Gå til innhold

Miste foreldreansvaret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye skal til for at far mister foreldreansvaret? Mor vil i retten for å få fullt foreldreansvar fordi hun mener far feiler i samvær og ikke egner seg som far. De har allerede vært i retten en gang, men samværet er stoppet på nytt.

Han er er snill, oppegående og helt normal far/mann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal uendelig mye til, så dette kommer hun ikke til å klare.

Gjest Gjest
Skrevet

Det skal uendelig mye til, så dette kommer hun ikke til å klare.

Det var et veldig diffust svar. Kanskje noen med mere juridisk peiling kan svare? Lurer nemlig på dette selv.

Er dårlige samarbeidsevner nok grunn?

Hva med mild omsorgsvikt under samværet? Tenker på foreldre som sover mye pga depresjon,som er litt sløve med frokost, som snakker dritt om den andre forelderen osv..er dette nok til å miste foreldreretten, eller må det alvorligere ting til som f.eks vold,rusmisbruk og seksuelle overgrep?

Skrevet

Det er et diffust svar fordi det er et diffust spørsmål. Sjekk litt selv på nett, les historier, les dommer om du kommer over det. Det skal grove ting for å miste foreldreansvaret- veldig grove ting. Hav konkret det må være er vel gjerne noe retten avgjør, men mild depresjon og kranglevoren paersonlighet er ikke en gog nok grunn.

Vet du forskjellen på foreldrerett og foreldreansvar?

http://www.advokatselbo.no/skilsmisse/foreldrerett

Gjest Gjest
Skrevet

Det er et diffust svar fordi det er et diffust spørsmål. Sjekk litt selv på nett, les historier, les dommer om du kommer over det. Det skal grove ting for å miste foreldreansvaret- veldig grove ting. Hav konkret det må være er vel gjerne noe retten avgjør, men mild depresjon og kranglevoren paersonlighet er ikke en gog nok grunn.

Vet du forskjellen på foreldrerett og foreldreansvar?

http://www.advokatselbo.no/skilsmisse/foreldrerett

Advokat Selbo skriver jo på nettsiden sin som du linker til at et høyt konfliktnivå mellom foreldrene er grunn nok til at retten kan frata den ene forelderen foreldreansvaret...

Skrevet

Advokat Selbo skriver jo på nettsiden sin som du linker til at et høyt konfliktnivå mellom foreldrene er grunn nok til at retten kan frata den ene forelderen foreldreansvaret...

Men du ser jo også at det er umulig å gi et fasitsvar.

Hvem er det f.eks som er opphavet til konfliktene? Folk krangler så busta fyker uten at de blir fratatt foreldreretten. Du bør nesten ta dette opp med advokaten dere bruker. Umulig å gi et konkret svar på et nettfora der man ikke kjenner detaljer i saken. Det er sikkert få jurister med familierett som spesialitet som svarer her inne;)

Gjest Martin
Skrevet

Det juridiske foreldreansvaret har overhodet ingenting med samvær å gjøre. Å miste foreldreansvar skal fantastisk mye til - da snakker vi virkelig ille oppførsel eller mangel på sådan. Foreldreansvar handler om noen små rettigheter i forhold til barnet, blant annet medbestemmelse om det kan flytte ut av landet.

Når det gjelder samvær, er det noe helt annet og som far/mor kan ha uavhengig av foreldreansvaret. Dette kan retten regulere.

Skrevet

Faren min mista foreldreansvaret for meg da jeg var liten, men er faktisk usikker på hva som var den fellende grunnen^^

AnonymBruker
Skrevet

Det skal uendelig mye til for å miste foreldreansvaret. Vi er fosterforeldre for et barn som foreldrene aldri kan få tilbake, kun ha meget begrenset samvær med, under tulsyn. De har mistet omsorgsretten, likevel fortsatt foreldreansvaret. Barnevernstjenesten har omsorgen, og vi utøver den daglige omsorgen.

Litt forvirring rundt begreper her, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal uendelig mye til for å miste foreldreansvaret. Vi er fosterforeldre for et barn som foreldrene aldri kan få tilbake, kun ha meget begrenset samvær med, under tilsyn. De har mistet omsorgsretten, likevel har de fortsatt foreldreansvaret. Barnevernstjenesten har omsorgen, og vi utøver den daglige omsorgen.

Litt forvirring rundt begreper her, tror jeg.

Rettet bare opp noen veldig irriterende skrivefeil i innlegget mitt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...