gå rett fra ungdomsskolen til en fagskole, mener jeg. I et slikt tilfelle kan jo fagskolen fungere som en slags vgs.

• Liker 3
Skrevet

Men sånn jeg har forstått det så krever de fleste fagskoler IKKE at du har fullført vgs, ergo kan det da ikke sammenlignes med høgskole eller universitet? I og med at man i teorien kan gå rett fra ungdomsskolen til en fagskole, mener jeg. I et slikt tilfelle kan jo fagskolen fungere som en slags vgs.

Der jeg jobber er kravet fag-/ svennebrev eller minst 5 års praksis i relevant yrke, mao realkomperanse. Man kommer derfor ikke inn rett etter ungdomsskolen og det kan dermed ikke sammenlignes med VGS.

• Liker 1
Skrevet

Fagskole er et alternativ til høyere utdanning, og for mange er det et godt alternativ, men det er ikke det samme. Som flere nevner er det mange forskjeller: ikke alle fagskoler krever bestått videregående, og generell studiekompetanse er ofte ikke et krav, fagskoler er ikke institusjoner som driver med forskning, og man får et fagbrev istedet for en bachelor/mastergrad.

I motsetning til HU: "Høyere utdanning omfatter universitets- og høyskoleutdanning, og bygger normalt på eksamen fra treårig videregående opplæring."(utdanning.no)

I Norge tilbys høyere utdanning ved private og offentlige høyskoler og universiteter.

Det trenger for all del ikke å være den største forskjellen i praksis, litt avhengig av hva slags institusjon man velger og hvor man vil hen, men som språk- og begrepsnerd er det for meg et skarpt skille. :opplyser:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skiller mellom fagskole og høyere utd.

I tillegg til andre referanser som er lagt ut kan jeg legge til denne: http://nokut.no/no/NOKUTs-Kunnskapsbase/Det-norske-utdanningssystemet/Om-norsk-utdanning/

Fagskoler er ikke høyere utd. Men hva gjør da det? Legg fra dere mindreverdighetskompleksene og prøv heller å argumentere positivt for fagskoleutdanningene istedet for å prøve å sammenlingne dem med noe som er usammenlignbart.

• Liker 6
Skrevet

Hadde du hatt høyere utdanning hadde du kanskje klart å finne frem til det riktige svaret du også... Eller vi kan jo se det fra et nativistisk syn også; det at du har valgt fag-utdanning tyder på at du aldri har hatt evner til å gjøre god reasearch på et begrep.

Meg du mener? Har tre år fra UiO bak meg, så har høyere utdanning. Skjønner ikke helt hvorfor du angriper meg på den måten (jeg har alltid sett på deg som en reflektert og oppegående person men der motbeviste du det med å komme med slike personangrep)

Man skiller mellom fagskole og høyere utd.

I tillegg til andre referanser som er lagt ut kan jeg legge til denne: http://nokut.no/no/NOKUTs-Kunnskapsbase/Det-norske-utdanningssystemet/Om-norsk-utdanning/

Fagskoler er ikke høyere utd. Men hva gjør da det? Legg fra dere mindreverdighetskompleksene og prøv heller å argumentere positivt for fagskoleutdanningene istedet for å prøve å sammenlingne dem med noe som er usammenlignbart.

Har ikke mindreverdighetskomplekser nei. Ønsker bare å opplyse folk litt. Skjønner ikke hvorfor mange blir så sure for det.

Og har aldri sagt at fagskoleutdanning er det samme som høyskole eller universitet! Men det er på samme utdanningsnivå. Som den første som svarte meg skrev, det er tertiærutdanning. Det er tre utdanningsnivåer i Norge; primær, sekundær og tertiær (det vil si: grunnskole, vgs og høyere utdanning). Skulle gjerne vist det oppsettet som ble vist av en fra NOKUT, men har det dessverre ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke høyere utdanning, men over vgs, er det rett?

Skrevet

Ikke høyere utdanning, men over vgs, er det rett?

På samme utdanningsnivå som høyskole og universitet, men ikke forskningsbasert som man gjerne forbinder med høyere utdanning. Der er litt på siden på en måte :)

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Poenget var selvfølgelig ikke at man ikke evner å søke opp noe hvis man ikke har høyere utdanning, men derimot å svare med samme mynt som åpningsformuleringen. "Hva mener du? Fasit kommer". Jeg syns i alle fal det virket som en tråd med ikke noe annet formål enn å reklamere for/hevde fagskolene. Vi har jo tidligere hatt besøk av ansatte i NKF som har utbrodert sin propaganda som motsvar til særdeles dårlige erfaringer fra deres studenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget var selvfølgelig ikke at man ikke evner å søke opp noe hvis man ikke har høyere utdanning, men derimot å svare med samme mynt som åpningsformuleringen. "Hva mener du? Fasit kommer". Jeg syns i alle fal det virket som en tråd med ikke noe annet formål enn å reklamere for/hevde fagskolene. Vi har jo tidligere hatt besøk av ansatte i NKF som har utbrodert sin propaganda som motsvar til særdeles dårlige erfaringer fra deres studenter.

Tviler sterkt på at ts ønsker å drive reklame, ser ikke hva h*n tjener på det. Man må da få lov til å spørre om hva andre tror om en sak, uten å bli lynsjet..

Nå kan jeg lite om fagskoler, men ut i fra det lille jeg fant ut på nettet, ser det ut som de tilbyr bachelor i øk/adm, dette er vel på samme nivå som høyskoler. På den andre siden er det vel ofte yrkesrettede utdanninger de har, derfor er det vel ikke lett å sammenligne. Det blir vel som å sammenligne epler og pærer. Og hva betyr det at de er på samme nivå? Jeg tviler ikke på at det faglige nivået på det man er der for å lære er bra. Men hva legger du i ordet "nivå" TS? En kan jo f. eks. snakke om forskjellige nivåer av mastergrad, f. eks. matematikk vs. samfunnsvitenskap.

Jeg tror folk snakker litt om hverandre i denne tråden, og mistolker ordet nivå. Om du vil forklare at fagskolen og høyere utdanning er noe som gjennomføres etter videregående opplæring, og at fagskolen er selvstending, og ikke bare et ledd i høyere utdanning, er nok folk enig med deg. Fant en link hvor NOKUT greit sammenlignet fagskoleutdanningen, med toårig høgskolekandidatutdanning, hvor begge var på et nivå over videregående opplæring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gå fordypning i psykisk helsearbeid til høsten. Utdanningen går over to år og er fagskolen i kristiansund.

Får jeg bachleor i faget?

Hva blir jeg? Noen som vet? hehe...

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg skal gå fordypning i psykisk helsearbeid til høsten. Utdanningen går over to år og er fagskolen i kristiansund.

Får jeg bachleor i faget?

Hva blir jeg? Noen som vet? hehe...

Nei, du får ikke bachelor, da må du gå på en høgskole/universitet.

Du blir vel spesialhjelpepleier eller psykiatrisk hjelpepleier eller noe sånt? Kommer an på hva du har i bunnen. Har du en bachelor, kan du ta videreutdanning eller master i psykisk helsearbeid ved høgskole/universitet.

Jeg klarer derfor ikke å bli enig med "fasiten" som er lagt ut her. Jeg mener at man må ta en del av en bachelor eller en bachelor for å si at man tar høyere utdanning. Uten at det er noe negativt med fagskole, selvfølgelig.

Edit: teit trykkleif

Endret av Badabing
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...